Er is wat gebeurd, ik heb een AP Royal Oak gepast

Jup maar 38mm is te klein voor mij. Vind de witte met zwarte 41mm persoonlijk geweldig.

@PeterLC voor de Sinn?

Zonder twijfel

Wat een heerlijke verschrikkelijke mindfuck is die overstap naar haute horology toch ook! Het is echt dat moment dat je naar adem smakt als je die creditcard langs de betaalautomaat “swipet”. Natuurlijk is het die meerprijs niet waard, maar je koopt jezelf in bij een historisch relevant horlogemerk.

Ik zit zelf naar de Vacheron Constantin Overseas te kijken en vind het een aantal pluspunten ten opzichte van andere iconen hebben. De verwisselbare banden, het echte inhouse uurwerk speciaal ontwikkeld voor dit horloge (om het later ook breder uit te rollen) en een nieuwe eigentijdse look. Ik vind dat altijd lastig met de Royal Oak, prachtig gemaakt en ook een tijdloos design. Maar ook een beetje ouwelullen uiterlijk…Dan heb ik het over de onmogelijk te verkrijgen (bij boutique) 39mm.

En vergis je niet, die mooie dure AP Chrono heeft geen volledig inhouse uurwerk (Frédéric Piguet 1185 = Swatch Group) dus je krijgt de lelijke schoonzus er ook bij. De chrono tref je ook soms onder retail aan. Het is jammer dat de Vacheron achterblijft op de ander “big two” ondanks dat ze echt wel mooie horloges maken (ook teveel ouwelullen designs denk ik :wink:).

8 likes

:rofl:

Een van de Speedies, eerder…

2 likes

Chopard Alpine Eagle. Goedkoper alternatief voor de AP?

4 likes

Vergeet het… only AP :roll_eyes:

3 likes

Dan eerder de Girard Perregaux Laureato, eerder ontworpen dan de Nautilus, Ingenieur etc, maar drie jaar na de Royal Oak en daarmee zal het altijd de underdog / hommage blijven. Wel een volledig eigen uurwerk ten opzichte van de 39 mm en Chrono Royal Oak :wink:

9 likes

Nee, de RO is qua design significant, en dus ook in termen van stijl of mode.

Er is in horologisch opzicht bij mijn weten juist weinig belangrijk of ook maar bijster innovatief aan.

Tenzij je het door Jaeger Lecoultre ontwikkelde uurwerk bedoelt, natuurlijk. :grin: :kiss: Dat was namelijk vrij plat.

2 likes

De vernieuwing van de RO gaat veel verder dan wat nieuwe innovaties op “horologisch” gebied. Ze hebben eigenhandig een nieuwe segment geïntroduceerd. Een segment dat door alle grote merken is gevolgd en het segment dat vandaag de dag het belangrijkste horloge segment is (uitgaande van populariteit). De RO is echt één van de meest baanbrekende modellen uit de horloge-historie als je het mij vraagt.

1 like

Stalen sporthorloges? Sorry, maar die hadden Blancpain, Rolex en Glycine in 1953 al op de markt. Waarbij de Reverso in 1931 al een stalen sporthorloge was, van elegante snit.

Jij bedoelt een vormtaal die in het begin van de jaren zeventig in de mode kwam. :grin:

1 like

Nope. Het stalen luxe horloge.

In die tijd waren de genoemde modellen nog veel meer echte “professional” horloges.

De RO was iets van 10x zo duur als al het andere stalen spul uit die tijd en van een compleet ander afwerkingsniveau.

Verdiep je er maar eens in, leuk om die historie en de rivaliteit tussen AP, PP en VC in retrospect te lezen.

Het design staat daar verder los van.

4 likes

Zeker fascinerend en relevant! Maar het was toch echt 10x duurder dan een gewoon stalen horloge (of gelijk aan een gouden horloge of instap Jaguar) omdat ze daarmee een heel ander publiek aan wilden spreken. Rijke jongeren die geen gouden horloges wilden dragen omdat hun papa dat al deed. De prijs had/heeft meer daarmee te maken dan met de afwerking. Die is ook echt heel knap, maar het uurwerk werd gewoon ingevlogen. En ook vandaag de dag betaal je voor de naam en hetzelfde principe als in de jaren zeventig. Alleen in de 41mm Royal Oak zit nu een eigen uurwerk dacht ik.

Anyway, als je het kan missen ga er lekker voor. Het is inderdaad een iconisch uurwerk en ook nog eentje die ontworpen door iemand die een hekel had aan horloges :wink:.

2 likes
1 like

Het idee dat het stalen luxehorloge in 1971 uitgevonden is is, ja, ik kan het moeilijk beschrijven, dat, dat is een gevoel.

download

Het klinkt als marketing. Dat de RO duur was, prima, dat geloof ik direct. In 1975 was de Dollar 2,5 Frank waard, dus was de RO met 1460 USD ongeveer vijf maal duurder dan een Sub. Maar ook de sub kostte in 1972 een modaal maandsalaris.

Ik heb het vermoeden dat dat “segment” een marketing-truc is om iets met Veblen te blijven doen terwijl de quartz crisis AP om de oren sloeg. :slight_smile:

Klik voor nodeloze details: De Nederlandse Gulden kreeg een spilkoers van fl 3,21 voor 1USD. Het eerste minimumloon in de jaren zeventig was 600 gulden, oftewel 190 USD. Ik gok dat een modaal salaris toentertijd zo’n 800 gulden was. Oftewel een Rolex. Mijn pa kon ze tussen 1950 en 2005 in ieder geval nooit betalen, die Rolexen. :slight_smile:

Al gedaan, vandaar dat ik kan zeggen dat PP, AP en VC op dat moment allemaal het JLC 920 uurwerk gebruikten. :slight_smile: Wat op zich prachtig is. En niet door JLC zelf gebruikt werd.

Ik zeg niet dat het geen in het oog springend ontwerp is wat historisch relevant is, maar probeer alleen de horologische relevantie van het ding te relativeren. :slight_smile:

Alles om @Cobretti naar een geïnformeerd standpunt te begeleiden. :+1: :hugs:

3 likes

Bedankt, Sheldon :rofl: :wink:

Zonder zeiken; het ontwerp is legendarisch en zo ook de ontwerper. En ik vind het prachtig! Nuff said :grinning:

3 likes

Als je die twee gaat vergelijken dan vind ik de VC toch iets beter afgewerkt.
Enkel is het verschil dusdanig klein dat ik mijn keuze daar niet van zou laten afhangen. Gewoon degene kopen die je het mooist vind.

3 likes

https://www.chrono24.nl/audemarspiguet/royal-oak-chronograph--id10670095.htm ritje naar België is dit wat heeft een panda dial en is ongedragen. :+1::money_with_wings:

2 likes

Een ritje naar België? :joy::+1:

Je weet dat 't ene Belg is?

2 likes