Epos

Kan iemand mij iets vertellen over het merk epos. Ik heb er van het weekend voor het eerst van gehoord. Het zegt mij niet zoveel, niet dat dat maatgevend is maar toch

Relatief jong Zwitsers merk, dat in Nederland niet echt breed bekend is maar waar op zich helemaal niets mis mee is.

In mijn woonplaats (Oss) zit toevallig een dealer van dit merk, vandaar dat ik ze toevallig ken. De klokjes zijn best mooi afgewerkt maar wat modegevoelig naar mijn smaak en qua desing niet erg origineel, en hebben fatsoenlijke ETA-uurwerken (automaten), Valjoux (chronografen) of Peseux (handopwinders). Zie http://www.epos.ch

Voor 1 model had ik eens serieus belangstelling (een “regulateur” met een heel mooie, echt geëmailleerde wijzerplaat, heel ouderwets!), maar toen ik op het Web een aantal exact gelijkende modellen van het ook Zwitserse merk Sandoz tegenkwam ben ik indertijd afgehaakt. Onzin misschien, maar op de één of andere manier was het leuke er toen een heel eind af, voor mij…

Gerard

In aanvulling op Gerard:

“Relatief jong Zwitsers merk” wat het maken van complete horloges betreft. Ik heb begrepen dat ze zijn begonnen als maker van horloge kasten voor diverse merken. Dit doen ze al veel langer.

Ongeveer 15 jaar geleden zijn ze begonnen met de verkoop van complete horloges onder hun eigen naam. Ze leveren sommige van deze horloges echter ook nog aan anderen, waardoor soms het gevoel ontstaat van ‘plakmerk’. Terwijl volgens mij Epos in deze het origineel is en bijv. een merk als Hebdomas exact het zelfde horloge verkoopt onder eigen naam.

In Den Bosch zit ook een horloge/uurwerkmaker die dit merk verkoopt. Hij is er erg lovend over, metname door de goede prijs/kwaliteit verhouding.

als er iemand serieus intersse heeft kun je een keer komen kijken naar de collectie laat maar even iets weten

Ja, die ken ik wel. Hij doet met name vintage horloges en heeft weinig nieuwe klokjes, behalve Epos dan. Hij heeft zelf die 8-dagen Epos om zijn pols en is er inderdaad erg enthousiast over.

Sommige modellen hebben echt prachtige wijzerplaten, wit geëmailleerd, een techniek die je eigenlijk vooral nog bij vooroorlogse klokjes ziet. Het wit heeft daardoor een heel eigenaardige, aparte glans, een beetje de glans van een witte tegel zeg maar. De kasten zijn verder wel o.k., had ik de indruk. Alles bij elkaar maakten de horloges wel een goede indruk op me, maar echt goedkoop zijn ze niet.

Gerard

Dank voor jullie reactie, In Den Haag zit ook een juwelier die dit merk verkoopt. Ook hij is enthousiast, ik zal er de volgende keer beter naar gaan kijken.

Groet,
Hans

ja, hij is erg enthousiast over Epos. En neemt ook altijd de tijd om je te helpen.

Ik kom er dan ook graag, ook vanwege de erg mooie klokken in zijn winkel!

als ik daar rond loop baal ik altijd van gelimiteerde budget :slight_smile: