Hallo iedereen. Ik ben al een tijdje aan het gluren naar mijn eerste echte Omega ‘graal’. Een handwinder zegt mij eerlijk gezegd weinig, dus de moonwatch valt al af. Ik heb gemerkt dat ik het nogal te pakken heb voor de Speedmaster Mark IV / 4.5 modellen met het Lemania kaliber.
Is dit dan waarschijnlijk een horloge dat samengesteld is uit onderdelen, of gewoon een vertroetelde MarkIV met een servicedial en een ongeloofelijk scherpe kast? En wat doet dit voor de waarde zo een servicewijzerplaat? Mij doet het niet zoveel, vind het blauwe accentje niet echt storend. Leuk dat de MKIV ook enkel de datumaanduiding heeft, dit maakt de wijzerplaat wat strakker imo.
Naar ik een beetje kijk is bij de Mk4.5 ref. 176.012 met de MkIV-kast de meest voorkomende.
Maar de ref 176.015 en ref 176.016 met de zogenaamde Tonneau-kasten vind ik de meest tijdloze van het stel en dragen op papier of scherm de grootste voorkeur uit momenteel.
Ik heb nog geen enkele van deze referenties in levende lijve gezien, enkel de 012. Kan iemand mij het verschil tussen Tonneau bar/Tonneau link toelichten bij de twee laastgenoemde referenties? Kunnen universele banden dan bij de ene erop, en bij de andere niet, of hoe zit dat?
Dat driehoekje is voor de 24-uursaanduiding. Valt op het andere exemplaar inderdaad net onder de secondewijzer.
Het exemplaar dat je op het oog hebt is gewoon een flink gereviseerd horloge. Ik ben gewoonlijk altijd fan van origineel, maar vind deze horloges veel mooier als ze strak zijn. Mijn mk 4 was ook helemaal onder handen genomen. Bij de verkoop bleek dat eerder een pré dan een nadeel.
Ik heb inderdaad ook liever een betrekkelijk ‘strak’ exemplaar met liefst niet al te veel patina.
Die spaanse vind ik ook veels te duur, denk je dat er met een budget van 1500-1800 een deftig exemplaar te vinden is?
By the way, aangezien jij ervaringsdeskundige bent, hoe draagt de MkIV?
weinig aan toe te voegen. Mint en service dial is moeilijk te rijmen. Zo’n MK/ Iv draagt heel comfortabel ondanks de grote en het gewicht. Ik zou verder zoeken. Voor die prijs zijn er veel te vinden. ongepolijste daarentegen …
Probeer deze horloges voor je ze koopt.
Ze zijn groot, lomp en zwaar en zeker niet voor iedereen. Beter om dat van tevoren te ontdekken dan na aanschaf.
Veel te duur. Kast lijkt me opnieuw opgemaakt, en wijzerplaat hoort er gewoonweg niet in.
Mocht de Speedy 125 je iets lijken => altijd welkom om de mijne es te komen passen
Ik vind de auto mark Speedy’s zelf geweldig. Onderscheidend, typisch jaren '70, en naar het schijnt de beste auto chronografen ooit gemaakt.
Mee eens. Die moonwatch gekte is toch eigenlijk onbegrijpelijk als je de prijzen van de Marks ziet. Een gelimiteerde versie zoals die 125 van jou zou als het een moonwatch was toch wel 10 keer zoveel kosten wellicht. (als ik het geld er voor had was die 125 van jou al verkocht geweest zijn haha)