Enorme spontane afwijking

Mijn SARY057 heeft ongeveer een afwijking van -20 seconde per dag, niet het beste maar ik kan er mee leven. Echter heb ik nu al 2 keer opeens een enorme afwijking gehad van enkele minuten binnen ongeveer 1 of 2 dagen tijd. Hoe kan dit gebeurd zijn en moet er iets aan gedaan worden? Ik zal er wel bij zeggen dat ik af en toe een pak sap of iets dergelijks moet schudden voor gebruik en dit wellicht iets te enthousiast doe met natuurlijk nog steeds mijn horloge om :grimacing:.

Magnetisme misschien? Schudden zou dit soort afwijkingen niet horen te veroorzaken.

2 likes

Dat is wel logisch. Even naar een juwelier in de buurt en demagnetiseren, of voor een paar Euro op de Baai je eigen apparaatje scoren.

Voorbeeld (ik heb deze ook):

2 likes

Zal denk ik maar aan een juwelier in de buurt vragen of hij er naar kan kijken, dan is het ook vrij zeker dat het goed gebeurt. Bedankt voor de info.

1 like

Ow heet dat zo tegenwoordig…vroeger noemden wij dat snokken :slight_smile:

5 likes

Dan is mijn horloge als het goed is al af en ben bovendien niet links :stuck_out_tongue:

1 like

Maar dan schudt je ‘jouw sapje’ rechts? Dan zie ik het probleem niet met je horloge

Helaas is een pak sap van een groter formaat en vergt beide handen

Ah op die fiets.
Ik heb flinke jatten en kan makkelijk een 2 liter pak schudden met 1 hand :slight_smile:

Probeer ik soms ook om mijn horloge niet door elkaar te schudden, maar dat is een ramp haha.

Niet met -20, zou die eerder sneller gaan lopen.

Soms zie je dat door vervuiling rond de datumwisseling de boel niet meer goed, soepel, doorloopt. Dan kun je zo ineens minuten achter liggen…

Ik zou dan juist niet naar een juwelier gaan… :no_mouth: …die hebben meestal echt de ballen verstand van uurwerken. De meesten hebben ook geen horlogemaker in dienst, maar moeten dan weer opsturen, duurt weken, komt-ie terug met krassen op de achterkant, stofjes op de wijzerplaat…

2 likes

Download ff het Lepsi appie (voor iPhone of iPad, weet niet of beschikbaar voor Android)
Dan weet je iig of ie magnetisch is of niet.

Voor de mensen die benieuwd zijn hoe dat werkt (ik ben vast niet de enige):

1 like

Die heten dan ook gruwelier.

Bij magnetisme zou hij volgens mij juist versnellen, en niet zo’n beetje ook.

1 like

Yep, je maakt slim gebruik van de kompas sensor. Je hebt ook overigens handige appies die de magneetsterkte meten. Handig als je met grotere speakers werkt (bijv. Basboxen of gitaar combo’s)

Mij is niet helemaal duidelijk uit je verhaal of dit de derde keer is dat ie afwijkt / dus dat de vorige 2 keren de afwijking weer wegging ?

Er kan ook een (bekent) probleem met de uitslag van de balans zijn… maar die gaat niet zo maar weer weg …

Het is 2 keer voorgekomen dat het horloge opeens, binnen ongeveer een dag tijd, een vertraging van enkele minuten opliep. Wat het probleem nu precies is, is mij echter nog niet duidelijk omdat magnetisme het juist zou versnellen volgens @watchup. Des te meer reden om naar de juwelier te gaan lijkt me. Wel zal ik het magnetisme even bekijken met mijn telefoon.

Meten is weten :+1: om de amplitude te meten heb je een time graph nodig … er zijn er misschien wel enkele te vinden op dit forum ?