Enkele leuke foto's

Hallo allen,

Foto’s zeggen genoeg lijkt me.

Enkele foto’s van een van mijn bakken met uurwerken, vond het wel de moeite waard ze met jullie te delen.

Groeten,
Koen

Je kunt het maar beter in huis hebben!:wink:

Klopt. Afgelopen rikketik deze bak op de kop getikt uit de inboedel van een oude horlogemaker. Komt erg goed van pas als je wel eens op dit soort horloges werkt en wel eens een onderdeeltje nodig hebt.

Mijn beste,

Zoals het klokje thuis gaat tikken, tikt het nergens!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Tissot62, ik zou gek worden als deze allemaal zouden tikken :wink: Koen, volgens mij kun je weer even aan de slag met zo’n voorraadje! (als je weer wat meer tijd hebt)

Leuke voorraad uurwerkjes. (tu)
Zo te zien zijn dit de kleinere kalibers, ik herken er een paar van het Zwitserse merk Manzoni.

Klopt, het zijn vrij kleine uurwerkjes, dus eigenlijk alleen maar voor dameshorloges.
Dit is nog maar een klein deel. Verder zitten er in de kist nog grote hoeveelheden zoals losse veertonnen, platines, radars, cylindergang ankerradaren, palradaren ect. Verder nog vele uurwerken die zowat geheel gestript zijn. Andere zijn nog compleet en lopen zelfs nog.

Dat er enkele(zou niet weten welke hoor) van Manzoni waren wist ik niet. Heb overigens nog nooit van dit merk gehoord. Was dit de maker van de halffabrikaten, die door individuele horlogemakers werden afgemaakt tot complete horloges?

Wat ik me wel afvraag is waar deze uurwerkjes vandaan komen.
Ik zou niet durven zeggen of ze ooit gedragen zijn en daarna uit de kast zijn gehaald, of dat ze nooit in kasten gezeten hebben.

Het merk staat toevallig in het uurwerkboek.
Ze maakten alleen kleine uurwerkjes, de meeste tot 10,5 lijns, enkele 13 lijns.
Ze zijn later, 1920 - 1930 opgegaan in ETA.
De bekendste uurwerken zijn die van het model bovenste rij rechts,je hebt ook kleinere die heel iets verschillen.
Ik denk dat de defecte uurwerkjes allemaal van hun zilveren kast zijn beroofd, de losse kasten kom je niet zo veel meer tegen.

Nou met huidige koperprijs :sunglasses: word je slapend rijk :z :)o
groet iwan

Zag et nu pas, maar klopt wel… XD
helaas is het geen koper maas messing… :frowning:
Dus helaas.

:? potjandorie, wat een pech en wat jammer nouX(
:wink: groeten en fijne dag nog
Iwan