Mijn opa (of oma, vader, moeder, who cares) is overleden. Dan moet de handel verdeeld en opgeruimd worden. OK, gebruiksartikelen naar de kringloop, TV naar het oudste kleinkind en dan blijven er nog een paar dingen over waaronder een horloge. Is dat wat waard of kan ie ook naar de kringloop? Na een avondje googelen beland ik op HF en meld me aan. Zo, dat werd me daar een gedoe! Alsof ze op me zaten te wachten als een stel hongerige aasgieren. Wellicht was de voorraad leuke topics niet voldoende op dat momentā¦
Om de eerste vraag in je TS te beantwoorden: ik hoop jijzelf⦠Vraag nr. 2 kan ik niet beantwoorden zonder te weten waar het om gaatā¦
Nee, sorry. Even zonder geintje. Allereerst gecondoleerd met het verlies van je familielid. Hier op het forum is het de laatste scheer en inslag met gebruikers die zich alleen aanmelden met als doel te achterhalen wat een horloge waard is, zonder enige inzet te tonen in de achtergrond van het horloge, merk of type. Enigszins frustrerend als je als liefhebber voor de zoveelste keer uit moet leggen dat Rolex toch echt niet met 2 Lāen geschreven wordt, of in betere gevallen: dat Rolex geen Seagull uurwerken gebruikt. Dat er vervolgens zo onaardig gereageerd wordt, is ook iets waar ik me aan erger. Maar ik zit dan ook niet met de vraag en kan standje ānegerenā aanzetten.
Daarnaast is het over het algemeen niet heel gebruikelijk dat je opa Jan, die 47 jaar kromgelegen heeft in de mijnen, een Rolex heeft.
Maar alsnog, welkom. Open even een topic om jezelf voor te stellen en post wat fotoās van je huidige horloge-collectie.
En toch allemaal hele betrouwbare mensen die zich hier melden met hun uitsluitend uit horloge interesse voortkomende vragenā¦
Mooi topic, ik heb namelijk ook een vraag aan de horloge experts.
Enige tijd geleden op de feestweek, hadden we een kermis, en ik heb altijd geluk. Mijn vrienden daagden me uit en na flink wat biertjes moest ik de grijpers doen.
Dat spelletje met een happertje waarin je een knuffeltjes kunt winnen en deze ongeveer 99,- euro kost omdat je 99 x misgrijpt of deze erafvalt.
Zoals altijd hield ook hier mijn geluk aan, en pakte ik in een beurt, voor een euro een hele fraai horloge. De kermismeneer heeft me toen verteld dat dit een heel zeldzaam en duur horloge is.
Brijdling stond er op de wijzerplaat, toen ik hem thuis in wilde stellen, viel de kleine wijzer eraf, maar goed, ik moet toch altijd maar ongeveer weten hoe laat het is, dus de minuten zijn niet zo belangrijk.
Per ongeluk nam ik hem mee onder de douche en een week later zat het klereding vol met roest aan de binnenkant, op de wijzerplaat. Een mooi lid hier vertelde me dat dit patina is, en de waarde nog meer omhoog gaat.
Omdat ik stratenmaker ben, en ik de stenen meestal met mijn horloge in tweeƫn breek heeft het klokje deuken, butsen en is het glas kapot.
Hier leerde is dat dit minimale sporen van gebruik zijn.
Daarom wil ik hem nu maar te koop aanbieden zodat een andere liefhebber ervan genieten kan.
Daarom, een mooie brijdling, met mooi patina. Behoeft iets aandacht en is zeer zeldzaam.
Ik dacht aan 8500,- euro, juist omdat de kermismeneer vertelde dat ie alleen in China gemaakt wordt door kindertjes van onder de 7 jaar oud.
Volgens mij is deze erfenis een replica. Meer dan een tientje zal het niet wordenā¦
Beste Louis,
Allereerst welkom op het forum. en gecondoleerd met je verlies.
Heel veel mensen ergeren zich aan een dergelijke vraagstelling.
Echter in de forumregels staat duidelijk dat dit forum er ook is voor mensen die een vraag willen stellen, zonder actief mee te willen doen.
Dit valt niet altijd goed, maar desalniettemin is het toegestaan.
Natuurlijk hecht ik persoonlijk ook aan een wat ruimere introductie, maar dit is geen āmustā
Aan de leden om wel of niet op je vraag te reageren of het topic te negeren.
Nieuwkomers worden hier vaak op een vijandige manier ontvangen als ze een vraag hebben. Er wordt neergekeken op je vraag naar de waarde van een horloge.
Ik kom in je stad, en vind niet waar ik wil zijn. Ik spreek een voorbijganger aan.
Stel je voor dat je als antwoord krijgt ā¦
Heb je dan geen kaart bij ?
Kan je niet met je smartphone overweg ?
Wat heb jij hier eigenlijk te zoeken ?
Velen vergeten dat de nieuwkomer de gewoontes op HF niet kennen. En worden meteen smalend behandeld.
Horloges mag je op de horlogemarkt aanbieden tegen eender welke prijs. Maar als je vooraf wil polsen naar de waarde op HF, dan ligt dit heel gevoelig.
Graag wat inlevingsvermogen.
En ja voor de nieuwkomers : stel je even voor.
Hoe ben je bij HF terecht gekomen?
Heb je een horlogeverzameling?
Een vraag over je horloge ? Graag enkele fotoās.
Sluit me volledig bij Batman aan. Wanneer iemand iets wil weten over een horloge dan kom je met een beetje zoeken op HF uit. Dit zou je ook kunnen aanmerken als de āmeerwaardeā van HF. HF is wat uiteindelijk de leden ervan maken, meer niet. en heeft iemand een vraag over de waarde dan hoef je niet te antwoorden. M.a.w. Vind je het verhaal een ongeloofwaardig sprookje, reageer dan vooral niet i.pv. direct even afbranden. Gelukszoekers zijn direct weer verdwenen en wellicht kunnen de beheerders deze accounts uitzetten. Wie weet zit er een e het geĆÆnteresseerde tussenā¦maar werd hij direct het forum afgesnauwd.
Moraal van het verhaal?
behandel een ander zoals jezelf behandeld wil worden
Louis ik weet natuurlijk niet zeker of jij dat ook bent op je fotootje.
Maar hoe oud is dan je opa eigenlijk??
Overleden voordat Nederland wereldkampioen voetbal kon/had moeten worden in Duitslandā¦
1974? dat hebben de meesten hier niet mee gemaakt
OK, dat verklaart heel veel.
Leg eens uitā¦
Jammer genoeg niet, toen telde we nog mee.
Btw toen was ik twintig en er ervan genoten.
Dat bedoel ikā¦
Persoonlijk vind ik het geen probleem als mensen hier komen en vragen of iets het waard is om te houden. Er zijn een heleboel mensen bij die het met een oprechte reden willen weten. En zeker als je net iemand bent verloren, zit je niet te wachten op een bijdehand die je gaat lopen afkraken! Als je iets niet wil beantwoorden, doe het dan niet. Kost minder moeite en een stuk minder ergernis.
Dag Louis. Gecondoleerd. Wat was de favoriete soep van je opa?