Erfstuk zakhorloge (wie kan mij helpen?)

Beste lezer,

Ik heb het volgende zakhorloge vorig jaar ontvangen van mijn opa als erfstuk. Hij leeft nog, maar hij vond het erg speciaal om het in levende lijve aan mij over te dragen.

Het gaat om een zakhorloge die zijn vader in de tweede wereldoorlog d.m.v. ruilhandel gekregen heeft. Het was namelijk een slagersfamilie en tijdens de Duitse bezetting zorgde de vader van mijn opa voor eten voor de bewoners die het zwaar hadden. Slachten was verboden, maar hij deed dit toch om de mensen te helpen. Ruilhandel was destijds erg normaal en dit zakhorloge na de ruil nooit meer uit de familie gegaan.

Ik heb weinig verstand van het horloge, hij hoort het te doen (toen ik ‘m kreeg deed ie het nog). Mijn vraag is als volgt:

Welk merk/type is het? Is het iets bijzonders? Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn met ervaring waar ze zoiets kunnen laten servicen? Op de afbeeldingen is namelijk te zien dat de “bezel” los zit en ik daardoor logischerwijs ook het glas eraf kan halen. Dit heb ik niet gedaan want ik wil het niet per ongeluk slopen.

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor de hulp!!

Genoeg gepraat, tijd voor plaatjes:

1 like

Extra plaatje van de wijzerplaat:

1 like

Een extra goede foto van het uurwerk zou wel meer info geven over het uurwerk.

2 likes

Dit is een naamloos cilinderuurwerk.
De waarde is vrijwel nihil, weinig of geen belangstelling voor dit type zakhorloges.
Als aandenken een aardige memorabilia.
Als het dan ook nog functioneert zou dat een surplus zijn.
Maar de kosten om het weer in orde te krijgen kan best wel eens tegenvallen, door mogelijk onvoorziene slijtage resp. beschadigingen aan niet direct zichtbare onderdelen die opgelost dienen te worden.

Op zich niet iets bijzonder en zo op het oog weer goed functioneel te maken.
Als de balans nog in orde is, dan is dat geen probleem voor een geoefende horlogemaker.
Echter als er tappen van de balans zijn gebroken, dan zijn er nog maar weinig horlogemakers die dat in orde kunnen maken, niet de juiste gereedschap en/of niet de ervaring met het werken aan cilinder uurwerken en het missen van de juiste kennis om de cilinder te repareren.
dixi

4 likes

Er zit iedergeval een goudmerk op de keting. Horloge heb ik nog geen gezien.

De grootste waarde zit in de herinneringen.
Gewoon zo laten als hij is. Opa gebruikte hem denk ik ook niet denk ik.

1 like

Bijna hetzelfde uurwerk als dit erfstuk van mijn opa.

Heeft vooral een goudwaarde van kast en ketting, maar natuurlijk vooral de herinnering.

1 like

De bezel vast laten zetten ook niet? Ik zou het namelijk mocht het zo ver komen graag in mijn zak willen hebben bij de uitvaart. Dan moet natuurlijk niet de wijzerplaat eruit vallen haha

De bezel is scharnierend, die kun je openklappen. Dan het glas eruit halen en de bezel dichtklikken. Het glas zit nu onder de bezel, maar moet in de bovenste rand vallen. Dat is hier het probleem. Het zit verkeerd om in elkaar.

4 likes

Daar gaat het denk ik mis. De bezel klikt niet meer vast.

Heb je ook een goede foto van de binnenkant van het buitenste deksel? Daar zouden goudmerktekens kunnen staan. Door het opschrift “metal” op het binnendeksel ben ik er vrij zeker van dat de buitenkast van massief goud is.

Update:
Ik heb na wat onderzoek op internet het volgende ontdekt: het uurwerk doet het nog!

Verder heb ik het vermoeden dat het glasplaatje niet bij dit horloge hoort, want het past er niet goed omheen. Dit kan echter ook komen doordat de bezel niet vastklikt. @Scudo

Hoe dan? Of heb je online gelezen, hoe je het uurwerk kunt opwinden?
Neemt niet weg dat er waarschijnlijk weinig smering meer is, en je waarschijnlijk nu bij veelvuldig activeren meer beschadigd dan goed doet.
Als het een mooi erfstuk is, beurtje geven, kost ook weer niet de wereld en je behoudt een mooi erfstuk, toch ook wel weer wat waard in emotionele zin des woords.