Erfstuk van Pa.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Het is een een met automatisch uurwerk, loop niet best meer op tijd.
Georven van mijn vader, is denk een jaar of 55 oud Op de achterkant staat niets . Foto is beetje slecht, maar kleur is in iedergeval goud(kleur)Hoor van jullie?

3 likes

Ja kan niks zien
Maar wel een leuk erfstuk.
Ja kan het altijd laten servicesen natuurlijk.

Hoe krijg ik er een foto bij?

Plaatje in het tekstblok slepen of op deze klikken…
Screenshot 2022-08-04 185837

5 likes

Een Movado uit de jaren 30-50, vermoedelijk een bumper als ik m zo zie.

Mooi merk en een leuk horloge

1 like

Een stukje geschiedenis vind je hier
Jouw erfstuk dateer ik op laat '40 begin '50 van de vorige eeuw en heeft vermoedelijk een bumper of hamer automatisch uurwerkje.
De kast heeft denk ik een goudlaagje en ik zou hem zeker een service beurtje laten geven door een goede horlogemaker, dus niet bij een juwelier brengen.
Je kunt ook een verzoekje plaatsen of er iemand hier op het forum bereid is dat voor je te doen, er zitten zat kundige mensen hier op het forum.
Enige probleem kan zijn dat er geen onderdelen meer te vinden zijn mocht dat nodig zijn, daarom mijn advies, ff niet meer dragen want door ingedroogde olie en vetten gaat het uurwerkje geheid naar de Filistijnen…
Succes met dit mooie erfstukje!

ps.
Vrijwel zeker dat er een inhouse cal 221A in dit horloge zit en dan klopt mijn schatting wel volgens Ranfft

11 likes

Heren, dank jullie ik ben een stukje weizer. En blij hier mee.
Wat betreft het jaartal zou kunnen kloppen.
Mijn vaders geb.jaar was 1927 .
Vertelde mij ooit ,dat dit zijn eerste horloge was.
Dus als ik het goed begrijp kan ik hem achter openmaken?
Hoe, ? Schroeven, draaien, wip deksel, ? Ik ga peuteren , en zodra open dan maak ik een foto.

Slecht idee. Je maakt snel iets kapot als je niet weet watje doet.

1 like

Movado gebruikte destijds al meestal een schroefboden, die je met een speciale sleutel moet openen (achtkantig.uit mijn hoofd).

Niet zelf aan knoeien.

1 like

Wat ik zou doen: even mee naar een goede horlogemaker, laten servicen en af en toe, op speciale momenten, dragen. Niet zelf aan gaan lopen kötten, als je niet weet wat je doet.

Duidelijk, mmm" oke ik draag hem niet loop niet best op tijd maak hm dan maar niet open . Lig in een kast , als ik het weer tegen kom schut ik er ff aan en gaat weer lopen ( sec wijzer) maar stopt weer snel.
Zou het echt goud kunnen zijn , de wijzers de cijfers en uur punten ?
En de kast is bovenkant ook goud kleur, zie nergens merk je er op staan.

Bovenkant goud en onder staal? Dan is het horloge verguld. Dun laagje goud op een stalen kast

Je kan aan de kroon draaien en/of flink schudden … dan moet het langer lopen.

Kroon zit muur vast,
Kapot?

Mooi dingetje hoor, movado is niet heel waardevol maar wel een mooi merk.

Je kan de bodem meestal wel open maken met een frictieballetje. Dan beschadig je niets.
Als het een bumper is en hij niet vastzit kam je het horem door het horloge te schudden dan moet je hem horen klikken net als een flipperkastveer maar dan kleiner.
Hoor je niets dan is het ofwel geen bumper of hij zit reddeloos vast.

Succes!

Kan. Ik zou ermee naar een horlogemaker gaan als je er sentimentele waarde aan hecht.

1 like

Niet peuteren, niet schudden, niet draaien aan de kroon… zoals hierboven meerdere keren is gezegd: laat hem servicen door een liefhebber, iemand met verstand van zaken. Als het horloge je in ieder geval wat waard is.

Zo niet, gewoon schudden, veel peuteren en zo hard mogelijk aan de kroon draaien. Misschien helpt het…

13 likes

:joy:

Oke alles is mijn een beetje duidelijk,
Vindt hem zelf wat klein om te dragen incl. Draaiknoppen is het nog geen 32mm, ongeveer.
Is het een dames model?


Klopt is je beetje schut dan voel je klotssen, hoort dit?

De kenners hebben het over een bumper uurwerk. Dan zou dat de bumper kunnen zijn. Dus waarschijnlijk ok.

3 likes