Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Erfstuk, kan iemand meer vertellen?

4 likes

Deze beugel komt volgens mij wel vaker voor bij Tissot. Toevallig zag ik er een te koop staan op Catawiki. Veiling woensdag 7/12

2 likes

Deze vorm beugel komt inderdaad wel voor bij Tissot, alleen kun je bij de mijne nog zien dat hij ooit rijk bewerkt is geweest (voor zover het er niet afgesleten is). En dat strookt niet met de rest van de kast.
Zo’n gladde als van die op Catawiki zou er inderdaad op gezeten kunnen hebben :+1:

1 like

Dit zakhorloge heeft het nummer 402874. Als de lijst met productiemaatschappij van Tissot, die ik bezit juist is, zou deze van 1927-1928 zijn.

1 like

Klopt helemaal. Overigens hebben Tissot’s uit die tijd ook een serienummer in de kast staan, wat meestal een stukje hoger is dan die van het uurwerk. Na veel puzzelen met het archief wat ik intussen heb opgebouwd ben ik tot de conclusie gekomen dat je voor het dateren die van het uurwerk gebruiken moet en niet die van de kast; anders vallen er hele rare gaten in de productiejaartallen.

De opmerkingen bij de lijst met serienummers van Tissot suggereren dat overigens ook, al staat het er niet heel duidelijk.

1 like

Hier ook een erfstuk zonder verdere informatie. Een gouden kast en ketting met een uurwerk dat in de klep 866328 heeft staan. Iemand die hier iets over weet?

!

3 likes

Het nummer in het hamertje in de kast kun je hier opzoeken:
https://www.vintagewatchstraps.com/swisspdm.php

1 like

Snap hem niet, lijkt goud maar in de klep staat echt metal…

Dubbel klepje… buitenste is goud. Bescherming van uurwerk is vaker gewoon metaal. Zorgt denk ik ook voor extra stevigheid.

3 likes

En ik altijd maar zoeken naar het serienummer dat in geen enkele database voorkomt, goede tip dit!

Het blijkt dus dat de gouden kast gemaakt is tussen ±1925 en 1934, zo goed als zeker door Joseph Erard uit Le Noirmont in Zwitserland. Een bedrijf dat op zijn zoons is overgegaan en op 15 november 2013 is overgenomen door La Montre Hermès, nadat ze in 2011 aandeelhouder waren geworden, om hun expertise in het maken van horlogekasten te vergroten.

Over het uurwerk heb ik verder nog steeds weinig informatie. Het serienummer lijkt nergens geregistreerd te zijn. Het enige wat ik daarover verder ben, is dat 'ie behoorlijk wat wegheeft van de A Schild Calibre 137.

Tof om weer wat meer te weten, dankjewel!

1 like

Uurwerken uit die tijd lijken vaak op elkaar; dit is echt een ander uurwerk. Deze A. Schild is een ankergang, de jouwe een cilindergang.

1 like

Weer wat geleerd :grin: Dan zullen we het erbij laten dat ik over het uurwerk nog niets weet.

1 like

Ik heb ook al even bij Dr. Ranfft gekeken, maar ook niets gevonden. Bij dergelijke oude uurwerken kom je er soms gewoon niet achter. Er waren enorm veel fabriekjes en merken waren minder belangrijk dan tegenwoordig, dus er stond vaak niks op.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk

1 like

Dat blijkt inderdaad, bedankt voor het meezoeken!

1 like

Hier nog een jumbo zakhorloge. 65mm. doorsnee.
gefileerd, schoongemaakt en klaar om gemonteerd te worden.

hier na montage.

12 likes

Nog een maar dan met een andere voorplaat.

13 likes

Voor de geïnteresseerden onder u, onder de motorkap, het motorgedeelte.

11 likes

Demi hunters of half hunters (heet dit op zijn goed Nederlands semi savonette of half savonette??) vind ik erg aantrekkelijk, hier twee gold-filled exemplaren:

De “Reid & Sons” private label kwam zelfs in zijn originele doosje :grinning:
Let ook op de speciale urenwijzers met twee verdikkingen als extra “pointer” bij gesloten deksel.

De uurwerkjes; een 19 lijns Buren en een even grote Minerva, beide met zwanenhals fijnafstelling en de Minerva heeft voor de “extra sjieke looks” ook geschroefde chatons

19 likes

Mooi setje, nette staat ook nog :ok_hand:

1 like

Mooie set. Zeker met het originele doosje.

1 like