EOL, hoe lang duurt het

Mijn Hamilton quartz is sinds vandaag in End-Of-Life modus gesprongen: de seconde wijzer toetst per 4 seconden naar voren maar loopt daarbij wel nog gewoon op tijd.

Ik laat 'm nu lopen tot hij stil staat, erg benieuwd hoeveel slack ik heb…

8 likes

Haha, een leuk experiment! :grin:

1 like

Laat het weten! Van mijn Tissot quarts cosc heb ik de batterij vorig jaar gelijk laten vervangen, en sindsdien vraag ik me ook steeds af hoe lang hij het nog had volgehouden. In de beschrijving staat 4 dagen ongeveer.

Dat is wel heel kort denk ik. Ik meen dat je rustig een paar weken vakantie af zou moeten kunnen maken. Dat dat de hele bedoeling is van die indicatie.

Bij mijn Seiko was het een dag ongeveer

:thinking:
:woozy_face:

1 like

Een hamilton is geen Tissot uiteraard, dus wellicht houdt die van jou het langer vol, maar dit staat in de manual van een willekeurige Tissot:

EOL Function – (End of Life)
The battery end of life is indicated by the seconds hand making 4-second jumps. The watch will keep operating for a few more days, but the battery should be removed and replaced by an approved TISSOT® service centre as soon as possible.

3 likes

EOL kan maanden duren. Heb het volgens mij wel een keer een half jaar + gezien bij een van mn Seiko’s. Verschilt ook vast wel per uurwerk.

1 like

Maar dat is niet het geval bij Eta uurwerken,die houden er gauw mee op.

1 like

Ik heb vroeger geleerd een week of twee.
Ik ben benieuwd :thinking:

1 like

Mijn Hamilton pilot heeft dat toch een aantal weken volgehouden voor hij plat gevallen is. Ik draag ‘m niet meer, dus ik heb het niet helemaal bijhehouden, maar je hebt nog wel even.

Alles tesamen heeft de batterij het meer dan 5 jaar uitgehouden (gekocht eind 2014 en pas dit jaar op). Mooi gerief die ETA quartz uurwerkjes!

2 likes

Welnu, er is duidelijkheid.

Gisteren kwam de secondewijzer niet verder dan wat gebibber en kon de weerstand niet meer overbrugd worden.
Het heeft dus 24 dagen geduurd. Overigens liep het horloge nog perfect op tijd gedurende deze periode.

Nu weet ik niet of ik dit ietwat teleurstellend vind of dat het een prima waarde is. Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat op de totale levensduur van de batterij het een wat grotere factor zou zijn. Er zit blijkbaar maar een miniem potentiaalverschilletje tussen EOL-stand en uitvallen.

5 likes

Een klein maandje lijkt me wel netjes.
Het zou zo maar volgende keer 3 maanden of 1 week kunnen zijn. De marge is niet zo groot blijkt uit het percentage eol tov totale levensduur.

2 likes

Huh, en nu? Kan die de prullenbak in ofzo? Heb nooit een quartz gehad dus snap er ff de ballen niet van haha

1 like

End-Of-Life van de batterij-weergave is een luxe eigenschap van een quartz-uurwerkje. De meesten staan opeens stil als de batterij het begeeft. Uiteraard altijd op het meest ongewenste moment zoals middenin je vakantie of verzin iets vervelends (niet je vakantie dus).

Zodra de EOL in werking treedt, meestal door de secondewijzer om de 2 of 4 seconden te laten verspringen, krijg je dus een waarschuwing om je oude batterijtje asap in de prullenbak te gooien en niet je hele horloge.

Hoe langer deze periode duurt, hoe flexibeler je bent dus, dat is hier de issue.

BTW, een goede quartz of solar/ecodrive om de pols is een leuke afwisseling van allen maar mechanisch :innocent:

1 like

Mijn keukenweegschaal geeft al een jaar aan dat de batterij leeg is :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Mijn weegschaal zei recentelijk ook LOW. Meevaller, want meestal zit ik te high :flushed:

Mijn ML is een quartz, maar deze feature is me nooit opgevallen. Wel dat het alarm nog maar zachtjes (of niet meer) piept.

Is dit doorgaans voorbehouden aan wat duurdere uurwerken? Of moderne?

2 likes

Mijn Longines VHP’s gaan nog een stapje verder.
De voorgeschreven tijd voor de batterij duur is 5 jaar. Als de batterij bijna leeg is gaat ie in de end of life modus, en springt de secondewijzer per 5 seconden. Volgens de specs zou die dit zo’n 6 maanden volhouden, waarna “End of energy” modus ingeschakeld wordt. De wijzers schieten naar 12 uur en blijven daar stilstaan. Gedurende nog eens 6 maanden wordt de tijd intern bijgehouden, wanneer je binnen deze laatste periode van 6 maanden de batterij vervangt schieten de wijzers en datum gewoon weer naar de juiste tijd.

3 likes

Nou dat kan best nog wel een tijdje duren meen ik, ik heb dit natuurlijk nooit exact bijgehouden maar dat kan zo maar een paar maandjes zijn.
Wellicht verschilt het ook per uurwerk maar ik benieuwd hoe lang het bij deze zal zijn.

Edit: ik zie dat het topic al wat ouder is :rofl:
Een maandje dus ongeveer bij deze :+1:

2 likes

Ik heb het wel eens met een Jaguar met Ronda uurwerk getest. Die hield het dacht ik ook een kleine maand vol. Vond het wel een leuke feature :grin:

2 likes