Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Beste @vinwat, dit is geen verkooptopic.

Leuke Molnija

1 like

Hier ookmaar even posten, anders raakt dit mooie topic in de vergetelheid.
Eén van de laatste Roskopf zakhorloges. Uit de jaren 50 van de vorige eeuw.
Deze heeft zelfs al wijzerverstelling door middel van uittrekken van de kroon.

10 likes

Geneva stop system is in goed Nederlands Malthesre kruisstuiting. Toen horlogemakers minder respect hadden oor uurwerken werden die vaak weggehaald omdat de gangreserve van het uurwerk dan vergroot werd. De nauwkeurigheid werd wel minder.

Volgens mij is dit ook geen goed Nederlands :wink:

De gangreserve wordt inderdaad wat langer, maar het nut daarvan is uiterst beperkt. Je windt een horloge toch elke dag op. En het is niet zo dat het zoveel langer wordt dat het ineens om de twee dagen kan.

1 like

Het maltezerkruis mechanisme is in feite een begrenzer, heeft niets te maken met gangreserve.
Het is zoals ik al schreef een begrenzer, waarom dan en wat moet dat dan iets begrenzen?

Welnu, indertijd zaten de opwindveren in de veerton geborgd doormiddel van een nokje dat in de binnenkant zat van de rand van de veerton.
Bij de oude snek horloges werd dan onder een schuine hoek een gaatje geboord in de rand van de veerton, vervolgens werd er dan een taps stukje messing ingeperst en dat was de nok waar de opwindveer aan werd vastgelegd.
Immers de opwindveer had aan de buitenkant een gaatje in het uiteinde om die aan die nok vast te leggen. De andere kant had ook een klein gaatje en die werd om de arbor ( de binnenas ) gelegd zodat je de veer kon aanspannen.
Later werd dat nokje een vast gedeelte in de veerton met een rechthoekig stukje die schuin werd gemaakt waar de opwindveer achter kwam te liggen.

Welnu, als er geen begrenzer zou zijn, dan zou je theoretisch de veer onbegrensd kunnen opwinden, waarbij de kans heel groot is dat dan de opwindveer uiteindelijk van de nok aan de rand van de veerton afschiet en zal het uurwerk niets meer doen, immers de opwindveer ligt los in de veerton.
Dus alles moet worden gedemonteerd en de veerton moet worden opengemaakt om die opwindveer weer goed in de veerton te krijgen plaatsen.

Conclusie, het maltezerkruis is een begrens mechanisme om er voor te zorgen dat de opwindveer niet te ver wordt opgewonden om te voorkomen dat de opwindveer niet van de nok kan afschieten.
dixi

6 likes

Weer wat geleerd :face_with_monocle:. Dank :pray:

Draadje maar weer even nieuw lezen inblazen.

13 likes

Nou, nou, mag wel een poestbeurtje hebben hoor.
Maar dit blijven fraaie horloges.
Ik plaats binnenkort wel weer een Jumbo restauratie in dit topic.

2 likes

Ook maar eens in dit topic wat fotootjes posten:
Een Universal chrono uit 1906; de kast is wel apart, is zilver met inleg van koper en een donker metaal:

18 likes

Ik verwacht niello/tula silver.

2 likes

:+1: Ja, je hebt gelijk, het ziet er wel heel anders uit dan andere “niello” horlogekasten (die zijn glad, met een zwart/zilver patroon), maar het is waarschijnlijk hetzefde materiaal op een andere manier gebruikt (dit ligt op het zilver, als opvulling van graveerwerk)

3 likes

Staat er geen merkteken in de kast? Wel heel appart.

? Jawel hoor, binnendeksel is gestempeld

3 likes

Ik heb dit zakhorloge van mijn opa geërfd. Op het uurwerk staat PRONTO, meer kan ik zo niet vinden.

Wie zou op basis van deze foto’s mij iets meer kunnen vertellen over de mogelijke leeftijd en het merk?

En wie zou dit uurwerk een servicebeurt willen geven ?

Alvast bedankt :grinning:

6 likes

Eerste aanwinst op het nieuwe adres, kwam precies op de dag van de verhuizing binnen. Tissot cal. 40.5 uit omstreeks 1936.
Heb een beetje het vermoeden dat de beugel niet origineel is; veel te barok voor bij de strakke kast. :thinking:

14 likes

Deze is multifunctioneel :wink:

5 likes

Cool, die grillvorm :+1:

2 likes

Erfstuk, kan iemand meer vertellen?

4 likes

Deze beugel komt volgens mij wel vaker voor bij Tissot. Toevallig zag ik er een te koop staan op Catawiki. Veiling woensdag 7/12

2 likes