Enicar zakhorloge

Ik ben nieuw hier op dit forum, de reden dat ik een account heb aangemaakt is dat ik onlangs een Enicar zakhorloge heb gekregen van mijn vader (hij had het horloge gekregen van zijn vader nadat ie in 1972 overleden was).
Ben benieuwd wat jullie van dit horloge vinden en/of jullie wat meer kunnen vertellen over dit horloge aangezien ik geen enkele kennis hierover heb, behalve dat ik het een mooi klokje vindt .
Enkele kenmerken die op het horloge staan zijn:
" Sixteen jewels"
" Ultrasonic"
" 813" ← binnenzijde deksel

6 likes

Welkom op ons gezellige horlogeforum en leuk hoor een vestzak horloge van het merk ENICAR :grin:

1 like

Dat is een heel leuk zakhorloge. Het uurwerk is een Unitas 285, kwalitatief een goed en betrouwbaar uurwerk, dat rond 1940 zijn intrede deed.
Dus geen heel oud zakhorloge, maar wel een, die met een servicebeurt nog heel lang meegaat en ook keurig loopt. Dit erfstukje verdient dat wel.

Kwalitatief vele malen beter dan de oudere zakhorloge uurwerken, waarvan de tapgaten niet van jewels zijn voorzien.

7 likes

Welkom :partying_face: leuk zakhorloge ook.
Hier kan je terecht voor een beurtje voor je horloge:

1 like

Ja, Enicar is een goed merk. Van meneer Racine, uit een familie van horlogemakers, waardoor hij zijn eigen naam achterstevoren ging gebruiken
Meestal hebben de Enicar horloges een eigen gemaakt binnenwerk met AR- nummer. Deze dus niet, maar dit is ook prima kwaliteit.