Na het overlijden van mijn Opa, het zakhorloge gekregen wat mij als kind al heel erg boeide.
Het is van mijn Oma’s vader geweest en mijn Opa vertelde dat hij uit 1908 zou zijn.
Ik ben benieuwd of iemand aan de hand van de foto’s kan vaststellen hoe oud het horloge werkelijk is, en of het waarde heeft.
Ik zou het nooit verkopen, maar ben wel benieuwd.
Het Horloge loopt niet goed, althans hij loopt veel te snel.
Het is een mooi zakhorloge en ziet er heel goed uit, zo van de foto’s te zien.
De merknaam Eterna werd voor het eerst in 1906 gebruikt, dus 1908 zou kunnen.
‘Chronometer’ wil zeggen dat de nauwkeurigheid van het lopen van het uurwerk binnen bepaalde strengen normen ligt. Hoe die in die tijd waren weet ik niet.
Ik ben absoluut geen expert hoor, dus verder kan ik helaas niets over de waarde zeggen.
Het feit dat het veel te snel loopt, duidt er op dat de balansveer plakt (door vuil of zo) of dubbel geslagen is (door een behoorlijke tik of zo).
Zakhorloges zijn (de gecompliceerde uitzonderingen daargelaten) niet echt waardevol.
Polshorloges vertegenwoordigen een grotere waarde.
Als het zakhorloge van goud is, dan heb je natuurlijk wel de goudwaarde.
Dat is een mooi klokje.(tu)
De meeste zakhorloges die we hier zien zijn naamloos, of hebben de naam van de juwelier, waar het horloge ooit is gekocht, op de wijzerplaat staan.
Dit horloge is van het vrij bekende merk Eterna met een ankeruurwerkje.:}
Het horloge heeft een pennetje naast de kroon zitten die ingedrukt moet worden om de wijzers te kunnen verstellen, dat betekend rond 1900.
1908 zal dan best wel kloppen.
Misschien vind je op de deksels nog een zilvermerk aan, de meeste horloges uit deze tijd zijn van zilver.
Als het horloge te snel loopt kan je proberen de wijzer van balansveer met een lucifer houtje voorzichtig in de middenstand te schuiven, want hij staat erg naar beneden.
Ik denk dat de wijzer onderin het gebied van de F van fast staat
Op deze foto is te zien dat de wijzer in de middenstand staat.
De waarde is wat een gek er voor over heeft, ik gok op zo’n 100 euro.
Groeten. Chris
Dat het horloge veel te snel loopt is niet zo vreemd wanneer de stand van het kompas in aanmerking wordt genomen: de spiraal is in deze stand te kort. Ik zou (niet met de vingers, maar met bijvoorbeeld een kunststof stiftje of luciferhoutje) de wijzer op de balanskloof eens voorzichtig in de richting van de nul draaien. Goed opletten dat de spiraal niet beschadigd wordt en ook de vergulding van kloven en platines niet met de vinger(s) aanraken!
In die tijd werd er wel vaker “chronometer” op de wijzerplaat gezet, want dat was natuurlijk een prima verkoopargument. Hoewel Eterna ook in die tijd al uitstekende uurwerken bouwde, zou ik dit uurwerk zeker geen chronometer durven te noemen, want daarvoor is het iets te “eenvoudig” en ontbreken belangrijke opschriften die in die richting wijzen.
hij ziet er prachtig uit en is meer dan 100 jaar oud, nooit meer wegdoen en even laten gelijkzetten door een horlogemaker, dat zal niet veel kosten, gezien de mooie staat, geniet ervan en van de herinnering
Ik twijfel een beetje over de wijzerplaat. Eterna staat lijkt het wel op de fotos in Italic, oftewel schuin geschreven. Dat ken ik niet van vroege Eterna’s. Nu heb ik geen zakhorloges dus het zou kunnen dat het daar dan weer wel in voorkwam. Maar het zorgt voor enige twijfels. Heb je wat scherpere foto’s van de wijzerplaat?
Gezien het lettertype en de leeftijd denk ik zelf dat in ieder geval de wijzerplaat wat jonger is.