Erfenis

Hoy, heb onlangs een aantal horloges geerfd, o.a. rodania’s, casio’s, pontiac en een omega (volgens een lokale verdeler is ze echt).
Vermits ik zelf een ‘horloge-probleem/fetish’ heb was ik wat blij natuurlijk. Nu zijn er twee modellen die er voor mij uitspringen, de omega en een pontiac. Ik ben liefhebber, geen kenner dus indien iemand me iets meer (echtheid leeftijd type enz) kan zeggen over deze beide zal ik het graag horen.

De omega vermeld vooraan ‘Omega seamaster cosmic’, 't is een gesloten kast, ik vermoed dat reparatie’s dus langs het glas vooraan moeten, achteraan staat seamaster, afbeelding van een (zee)draak, waterproof, 135017 SP-TOOL 107 (verder is achteraan de naam van de eigenaar gegraveerd)
Wat ik raar vind zijn de kras op de wijzerplaat onder de 1 en 2 uur markering, het lijkt erop dat de kleine wijzer daar overheen geschuurd heeft

De poniac vind ik gewoon knap omdat die zo retro 60er jaren is/lijkt met dat lederen bandje met gaten erin. Op de plaat staat Pontiac support-choc P DE WITTE en rond de sec. anti-magnetique

Beide zijn na opwinden gewoon terug aan de slag en tikken nu lustig weg.

De omega is '70 en heeft hoogstwaarschijnlijk het caliber 601. Handopwinder zonder datum.
Het uurwerk moet inderdaad langs het glas eruit.
De kras zal Waarschijnlijk ontstaan zijn doordat er ooit eens een index van de wijzerplaat is losgekomen en onder een wijzer is komen vast te zitten en door het verdraaien een kras heeft gemaakt.

De pontiac is typisch ’ eind ’ 60 en komt van een grote juwelier De Witte in Brussel , is altijd een Pontiac verdeler geweest. Van caliber kan ik zo niets zeggen.

dank voor deze info, kent er iemand een goed adres in Belgie van een horlogemaker / liefhebber / restaurateur waar ik de omega eens kan laten checken-reinigen ?

Bij Freddy natuurlijk!!
Alexis

Hallo Belgje,

Mooie Seamaster… De Seamaster Cosmic Cosmic lijn bestond behalve uit automaten (met dagaanduiding , caliber 562, of meestal 565, en dag/datum aanduiding, caliber 752) ook uit handopgewonden modellen.

De serie handopwinders hadden de volgende calibers; 611 en 613 voor de handopwinders met datum, 601 voor de handopwinders zonder datum, en 630 voor de handopwinder damesmodel zonder datum.

Voor een hele goede horlogemaker uit Belgie hoef je niet verder te zoeken. Neem kontakt op met Freddy, diegene die het eerste antwoord op jouw vraag gaf.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat Freddy top kwaliteit levert. Bovendien is hij een wandelende encyclopedie voor wat betreft horlogekennis. En bovenal…hij is gewoon een bijzonder gemoedelijke persoon.

gr,
Hans Mennink

zal hem eens PM-tje sturen, tx voor de info.