ePaper horloges

De elektronische prijskaartjes in de supermarkt zetten me aan het denken. Goedkoop, energiezuinig, goed afleesbaar…. Die kaartjes gebruiken dezelfde techniek als veel e-readers met de generieke naam ePaper.

waarom zijn we dol op de ouderwetse LCD Casio’s en energieslurpende sport- en smartwatches met OLED en AMOLED?

In 2018 had Sony een geweldig experiment met de FES watch

Ik ben benieuwd of iemand hier zo’n horloge ooit in het echt heeft gezien. Online heb ik er nog geen gevonden (althans niet betrouwbaar).

Er zijn wel een paar horloges die deze techniek gebruiken, vooral in hybride vorm met analoge wijzers. Skagen en Fossil hebben dit bijvoorbeeld gedaan.

Kennen jullie voorbeelden van andere horloges met deze techniek?

3 likes

5 likes

Ik vraag me in de supermarkt altijd af hoe snel die elektronische kaartjes nou ook écht een besparende werking hebben en of dat dan vooral een economische of ook ecologische besparing is. Bij een elektronisch horloge neem ik al snel aan dat ePaper besparender zal zijn dan LCD wat betreft energieverbruik, maar ik weet niet hoe de twee zich in duurzaamheid verhouden. Ik ben van de mechanische horloges juist omdat ik liever iets bezit zonder batterij of oplaadnood.