Iedere horloge enthousiast kent Waltham. Eerste helft van de 20e eeuw was dit een Amerikaans horlogemerk dat heel wat nette klassieke horloges maakte. In de jaren '50 ging het merk failliet.
De Wikipagina vertelt veel meer over de geschiedenis van dit prachtige merk. Maar bijzonder is dat Waltham doorging met het produceren van horloges in de jaren '60 en '70 voor onder andere Invicta !
Er is hier weinig over te vinden, dus wat ik hier schrijf is gebaseerd op interpretatie van spaarzame informatie die ik hierover heb gevonden.
Waltham is in de jaren '50 overgenomen door een drietal merken, waaronder Invicta. (bron: Chronographs for collectors)
Nu is dit natuurlijk niet echt bijzonder. Er zijn ook wat horlogemodellen van Waltham die ondergebracht werden bij Invicta.
In uitzonderlijke gevallen staat er op het deksel of uurwerk Waltham. In de loop van de tijd hebben heel wat mensen mij gevraagd of dit om een samenraapsel zou gaan. Ik vermoed dat dit niet het geval is maar dat de horloges geproduceerd zijn door Waltham en dat Invicta de merknaam op de wijzerplaat liet zetten.
Kortom: hierover is eigenlijk nog niet heel veel te vinden. Net zoals de onbekende horlogegroep uit de jaren 70 waar Waltham, Invicta en een aantal andere horlogemerken in zaten. Denk dat voor een andere keer is.
Mochten er mensen zijn met een Waltham uit de jaren '60 / '70, deel ze gerust in dit topic. Ben benieuwd naar wat ze maakten in die tijd.
Ik wou dat ik in contact zou kunnen komen met mensen van toen. Tot nu toe niet gelukt.
Ik heb ondertussen wel wat mensen van Invicta zelf gesproken. Maar helaas hebben die als het gaat om dit soort specifieke dingen niet echt aanvullende informatie. Dat er interesse is voor dit soort historische achtergrond is van de laatste jaren. In de tussentijd is er heel wat dingen vergeten of verdwenen.
Ik heb zo weinig tijd. Ik wou dat ik hieraan toe kwam. Ik heb heel veel van dit soort stukjes. Meeste durf ik niet eens hier te plaatsen.
Ik wou dat ik op een of andere manier wat meer tijd zou kunnen creëren om me meer bezig te houden met schrijven, etc dan zou het allemaal best goed kunnen komen.