Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Dank je wel @Paul_K :star_struck: en ons ken ons toch :nerd_face:

1 like

Misschien kun je hier wat mee?

Wat een mooie :heart:

Deze twee Minerva’s weer eens tevoorschijn gehaald :nerd_face:
Fijne weekend nog :beers:
Groeten Iwan :motorcycle:

12 likes

Heb dezelfde doosjes, wel met een iets meer bescheiden inhoud!

12 likes

:+1: ook mooi :star_struck:

1 like

Laatste werk : 18 Kt gouden zakhorloge,
Op de tweede deksel is geschreven :
“Opwindstem
Anker 19 robijn
Breguet spiraal 3 chatons
Gecompenseerd balans wiel
N° xxxx”
Die heeft ook een snor anker. De malta kruis was uit getrokken.
Onder ander was de uur wijzer gebroken vlak naast de rand.

! IMG_20221226_132243|666x500

15 likes

Hij moet nog wel een servicebeurtje maar ooit bij mijn opa in het borstzakje gezeten…:

18 likes

Laatste werk : 18 Kt gouden zakhorloge (vergulde metal voor tweede deksel),
Op de tweede deksel is geschreven :
“N° xxxx
Anker rechte lijn
Opwindstem
15 robijn”
Die heeft ook een snor anker. De malta kruis is werkend.

19 likes

Erg mooi Bruno.

1 like

Wat een prachtig zakhorloge, smetteloze wijzerplaat en een zeer net uurwerk.

1 like

opa’s vestzak horloge. heb ik geerfd. ben nog steeds benieuwd wat voor uurwerk er in zit (schwanenhalsfeinregulierung etc) is volgens mij geen basic uurwerkje.

13 likes

Mijn neefje (vioolbouwer!) kwam met deze aanzetten. Ik heb er totaal geen verstand van. Dacht eerst dat het niks was, tot hij open ging!
Volgens de zilvermerkjes misschien uit 1836? Ik had wel eens van snel en spillegang gehoord, maar verder…? Helaas is het aandrijfkettinkje in drie delen gebroken. En zo te voelen is de balanstap ook stuk. Maar wat ik begrijp van een post van Vinwat is dat de slijtage van de platines meer relevant is? Ook is de wijzerplaat helemaal intact… Mooi ding, nietwaar?

11 likes

Afgelopen zondag op de rikketik heb ik dit apart zakhorloge gekocht voor een zacht prijsje. Het is een “digitaal” horloge uit de jaren 1930.
Ze hebben de wijzers gewoon vervangen door schijven met getallen er op.
Dit is de 2e die ik heb. Zo vaak vind je dit soort horloges niet.
Het uurwerkje stelt niet veel voor, want het is een penanker van de allergoedkoopste soort. Maar als curiositeit is het wel een leuk ding. Hij loopt nu ook weer gelukkig.

14 likes

Ja, had ik al gezien. :sweat_smile:

1 like

Een DuBois 1785 uit 1975 (ongeveer) Een zakhorloge met wekker functie. handig als reisgenoot.

13 likes

Hier een horloge van mijn overovergrootvader.
Iemand een idee hoe deze te open is en of iemand weet wat voor horloge dit is

6 likes

Een scherpe foto van de achterkant helpt. Kan een schroefdeksel zijn, maar waarschijnlijker is dat er ergens een klein lipje is waar een nagel tussen past.

Met een foto van het uurwerk kunnen we misschien iets meer zeggen. Nu is het gokken (gokje: amerikaans, ca 1925, zwitsers uurwerk)

1 like

Wat een juweeltje!

1 like

Een impulsaankoop van Ebay; een goed uitziende chronograaf, helaas kon de verkoper het deksel niet openen, dus waren geen foto’s van het uurwerk bij geplaatst, maar een korte google zoekactie toonde aan dat het waarschijnlijk een Excelsior Park uurwerkje zou bevatten, de prijs was redelijk laag, dus de gok was snel genomen…
Na ontvangst bleek het horloge in betere staat dan gedacht; de tekst op de (iets beschadigde) wijzerplaat was wel apart “Kilometri pe Ora”

en inderdaad onder het deksel met inscriptie Tavannes Watch Co - Grands Prix een verguld EP kaliber CH No.500 chronograaf uurwerk:

Deze uurwerkjes hebben een vakje met reserve-onderdelen, en de tekst hierop was niet in het Engels, Duits of Frans, zoals gewoonlijk :face_with_raised_eyebrow:

Nog wat verder zoekend op het internet blijkt dat mijn nieuwe aanwinst exemplaar nummer 332 is uit een serie van 2500 zakhorloges die in 1940 specifiek gemaakt zijn voor, en geleverd zijn aan het Roemeense ministerie van defensie voor militair gebruik… :yum:
heel erg leuk als een nieuwe aanwinst een verhaal blijkt te hebben!

Ter afsluiting nog even een foto van het uurwerk naast een “normale” Excelsior Park, die dus een wat meer gebruikelijke gravure heeft op het vakje met reserve-onderdelen,

20 likes