Nieuwe aanwinst; geen zakhorloge maar het lijkt er wel wat op, een 1/100e seconde Tissot zakhorloge met 360.000 bph Lemania uurwerk. Ding gaat als een razende Roeland en klinkt als een boos insect. Centrale wijzer gaat in 3 seconden rond, de subdial in anderhalve minuut. Lange tijden meten zit er dus niet in, of je moet zelf gaan tellen hoe vaak hij rond geweest is
Dateert ergens uit de tweede helft van de jaren 40 (als ik op het online zwervende grafiekje met Lemania serienummers af ga)
Van m’n overgrootvader geweest, het leuke is dat er ook nog een foto is waarop hij hem draagt. Deze wil ik gaan inlijsten en het horloge wil ik in een glazen stolp met haak ernaast gaan hangen.
Eindelijk een glaasje op de 1906 hunter weten te krijgen. De savonnette glaasjes die ik kon vinden waren te plat en zaten klem bovenop de minuutpijp, en de laagst low dome was te hoog en veel te dik dus wilde het deksel niet meer dicht.
Dus een paar avonden achter de draaibank gezeten en met schuurpapier die low dome aan alle kanten afgeschuurd tot er een dun velletje van over was en het deksel eindelijk weer dicht kon.
Glaasje moet nog wel wat beter gepolijst, onder een spot zie je nog wel de nodige schuurkrassen zitten, maar ik was er wel even klaar mee.
Grappig detail wat ik laatst opmerkte toen ik deze kocht; alle zakhorloges die ik heb die ouder zijn dan deze hebben Romeinse cijfers op de wijzerplaat, en alle zakhorloges die nieuwer zijn hebben Arabische cijfers.
Zo rond de eeuwwisseling zit daar dus een vrij duidelijke overgang. (In elk geval bij Tissot)
Hier laat ik een fraai Engels zakhorloge zien in een zilveren kast met zilveren buitenkast als extra bescherming.
Het betreft hier een snek-spillegang uurwerk uit de periode begin 1700, vermoedelijk omstreeks 1725 geproduceerd.
Er zitten een paar haarlijnbreuken op de wijzerplaat, die er in de loop van de afgelopen 300 jaar onvermijdelijk op zijn gekomen. De tand des tijds zal ik maar zeggen.
Verder zijn er zijn geen schilfers van het email afgebroken, de wijzerplaat is verder dus onbeschadigd.
Het uurwerk is een paar jaar geleden volledig door mij gerestaureerd en functioneert perfect. De bijpassende sleutel zit er eveneens bij.
Ik moet langzaam aan toch wel gaan opruimen i.v.m. het onvermijdelijke voortgaande patroon dat het ouder worden sneller gaat dan je wilt, en Petrus ontmoeten heeft bij mij immer nog geen prioriteit, maar toch het leeftijd getal gaat sneller dan de inflatie.
En natuurlijk ook het inkrimpen van mijn collectie.
Dit zeer fraai zakhorloge gaat dus zondag mee naar de rikketik waar ik het aanbied tegen een zeer aantrekkelijke prijs.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit dat een echte liefhebber van zakhorloges dit exemplaar wil inlijven in haar/zijn verzameling.
Liefhebbers van zakhorloges, met name die geïnteresseerd zijn om dit exemplaar in bezit te willen krijgen kunnen mij altijd een bericht sturen, of zondag op de rikketikbeurs langskomen.
dixi