Erfstuk(je)

Ik kom niet vaak op het Vintage-forum, heb niet zoveel met oudere klokken. Uitzonderingen daargelaten…

Lang geleden, 1983, nam mijn vader afscheid van zijn werk bij Hilko’s Zeepfabrieken in Zaandam. Bij dit afscheid werd hij bedankt met het (traditionele) gouden horloge.
Mijn vader was absoluut geen liefhebber en droeg het klokje zeer zelden. Een poetsbeurt was er niet bij, om de drie jaar ging er een nieuwe batterij in, als hij er aan dacht, en dan verdween de klok weer in z’n doosje. Of in een ander doosje, als dat beter uitkwam. Of zonder doosje ergens in een kast. Op die manier is hij hem ook eens twee jaar kwijt geweest…

Soms droeg hij hem, maar illustratief was dat hij hem dan ook meteen weer afdeed als hij thuis kwam. Of eerder, als de band hem irriteerde…Zo heeft hij ook een half jaar bij een oom gelegen. Afgedaan, vergeten mee te nemen.

Op 31 december 2011 overleed mijn vader, mijn moeder ging alleen door. Het horloge kwam nu echt de kast niet meer uit en werd, min of meer, vergeten.
Begin deze maand overleed ook mijn moeder, 91 jaar oud. Bij het opruimen van haar kamer in het verzorgingscentrum lag, achter in een kast, het horloge van mijn vader…en ik nam hem mee.

Poetsen, nieuw batterijtje, maar geen nieuw glaasje. Ik wil de klok zo origineel mogelijk houden, dus met de karakteristieke krassen in het glas. Met het originele bandje, met leervet en een nieuwe sluiting opnieuw in ere hersteld.

Net als het horloge zelf. Ik zal het dragen zoals het horloge verdiend heeft, na al die jaren “mishandeling”.
Dat heeft het klokje welverdiend, en zo is mijn vader toch nog een beetje bij mij…

Dick

Mooi horloge met nog mooiere achtergrond , draag hem met trots.

mooi klokje hoor! ik vind de blauwe wijzers erg mooi staan. In eerste instantie niet verwacht bij een gouden horloge, maar dit past goed bij elkaar.

Ik moest even denken bij het lezen van je stukje aan de serie “Mad Men”. Hierin wordt door Donald Draper een presentatie gehouden om een product aan te prijzen, de carousel. Je draagt je herinneringen nu bij je.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=suRDUFpsHus[/video]

Mooi horloge met een nog mooiere emotionele waarde.

Mooi horloge en prachtig geschreven…

Gecondoleerd met het verlies van je moeder. Mooi dat het bewaard is gebleven en het verhaal. Draag het idd met trots.

Mooi verhaal Dick!
En het horloge uiteraard ook! Gr

Gecondoleerd met je moeder.
Een erg mooie manier om een herinnering bij je te hebben aan je vader én aan je moeder :slight_smile:

Mooi, zeker niet restaureren!

Mijn condoleances en dank voor je verhaal

overigens Hilko dat ken ik toevallig van m’n
fietstochten,de omgeving rook daar altijd enorm lekker
en voor mij een teken van “nog 20 minuten en dan thuis”

groet Gerard

Ik heb daar als arme scholier vakantiewerk gedaan. Ik kan je verzekeren dat je dan niet echt lekker ruikt als je naar huis fietst…(:smiley:

Het bedrijf bestaat niet meer, volgens mij is het inmiddels ook gesloopt en staan daar woningen…zucht, ik word oud.:wink:

Dick

Carpe tempus Schreef:

Mijn condoleances en dank voor je verhaal

overigens Hilko dat ken ik toevallig van m’n
fietstochten,de omgeving rook daar altijd enorm
lekker
en voor mij een teken van “nog 20 minuten en dan
thuis”

groet Gerard

gekkehuus Schreef:

Mooi horloge met nog mooiere achtergrond , draag
hem met trots.

+1

Herkenbaar verhaal.
Echter een beetje Peek zou je vader niet hebben afgekeurd denk ik…

Hendrik

Chique Prisma met een mooie geschiedenis!

Mooi horloge met een mooie historie, Dick, geniet ervan !

gecondoleerd met het verlies.

Mooi en herkenbaar verhaal èn mooi horloge.

Heel herkenbaar verhaal. Zo heb ik nog steeds het gouden Pontiac horloge dat mijn vader in 1951 kreeg van zijn werkgever bij zijn 25-jarig jubileum. Draag het af en toe ook, en met trots!

Prachtig Dick!
Voorzichtig dragen (goud is zachter dan staal) en koesteren!

Beste Dick,

Van harte gecondoleerd met je verlies. Ik heb het precies zo gedaan, alleen dan met een ML.
Ik vind de prisma je goed staan, tijdloos en het gevoel dat je omschrijft ken ik heel goed.

Gr.
Hans

Mooi, zo’n herinnering om je pols (tu)
Alsnog gecondoleerd.