EOL, maar hoe lang nog?

De betere quartz-uurwerken hebben een zgn. End-Of-Life indicatie. Meestal beginnen de seconden dan met een bepaald interval te verspringen om aan te geven dat het tijd is om de batterij te vervangen.

Heeft iemand ervaring hoe lang het horloge nog door blijft gaan in deze conditie? Kwestie van dagen/weken of houdt ie dat wel een jaartje vol?
(Verloopt het leeglopen/verbruiken van een batterij lineair? )

1 like

Sommigen stoppen uit zichzelf na een bepaalde tijd, anderen gaan door tot de batterij leeg is. Dit verschilt dus per uurwerk. Kan dus een week of een paar maanden zijn.
Wanneer een uurwerk vuil is, zal de batterij sneller leeg gaan overigens.
Wanneer een batterij bijna leeg is, zal het uurwerk langzamer lopen. Het verbruik van de batterijcapaciteit, lineair of anders, hangt af van het type batterij.

Uit mijn Marathon TSAR documentatie:

The Marathon Search & Rescue Diverā€™s Quartz is a diverā€™s watch with a high torque, accurate swiss quartz movement. A [ā€¦] ETA FƘ6 high-torque 3 jewels Quartz movement with EOL (End-of-Life) indicator [ā€¦] whereby the second hand advances in 4 second increments when battery needs replacing.

Staat niet bij na hoeveel tijd daarna hij helemaal stopt met lopen. Maar ik vermoed dat 'ie nog wel een maandje meegaat as de EOL indicator zijn werk doet. Ik kan het je over een paar jaar met zekerheid melden, ā€¦ :sunglasses:

2 likes

Gaat je batterij dan maar een jaar mee?

1 like

Jaar of 10 geloof ik. Maar dat kan ik nergens terugvinden, dus dat ga ik meemaken (of niet, als ik hem voor die tijd weer verkoop).

1 like

Mijn ervaring is dat het met een goede week wel gebeurd is.
Heb nog nooit meegemaakt dat een horloge langzamer gaat lopen als de batterij bijna leeg is. Bij voldoende spanning in de batterij blijft ie lopen, te weinig spanning staat ie gewoon stil.

1 like

Ik ben dat net aan het testen met mijn victorinox nightvision.
Deze heeft een locator Light onder de datum aanduiding zitten die bij een lege Batterij als EOL indicator fungeert.
Hij knippert nu al een paar maanden op zijn EOLā€™s.

We hebben het over uurwerken met een EOL indicator. Heb jij het daar ook over?

Die gaan namelijk niet langzamer lopen maar geven wel een seintje als de batterij bijna leeg is door - zie hierboven - een knipperend lampje of in mijn geval het verspringen van de secondenwijzer. Uiteindelijk vallen ze wel stil natuurlijk, maar niet na een week al denk ikā€¦

ā€¦eerder na een (paar) maand(en) ofzo.

1 like

Ja, heb ik het ook over en over dat langzamer lopen, dat was als reactie op een eerdere opmerking die hier ergens boven staat.

Langzamer lopen kan ik me ook niet voorstellen. Het quartz-kristal gaat met lagere spanning hooguit minder sterk oscilleren, maar niet langzamer, de frequentie bijft gelijk. Horloge zal stoppen als ie de frequentie niet meer kan waarnemen vermoed ik.

3 likes

Weken tot maanden, is wat ik her en der hoor. Een GS stond -volgens de eigenaar- pas een half jaartje na het begin van de EOL stil.

1 like

De discussie is ook minder spannend lijkt meā€¦ als het horloge aangeeft dat de batterij bijna leeg is zsm (laten) vervangen lijkt me :innocent: zijn de kosten niet ā€¦

2 likes

Een Ronda 715Li movement met een verse batterij ter grootte van een 2 Euro munt hoort 10 jaar mee te gaan. Dit is o.a. ook de basis van mijn vraag. Hij is net nieuw en ik heb geen 10 jaar geduld.

Mijn Seiko quartz uit 1996 (die ik al lang nauwelijks draag maar wel steeds een nieuwe batterij krijgt) loopt bij EOL nog enkele weken door.

In de laatste fase van de levensduur van de batterij stijgt de kans op lekkage. Ik zie de EOL indicatie als aanleiding om de batterij zsm te vervangen.

1 like

Dit is een factor waar ik nog niet aan had gedacht. Ik zou 'm niet om kosten te besparen laten zitten maar was eerder benieuwd of je meteen moet gaan rennen of dat je rustig je vakantie kan uitzitten.

1 like

Grappigā€¦ bij de meeste horloges met EOL verlaagd men het verbruik door om de 2 of 4 seconde te tikken, die van jou verhoogd het juist door extra een lichtje te laten branden (of brand er altijd een lichtje? )

2 likes

De F06.111 uit mijn TSAR gaat volgens ETA zelf in theorie tussen de 6 en 8 jaar mee, afhankelijk van het type batterij wat is gebruikt. Daarna start de EOL en dan stopt 'ie gewoon denk ik. Als ik lieg, lieg ik in commissie.

Ik kan het je pas met zekerheid vertellen als 'ie stopt. :wink:

Dat volgens mij. Afhankelijk van de duur van je vakantie natuurlijkā€¦ :sunglasses:

:point_up: ā€¦dat zat ik me ook al af te vragen. Best raar?!

Grappig dat de antwoorden zo uiteenlopend zijn.
Zou het kunnen dat het aan de spanningsafgifte van de batterij ligt?
Een lange eol indicatie zou veroorzaakt kunnen worden door een heel geleidelijke spanningsafval van de batterij, een relatief korte eol indicatie door een lang lineair verloop van de spanning met een korte maar grote afval van de batterijspanning.

Dat zijn dan horloges zonder EOL. En EOL voorkomt dat ā€œgewoon stilvallenā€ en dat is precies de LOL!

3 likes

Ik wel, alleen was dit in de laatste paar dagen.

1 like