Herkent iemand dit uurwerk??
Staat op dat het 17 rubis is maar zitten niet aan deze kant.
Het merk is Eppler.
Het uurwerk werkt wel.
Herkent iemand dit uurwerk??
Staat op dat het 17 rubis is maar zitten niet aan deze kant.
Het merk is Eppler.
Het uurwerk werkt wel.
Het uurwerk wat ik vind is niet helemaal de zelfde, maar wel duidelijk van de zelfde familie.
Fabrikant Eppler, kaliber Eppler 6. Een penanker uurwerk. Het lijkt mij hetzelfde uurwerk, maar dan de iets simpeler constructie voor een kleine seconde. Jouw uurwerk heeft een extra opbouw voor een centrale seconde, voor de rest lijkt het identiek. Waar die ‘17 rubies’ zouden moeten zitten is me niet helemaal duidelijk. Het staat hier beschreven:
Een uitvoering zoals die van jou, met de opbouw voor een centrale seconde, vind ik niet terug bij 17juwels en ook niet in de data van de oude Ranfft database.
De Eppler 6 ziet er bij Ranfft overigens iets anders uit, er zijn dus kennelijk meerdere varianten.
Bedankt Lex,
De Eppler 6 lijkt er heel veel op.
Misschien dat ik nog wel eens op zoek ga naar waar die 17 rubis verstopt zitten!!![]()
Geplakt aan de binnenkant van het achterdeksel?
. Schijnt wel eens voor te komen…
Aan de binnenkant van het achterdeksel heb ik ze niet gezien maar het lijkt me een uurwerk om mijn vaardigheden op uit te proberen en dan kan ik gelijk de rubis tellen.
Haha. Je zult je verbazen wat ze vaak verzonnen hebben.
Maak je een foto van het aantal?
Klopt, Daar zitten een paar rubis.
Ja doe ik zekers!!
Sommige bestaan uit 2 steentjes. Een met gat en een die de as houdt.
Bij de balansas bevoordeeld.
Ik vind het lastiger al naar gelang er minder bruggen/kloven zijn. Uitlijnen en niet verbuigen enzo. De AS 1188 vond ik wat dat betreft fijn werken.
Het zou ook wel zonde zijn om het uurwerk te slopen door mijn (nog) onkunde natuurlijk.
Er lijkt een zwitserse ankergang in te zitten. Volgens mij zie ik een ankertje met een robijntje zitten.
Inderdaad!
Dan zou dit uurwerk een flinke modificatie zijn van de Eppler 6. Niet alleen met een centrale secondewijzer opbouw, maar ook van penanker naar een gesteende ankergang. Het dikke ronde balanswiel dat ik zie is wel typisch voor een penanker. Maar, alles kan…
Ik geloof jullie gelijk.
Mijn kennis is nog niet zo uitgebreid.
Ik wilde in een ander topic al vragen hoe je een penanker herkend!!
Ja ik dacht ook een gesteend anker te zien.
Al zou je op basis van de bruggen, balans en algehele constructie denken dat we hier met een penanker te maken hebben.
En als ik nog eens goed kijk, lijkt er inderdaad een palletsteen zichtbaar.
Dit is geen anker vorm die ik gezien heb bij een penanker. Hij heeft namelijk geen pennen.
Eppler maakte wel degelijk Zwitserse anker uurwerken. Al hadden deze wel gemodificeerde penankers als basis.
Kan dit exacte caliber niet vinden.