Vandaag is dit horloge aan mij gegeven en ik ben benieuwd of iemand hier mij er meer over kan vertellen.
Misschien ook hoe ik het open kan maken of misschien zelfs wel iemand die mij kan helpen met een adres om het weer aan de praat te krijgen.
Het horloge is blijkbaar van mijn overgroot opa geweest en ik vermoed dus ook wel pre WO2, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Mooie plaat Daarom denk ik begin jaren dertig. De wijzer zit net moor het merkje. Zou een chronometer moeten zijn dus een kwalitatief uurwerk. Als je de kast deksel open maakt en een foto van het uurwerk laat zien valt er zeer zeker nog meer te vertellen.
Dankjewel, er staat inderdaad chronometer en het merk lijkt GEKA te zijn. Het valt mij ook op dat het wel een vrij zwaar horloge is. Heb jij enig idee hoe ik hem open kan maken?
Snapte ik, maar ik vind er niet eens genoeg ruimte om een naaldje tussen te krijgen. Zo te zien is het al eerder een keer geprobeerd of lomp gedaan.
Ik zie mijzelf niet als onhandig, maar wil niet iets forceren of nog verder beschadigen.
Je schrijft dat je het aan de praat wilt krijgen…Wat is het probleem? Kun je wel opwinden, maar loopt het dan niet? En, als je opwindt eindig je dan met een volledig opgewonden veer? Kun je wel de wijzers verzetten? Of helemaal niets?
Dat helpt om te bepalen wat er eventueel aan moet gebeuren.
Op dat punt is het horloge al beschadigd zo te zien/ voelen. Heb het voorzichtig met een mesje geprobeerd, maar zag die (met mijn lompheid) al doorschieten in mijn hand
Als een (zak) horloge lange tijd heeft stil gelegen zijn de oliën uitgedroogd en loopt alles te zwaar.
Als er niks kapot is, dan is een goede schoonmaakbeurt en opnieuw oliën genoeg. Het zal.geen top runner worden… maar wel een werkend horloge met een mooi verhaal.
Gave wijzerplaat! Ik denk als je de kroon gewoon los kan doordraaien dat de veer gebroken is. Als je het aan de praat wil krijgen heeft het een servicebeurt nodig.
Ik zie daar volgens mij het (beetje afgesleten) lipje voor de achterdeksel. Verwacht dat je daar een schilmesje tussen kunt zetten. Kijk uit dat je niet uitschiet.