Volgens mij is deze er nog niet terwijl er genoeg leden zijn met een Erebus. Ik hoor daar in ieder geval sinds gisteren ook bij. Het zal echt niet iedereen bekoren maar je weet wat ons motto is: draag vooral wat je zelf mooi vindt ![]()
Erebus is een microbrand uit Australie opgericht door Steven Parker en Jody Musgrove. De laatste is vooral bekend van zijn Youtube-kanaal Just one more watch, met een kleine 400.000 abonnees toch best wel een druk bezocht kanaal. En sinds vorig jaar heeft Jody dus een eigen merk gelanceerd, Erebus, met kwalitatief uitstekend afgewerkte horloges in de prijsklasse tot € 600,00. Met alle kosten voor invoer en BTW erbij ga je dan voor het duurste model als snel richting of boven € 700,-. Maar dat geldt voor bijna alle microbrands die zich niet binnen de EU bevinden (en dat is het merendeel).
Het knalt niet uit elkaar van superoriginele ontwerpen, er is duidelijk te zien waar de inspiratie vandaan komt. Het zijn echter geen exacte kopieën van de bekende modellen van Rolex, Patek Philippe of Tudor. Maar er wordt wat inspiratie betreft wel gekeken naar merken als Rolex en bijvoorbeeld Grand Seiko.
Sinds gisteren draag ik de Ascent GMT, uitgerust met een Miyota 9075 traveler GMT uurwerk waarbij de handuurwijzer onafhankelijk van de andere wijzers verzet kan worden naar de juiste tijdszone. Degenen die mij kennen weten dat ik al eeuwen microbrands een warm hart toedraag dus toen deze werd aangeboden door @Sion heb ik mezelf nog even kunnen inhouden maar dan zit je gisteren toch weer ergens bij een McDonalds met een uitermate sympathiek HF-lid en neem je deze Ascent GMT over.
Ik weet het, niet het meest originele ontwerp, de Rolex Explorer I en II met GMT-functie is een duidelijke inspiratie, met toch de nodige afwijking. Het is meer een ontwerp dat geinspireerd is door de Grand Seiko quartz modellen met GMT functie zoals de SBGN029 en 027. En de wat oudere GS modellen zoals de SBGN003 en 005. En toch met zijn eigen gezicht. Zoals ook CW dat gedaan heeft bijvoorbeeld met de Sealander C63 GMT.
Waar hebben we het dan over bij Erebus? Een case van 40mm, een lug2lug van 46mm, 20mm lugs, 12mm dik en 100m WR. En echt geweldig afgewerkt als je kijkt naar de prijs. Ik heb de zwart met gouden uitvoering, het mooie opgelegde gouden logo, de omranding van de datumaanduiding (op 6!!), de afwerking van de wijzers, de geschroefde stalen band met quick release pins en de sluiting (met snelafstelling)…alles klopt wel moet ik bekennen. En zo voelt het ook, je voelt dat het goed in elkaar gezet is, ik vermoed ergens in China.
Aandacht voor detail is er zeer zeker, als jij een model met blauwe wijzerplaat besteld is de datum dus ook wit op blauw. Bestel jij een rode (@Tsuyosa) dan is de datum dus wit op rood etc. En altijd de keuze tussen Oyster of Jubilee en als extra eventueel nog een zwart of bruin leren bandenpakket, bestaande uit 3 verschillende leren banden van uitstekende kwaliteit (heb ik gelezen…).
Ik heb intussen ook de pre-order van @Piede overgenomen, een witte 41mm Ascent HAQ op jubilee uitgerust met een Zwitsers ETA F06.412 uurwerk, +/- 10 seconden per jaar en een batterij die + 7 jaar meegaat. Ik ben ook heel benieuwd naar dat model in vergelijking met mijn Seiko Astrons bijvoorbeeld.
Ik ben dan ook heel benieuwd welke combinatie jullie hebben: welke kleur, welke afmetingen, welke band (staal of leer) etc. Laat ze maar zien, die Erebussen! Ik zal alvast de aftrap doen.
De verpakking is goed en compleet inclusief schroevendraaier en poetsdoekje