Erfstuk van Pa.

Nee, Movado (en bijv. ook Omega) perste vaak massief gouden plaatjes op een stalen onderkant. Gold cap.

Zeker niet verguld in zo’n geval, maar vele malen dikker.

4 likes

ha, exact wat ik dacht: een schroefbodem.

Vrijwel zeker een bumper-automaat.
Het “klotsen” is het remmen van het rotorgewicht tegen een veer.

32 mm was een gewone herenmaat destijds.
De groot, groter, grootst-mode van zo’n 10 jaar geleden is inmiddels trouwens wel op zijn retour.

6 likes

Gold cap is in elk geval niet massief goud en dat was de vraag volgens mij.

Overigens is het verschil tussen plating en gold cap niet perse enorm. Er zijn dunne caps en dikke platings.

Regardless, cap is voor een mooi zwitsers merk wel waarschijnlijker dan plating daar heb je zeker gelijk.

Hi renatus,

Eterna was in 1949 de eerste die de kogellager voor een rotor verzon.

De hamer/bumper automaat heeft Harwood in 1923 toegepast in polshorloges… maar dat systeem bestond al in zakhorloges. Volgens mij al van voor 1800.

Het waarom? Geen idee. Misschien te duur of te lastig om het klein te maken, licht genoeg en sterk genoeg te maken om het gewicht van een rotor te kunnen dragen?

4 likes

Het gewicht van een bumperautomaat is aan twee zijden gelagerd, en dus inderdaad veel makkelijker sterk genoeg te maken dan een volledig ronddraaiende rotor die maar aan één zijde is gelagerd.
Het rotorlager van een automaat is ook nog steeds een van de meest slijtgevoelige onderdelen van een uurwerk.

2 likes

Perrelet was de eerste met een echte rotor, op een zakhorloge. Rond diezelfde tijd had Breguet een pendelmechanisme in ontwikkeling, maar Perrelet (die overigens dik in de 90 is geworden en op zeer hoge leeftijd nog zakhorloges maakte) was vrij onbetwist de eerste.

Een vroege automaat is eigenlijk een handopwinder met modificaties en extra brug(-gen) voor het automatische opwinden. Een rotor op een centrale post slijt nogal (zwakke plek bij Rolex…) en zoals Ruud terecht opmerkte duurde het geruime tijd vooraleer Eterna met kogellagers kwam.

Men begon dus hoofdzakelijk met bumperautomaten.
Die zijn echter aanmerkelijk minder efficiënt dan full rotors (althans: zo staan ze bekend).

Pas later, met de voortschrijdende techniek, zijn de bumpers verdrongen door rotor-automaten.

4 likes

Hoi, ga naar een horlogemaker die zal mogelijk advies geven wat te doen en het kostenplaatje.
Mooi erfstuk en ik liet hem zeker geheel renoveren en dan heb je een prachtige herinnering.

1 like

:+1: :+1:

Het betreft trouwens vrijwel zeker een F(rançois). Borgel kast.

Topspul, o.a. ook de kastmaker van Patek geweest in die jaren.

Het geheel word steeds mooier. Hier ben ik wel blij mee.
Ik ga hier zeker iets mee doen , dank allen voor de kennis en ervaringen.
Ik wist trouwens niet dat er zoveel over alles vele merken horloges hier te zien op jullie forum is te vertellen . Ik heb veel het een en ander gelezen in rubrieken man man man het is zeer interessant.
Dacht dat horloges enkel tijd aangeven , of som de dag of datum.
Maar dus soms ook hele geschiedenissen.
Ik blijf zeker hier lezen .
Groeten en geniet van de warme dagen,
Bow

4 likes