Zeker fascinerend en relevant! Maar het was toch echt 10x duurder dan een gewoon stalen horloge (of gelijk aan een gouden horloge of instap Jaguar) omdat ze daarmee een heel ander publiek aan wilden spreken. Rijke jongeren die geen gouden horloges wilden dragen omdat hun papa dat al deed. De prijs had/heeft meer daarmee te maken dan met de afwerking. Die is ook echt heel knap, maar het uurwerk werd gewoon ingevlogen. En ook vandaag de dag betaal je voor de naam en hetzelfde principe als in de jaren zeventig. Alleen in de 41mm Royal Oak zit nu een eigen uurwerk dacht ik.
Anyway, als je het kan missen ga er lekker voor. Het is inderdaad een iconisch uurwerk en ook nog eentje die ontworpen door iemand die een hekel had aan horloges .
Het idee dat het stalen luxehorloge in 1971 uitgevonden is is, ja, ik kan het moeilijk beschrijven, dat, dat is een gevoel.
Het klinkt als marketing. Dat de RO duur was, prima, dat geloof ik direct. In 1975 was de Dollar 2,5 Frank waard, dus was de RO met 1460 USD ongeveer vijf maal duurder dan een Sub. Maar ook de sub kostte in 1972 een modaal maandsalaris.
Ik heb het vermoeden dat dat “segment” een marketing-truc is om iets met Veblen te blijven doen terwijl de quartz crisis AP om de oren sloeg.
Klik voor nodeloze details: De Nederlandse Gulden kreeg een spilkoers van fl 3,21 voor 1USD. Het eerste minimumloon in de jaren zeventig was 600 gulden, oftewel 190 USD. Ik gok dat een modaal salaris toentertijd zo’n 800 gulden was. Oftewel een Rolex. Mijn pa kon ze tussen 1950 en 2005 in ieder geval nooit betalen, die Rolexen.
Al gedaan, vandaar dat ik kan zeggen dat PP, AP en VC op dat moment allemaal het JLC 920 uurwerk gebruikten. Wat op zich prachtig is. En niet door JLC zelf gebruikt werd.
Ik zeg niet dat het geen in het oog springend ontwerp is wat historisch relevant is, maar probeer alleen de horologische relevantie van het ding te relativeren.
Alles om @Cobretti naar een geïnformeerd standpunt te begeleiden.
Als je die twee gaat vergelijken dan vind ik de VC toch iets beter afgewerkt.
Enkel is het verschil dusdanig klein dat ik mijn keuze daar niet van zou laten afhangen. Gewoon degene kopen die je het mooist vind.
Nou ben ik zelf ook een fervent horloge flipper. Nooit uit winstoogmerk maar altijd om de volgende te financieren. Van Rolex tot Omega tot IWC tot Breitling tot Tudor en alles erboven eronder en ertussen wel gehad. Meestal verkocht met verlies, soms quite gespeeld en heel sporadisch met winst. Maar uw prachtige collectie geheel/gedeeltelijk verkopen voor 1 Audemars… HELL TO THE NO!!!
AP’s zijn absoluut mooi, mee eens. Maar een horloge van 27k dat gebaseerd is op een klassieke duik helm maar niet eens proper waterdicht is… thnx but no thnx.