Enorme cijfers!

De omzet van Zwitserse kwaliteitsuurwerken bereikte vorig jaar een absoluut record , goed voor 21,4 miljard Zwitserse frank (ca.17,5 miljard euro) !!
Bron Knack horlogerie Belgie.

Enorme cijfers zou ik zo zeggen ::o

Maar ik maak mij bij deze wat zorgen voor de toekomst. We willen allemaal dat onze klokken hun waarde zo goed mogelijk behouden , maar dreigt er binnen een x-aantal jaar geen overaanbod op de 2dehands markt met de daarbij horende waardeverminderingen?
Er komt zeker een tijd na hoge vraag , een stagnering tot zelf geen interesse meer (met uitzondering van onze fanaten).

Ja ik maak me terug wat zorgen , wie kan mij het wat positiever doen zien allemaal.

Want ja ik heb uit grote passie ook al wat moois opgebouwd en zie dat graag op waarde blijven…

De markt zal alleen maar groter worden, de vraag uit oa Azie (China!!!) wordt steeds groter. Vraag naar tweedehands zal dus ook groter worden.

De vraag is wel of deze doelgroepen dezelfde klassiekers kunnen waarderen als wij …dus of alles net zoveel waard blijft…

Ik denk dat de producten die een heel beperkte oplage hebben (Enzo Mechana, Christiaan van der Klaauw en noem ze verder maar op) zich nu zullen gaan onderscheiden van de en masse geproduceerde horloge van de ‘grote, bekende’ merken.

En dat zul je wellicht terug kunnen zien in de waarde(behoud).

De ETA 2893-2 schijnen erg slecht leverbaar te zijn.
Ik blijf maar wachten op m’n Steinh OV GMT.
Bij Steinh staan hierdoor al aardig wat modellen die moeilijk leverbaar zijn.
Dat moet hun ook klanten kosten?

Hoi , voor mij hetzelfde probleem. Vorige maand bij aramar.nl een Steinhart Ocean besteld met een ETA 2824 uurwerkje en ook op deze levering hebben ze nog geen zicht :frowning:

De grote merken krijgen voorrang volgens mij , want ETA kan de vraag niet bijhouden?

WilSeiko Schreef:

De ETA 2893-2 schijnen erg slecht leverbaar te
zijn.
Ik blijf maar wachten op m’n Steinh OV GMT.
Bij Steinh staan hierdoor al aardig wat modellen
die moeilijk leverbaar zijn.
Dat moet hun ook klanten kosten?

Maakt de Steinharts wel weer wat exclusiever :wink:

OT: Ik denk dat het de waardering wel wat zal aantasten, maar inderdaad alleen van de massa productie horloges en degene die vanaf heden verkocht worden. Daarnaast zie ik in mijn omgeving veel nieuwe klokken verschijnen, maar niet per se degene die het beste hun waarde behouden (tissot quartz e.d.). Ik maak me er nog niet echt zorgen om…!

Ik koop bij voorkeur limited editions. Niet omdat ik denk dat ze beter hun waarde behouden (dat vraag ik me zelfs soms wel af), maar het idee staat me gewoon aan.

alleen rolex maakt er al (heel exclusief) :wink: 800.000 per jaar geloof ik.
heb zelf eerlijk gezegd nooit een horloge gekocht met de gedachte die houdt z’n waarde maar alleen omdat ik ze mooi vind.

H47 Schreef:

alleen rolex maakt er al (heel exclusief) :wink:
800.000 per jaar geloof ik.
heb zelf eerlijk gezegd nooit een horloge gekocht
met de gedachte die houdt z’n waarde maar alleen
omdat ik ze mooi vind.

+1
Natuurlijk is het mooi meegenomen als het een beetje waarde behoudt, ingeval je weer eens wilt flipperen. Op het niveau dat ik mijn horloges koop (max € 1.000) denk ik ook niet dat je je daarover te druk zou moeten maken.

H47 Schreef:

alleen rolex maakt er al (heel exclusief) :wink:
800.000 per jaar geloof ik.
heb zelf eerlijk gezegd nooit een horloge gekocht
met de gedachte die houdt z’n waarde maar alleen
omdat ik ze mooi vind.

Laat ik daar mijn mening maar over voor me houden :-p Uiteindelijk is het allemaal “wat de gek er voor geeft”, zowel nieuw als tweedehands. Tot nu toe zie ik met name een toename qua prijzen in de tweedehands markt.
Ik geniet soms trouwens meer van het accurate citizen eco-drive uurwerk dan van een 2k+ valjoux/eta/miyota uurwerk. Wat dat betreft vragen sommige merken belachelijk veel voor een stukje branding, maar als marketeer kan ik daar dan ook wel weer waardering voor hebben :-D.

Op zich kan ik me wel vinden in de stelling, je kan dan zeggen markten blijven groeien, maar dat is nu zo maar het blijft niet zo, economieën kunnen niet blijven groeien hoor, er komen weer correctie’s zoals altijd!

Ik maak me er ook geen zorgen om eerlijk gezegd, ik denk juist dat kleine merken hun waarde gaan verliezen puur omdat ze er niet echt toe doen, dat is niet kleinerend bedoeld hoor, maar ik gok dat Christiaan van der klaauw over 50 jaar geen lampie meer doet branden bij niemand, nu kent niemand het merk, en over 50 jaar ook niet (horloge liefhebber laat ik buiten beschouwing) terwijl Patek en Rolex en Breitling enz zo groot zijn kwa naam altijd gezochte modellen blijven, just my 2 cents hoor!