Zakhorloge is goed gebruikt. De achterkant krijg ik niet open.
Ben erg benieuwd of iemand mij verder kan helpen? Ik kan op diverse fora niets vinden over ‘EROS - swiss made’.
Zakhorloge is goed gebruikt. De achterkant krijg
ik niet open.
Ben erg benieuwd of iemand mij verder kan helpen?
Ik kan op diverse fora niets vinden over ‘EROS -
swiss made’.
EROS is een merknaam die Phenix Watch co heeft gebruikt.
Ze hadden ongeveer 20 verschillende merknamen die werden gebruikt in verschillende landen.
Een paar andere zijn Argos, Bella, Extra, Leopart enz.
Het horloge die je ons laat zien lijkt me een polshorloge met de kroon op drie uur en het beugeltje op twaalf uur.
Hoe groot is het horloge eigenlijk ?:S
Het uurwerkje zal er waarschijnlijk een van Phenix zijn.
Groet, Chris.
Het is een zakhorloge met een buitendiameter van 47mm.
Met veel moeite heb ik het huis open gekregen. Het uurwerk ziet er nog goed uit.
Volgende gravures zijn te herkennen
swiss made
15 jewels
op de binnenzijde van de afdekplaat staat nog ‘1378’ gegraveerd, dat zal waarschijnlijk een serienummer zijn?
Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met het bepalen van de leeftijd van het klokje?
onder het balanswiel zie ik een logo. Probeer daar eens te kijken. Vaak staat er logo en een naam en of nummer. Dan kun je achterhalen welk caliber erin ligt via sites als Ranfft en Christoph Lorenz
Als het zakhorloge 47mm is dan is het een echt zakhorloge.
Dat de kroon op drie uur zit en het beugeltje op de twaalf heb ik eigenlijk nog nooit gezien, best wel zeldzaam.
Het uurwerk stond toevallig in het kaliberboek, het is een 18 lines ( ongeveer 40mm) Phenix kal 784
Zoals Mario vertelde kan het klokje inderdaad uit de jaren 40-50 stammen.
Wees er maar zuinig op.
Groet, Chris.
Caliber 784 is de Lépine-versie (kroon bij de 12). Het uurwerk van Roedie is de het savonetcaliber (wellicht 781) met de kroon bij de 3 en het is inderdaad curieus dat uitgerekend dit werk in een kast zonder extra deksel boven het glas is geplaatst. Men wilde kennelijk de fraaie pendant niet ontsieren met een opwindkroon, koos voor dit uurwerk en plaatste het noodzakelijke bedieningselement voor wijzers en opwinding dus maar ‘onopvallend’ (…) bij de drie.
Deze oplossing lijkt zo te zien origineel, maar fraai kan ik dit gedurfde experiment niet vinden. De strakke Art deco-bewerking van het achterdeksel doet vermoeden dat dit horloge ergens in de jaren dertig is vervaardigd. Dit is in ieder geval een horloge voor verzamelaars!
Leuk en interessant klokje, wat kast betreft zou ook in jaren 30/40 passen met laurierbladen krans langs de zijkant.
Hele opbouw en positie en van de kroon is onconventioneel, maar des te interessanter.
Proficiat
Iwan
bedankt voor alle (snelle) reacties. Een forum zoals een forum bedoeld is!
Niet alleen voor de experts maar ook voor de horloge-leken, waaronder ikzelf, echt een uitkomst.
De analyse van het zakhorloge is echt super interessant.
De leeftijd wordt dus geschat op 1930-1940.
De opbouw is op zijn minst vreemd te noemen.
Het exacte Caliber moet nog worden achterhaald.
Zou dit horloge de moeite waard zijn om te laten schoonmaken etc. en zo ja, heeft iemand voor mij een adres? Of kan de ‘normale’ juwelier hier ook iets mee?
Bedankt alvast voor het commentaar. Indien iemand meer fotos nodig heeft om een en ander te onderbouwen dan laat maar even weten.
Als je veel schik hebt met het horloge is een sevicebeurt nooit weg.
Ik heb helaas geen flauw idee wat de kosten hiervan kunnen zijn.
Op een ander gedeelte van het horlogeforum worden diverse reparateurs genoemd, misschien kan je bij een van deze je licht opsteken. http://www.horlogeforum.nl/list.php?20,phorum_session_v5=08a6baa9b88fa28e5ad2b40208857f13
Groet, chris.