Erfenis. Maar wat?

Begrijp ik hieruit dat, door een erfenis, er zachtjesaan een nieuwe horlogeliefhebber opstaat.
Das dan ook winst.

4 likes

Gecondoleerd met uw verlies. Mooie Horloges. Kan je helaas niet helpen met de waarde, want dit weet ik echt niet.

1 like

Hoi Eddie,

Laat ik het zo zeggen, ik heb totaal geen behoefte aan een smartwatch of activitytracker.

Enerzijds hou ik van de eenvoudige vormgeving van de Sumatic en de Droz.
De merkloze is juist charmant vanwege de uitstraling uit het verleden.

Ik zal nooit denk ik zo enthousiast worden als sommigen hier, maar een mooi horloge kan ik zeker waarderen.

4 likes

Ik denk dat die ene broer die geen horloge wil, 150 euro per broer krijgt, lijkt me reëel. In zo’n boedel deling.

Afgelopen week de horloges bij een juwelier afgegeven voor een waardebepaling.
Als de prijs redelijk is ga ik afspreken maken met mijn broers, ik wil ze. Van alle drie de polshorloges moet dan wel de band op maat gemaakt.
de Sumatic en de Jaquet Droz hebben een gouden kast, dat is duidelijk, de merkloze niet. Verder afwachten. De Jaquet valt wel uit elkaar, het uurwerk valt zo uit het huis.

Even afwachten.

Zo’n fixoflex bandje is nu niet populair meer. Je kan dat vaak redelijk makkelijk zelf resizen. Denk wel dat alle horloges mooier en tijdlozer staan op een leren bandje. Afhankelijk van de kwaliteit die je kiest ben je een paar tientjes tot een paar honderd euro verder.

Voor reparatie kan je beter bij een horlogemaker afspreken. De juwelier stuurt ze vaak door naar een horlogemaker en vraagt een meerprijs. Waarde zal het goud gewicht van de horloges zijn, niet veel extra.

Horlogemakers vind je hier:

Waarde bij verkoop: 270, bij inruil 360. Alleen het goud is interessant.
Tja…

Nu maar overleggen met broers, ik denk dat ze van ij worden.

1 like

Ik zou ze lekker houden. Ik draag het horloge van mn overleden vader als ik een klote dag heb ofzo.

4 likes

Ik draag ze regelmatig.
Broers hebben zoiets van: och kijk maar wat je doet. Zij zijn meer van de smartwatch.
Binnekort 1 de kast vast laten zetten en van 2 de band wat laten inkorten.

Even een update.

Vandaag (op de markt!) een van de horloges, die van onbekend merk, van een band laten voorzien.
Eerste vraag: it is een echte ouderwetse opwinder he?
Toen: hij heeft geen pushpin maar aangegoten pinnen, zou best goud kunnen zijn.
Inderdaad, maar hij had een leren bandje voor me.

Zijn advies:

• mogelijk moet je er een nieuw glas op laten zetten
  • een vriend van mij kan dat, kan gelijk het uurwerk bekijken en zien wat de waarde kan zijn.
  • als je het kwijt wilt, kijk uit, stel iemand biedt € 300,-- het zou wel eens (veel) meer waard kunnen zijn.

Dat is wel iets om e overwegen!

2 likes

Een schop op een heel oud topic.
Ik vind vandaag een taxatie uit 1981. Het zakhorloge was 100 gulden, het “merkloze” horloge kom ik niet tegen.
Wel de Jaquet Droz en de Sumatic. Even schrikken, beiden werden getaxeerd op € 1.500,–.

2 likes

Ik kom dit topic nu pas tegen, maar chronologisch leest het als een heerlijk verhaal weg

1 like

Hi Dick,

Werden ze in 1981 getaxeerd op 1500 Gulden destijds? Of lees ik niet goed?

Vrgr.

Klopt, elke op € 1.500,–

Het onbekende merk zou Titus uit Geneve kunnen zijn. Google maar eens.

1 like

Die kast herken ik ook ergens van maar ik kan even niet verzinnen wat

Binnenkort moeten 2 van de 3 naar een reparateur.
De ene (onbekend merk) is het glas af, de andere (Sumatic) trek ik de pin er zo uit, is dus ook niet meer op te winden.

Nu nog een goede reparateur vinden, de juwelier die ik destijds vroeg om een taxatie vertrouw ik voor geen meter meer.

Hier op het forum vindt u een lijst met betrouwbare horloge makers vast ook 1 bij u in de buurt.

En verder 1 dingetje dat me van het hart moet maar u praat over guldens maar gebruikt het euro teken als u over de taxatie waarde schrijft.
Vind dat verwarrend.

1 like

Dit is de makkelijkste plek om een horlogemaker te vinden.

Ik zag het en zag ook een adres in de buurt.
Nu even afwachten of ze reageren.

1 like