Het is een feature, zie het als een power reserve indicator bij een mechanisch horloge. Lijkt er tegenwoordig wel steeds vaker op te zitten.
Gefeliciteerd overigens met LOW waarde op je weegschaal. Je batterijen zijn in orde
Het is een feature, zie het als een power reserve indicator bij een mechanisch horloge. Lijkt er tegenwoordig wel steeds vaker op te zitten.
Gefeliciteerd overigens met LOW waarde op je weegschaal. Je batterijen zijn in orde
Dus deze heeft een soort interne buffer waarmee je het wisselen van de batterij kan overbruggen?
Ik weet niet precies hoe dat zit eigenlijk.
Wellicht wordt het uurwerk tijdens het wisselen aan een externe energiebron verbonden.
Van wat ik begrijp kan een batterij wissel vooralsnog alleen door een gecertificeerd Longines service center gedaan worden. Dus er zal misschien een bepaalde procedure voor zijn ipv even batterij eruit en nieuwe erin. (Of het is weer geldklopperij )
Het is al wel wat jaren in gebruik, mijn Seikos hebben het ook, een 7N43 uit 1991 en die geeft ook een maand lang een 2 staps waarschuwing, bij de 7C46 (tuna) gebeurt het ook en daarbij is er een punt in het achterdeksel geslagen om de geplande batterijwisseldatum aan te geven. Alleen die van mij is dus al ruim een jaar over die datum heen en nog steeds tikt het vrolijk verder.
best een lompe manier om dat te doen zeg. Wat is het idee daarachter van Seiko?
Dit dus de kalender moet geprogrammeerd worden en als je de juiste stappen niet kent en volgt dan lukt het niet.
Ze geven in het instructieboekje juist aan dat wanneer je binnen die 6 maanden “end of energy” de batterij laat vervangen dat de kalender juist niet opnieuw geprogrammeerd hoeft te worden
En hier geven ze aan dat er toch wel wat meer bij komt kijken:)
Informatie van het technische gedeelte van de Longines website alleen beschikbaar voor service centers
Het idee is inderdaad lomp, simpel en heel erg effectief.
De tunas zijn duikhorloges en die wil je eigenlijk zo betrouwbaar mogelijk hebben, Seiko garandeerd dat de batterij 5 jaar mee gaat, in werkelijkheid is het langer, maar voor de zekerheid is het om de 5 jaar vervangen en alle rubber keringen controleren en vervangen voor de waterdichtheid.
En omdat bonnetjes zoekraken is een kalender op de achterklep en een ingeslagen punt het meest effectief.
Tunas zijn toch geen elegante subtiele horloges en de punt zit aan de onderkant, merk je in het gebruik niks van.
Tot welk jaar loopt die kalender?
Die loopt op deze van “20” tot “30” en op m’n andere tuna van “23” tot “33”, als je er van uit gaat dat het eerste jaartal voor 5 jaar na aankoop is en het laatste jaartal de laatste wissel is en je er nog 5 jaar mee vooruit kan is de geplande levensduur dus 5+10+5 = minimaal 20 jaar en de rest op eigen risico.
Geniaal. Nadeel is dat je data/ruimte op raakt. Maar je beschrijft al, dan ben je al aardig wat jaartjes verder.
Dat is een hele geruststelling . Dank!