Ervaring met Chrono24

Hallo allemaal, hebben jullie dat ook. Je koopt een horloge via chrono24. Een Longines conquest vhp gmt en dan staat erbij, direct leverbaar. Even later krijg je een mail dat het nog wel 3 à 4 weken kan duren voor dat het horloge geleverd kan worden. Hoe is jullie ervaring met de handelaren van chrono24.

1 like

Je moet opletten naar de advertenties en de verkopende partij. Je hebt veel goede en betrouwbare verkopers op Chrono24 maar ook veel verkopers die “ghost advertenties” plaatsen zonder eigen foto’s van het horloge. Ze hebben het horloge dan niet fysiek op voorraad en gaan hem pas voor je zoeken zodra je bevestigd deze te willen. Ze gaan dan alle dealers bellen voor de beste korting en maken kleine marges erop. Apart spelletje en vandaar de langere wachtijd.

3 likes

Soortgelijk.
Bij advertentie stond een dag of tien, bij bestellen werd het al een week of zes.
Dat was tweede helft december. Intussen Pasen geweest en hij is er nog steeds niet.
Op vragen komt wel steeds vlot antwoord maar van proactief de klant informeren heeft de verkoper niet veel kaas gegeten. Chrono24 meldt daarbij niet tussen koper en verkoper een rol te kunnen (willen?) spelen.

1 like

Je kan de order toch ook annuleren in dat geval?

3 likes

Het is voor sommige handelaren ‘common practice’, als ik de verhalen her en der mag geloven. Het geadverteerde (overigens nooit met eigen foto’s, want ze hebben het horloge niet in huis hè) wordt pas via de achterdeur bij een AD ingekocht op het moment dat jij het hebt besteld. Zo hoeven ze zelf geen voorraden te houden, fungeren ze dus louter als tussenpersoon die zelf ook nog wat marge pakt. Slim.

Is niet alleen via C24 hoor, ook ‘gewone’ handelaren (niet allemaal natuurlijk!) bedienen zich soms van dit soort praktijken bij splinternieuwe horloges. Logisch ook, voorraad aanhouden kost geld. Pas bestellen als je een zekere klant hebt, is vele malen simpeler.

Tja, handel.

Dit dus. Buy the seller:sunglasses:

2 likes

Wat Junior zegt ik was met een soortgelijk verhaal bezig.

Ik denk de prijs rechtvaardigd het wachten… anders had je hem wel bij een juwelier gekocht!

Ik heb het zelf ook gehad… op de website stond een dag of 10, het werden dan 6 weken… who cares?

Voorpret is toch het mooist?

2 likes

Ik heb het idee dat dit hoofdzakelijk bij Italiaanse leveranciers voorkomt , wat is jullie mening hierover.?

Oeps. Een horloge moet wel héél erg veel goedkoper zijn wil ik hiermee akkoord gaan.

Sowieso ga ik voor een paar tientjes voordeel niet naar een onbekende handelaar, maar als ze je ook nog eens 4 maanden laten wachten bij iets wat geadverteerd met een dag of 10 geleverd zou worden … :thinking: ik zou de boel annuleren enne C24 moet daar aan meewerken (geld staat bij hun op de tussenrekening toch?) omdat de leverancier zijn verplichtingen niet nakomt.

Geen idee… mijn horloge kwam uit Monaco…

Maar ik vond het niet erg te wachten… heb 35% gespaard…

Ik heb het horloge bij een Duitse handelaar besteld. Daar gebeurd dat dus ook.

Dat maakt waarschijnlijk geen moer uit deze manier van handelen komt waarschijnlijk in elk land wel voor.

Als het wachten te lang duurt kan je toch ook gewoon je bestelling annuleren en je geld terug vragen.

Prima. Maar je moet in acht houden dat zijn vaak geen voorraad hebben. Veel grijze dealers kopen hem bij een AD. Dat kan even duren. Daartegenover krijg jij een substantiële korting. Zo werkt het kopen bij een grijze dealer. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee.

Chronext en Montredo hebben er ook een handje van…hinderlijke praktijken…

Klopt wat je zegt. Maar ik zou toch wel moeite hebben met een advertentietekst die zegt “direct leverbaar”, als het feitelijk helemaal niet direct leverbaar is. Dan doet de handelaar het een beetje mooier voor dan het is. Is niet kies!

Zou voor mij een reden zijn om elders mijn waar te kopen. Die zogenaamde substantiële korting klinkt verleidelijk maar ik laat me niet graag voorliegen, … :wink:

Nu vind ik liegen een groot woord, maar ik begrijp volledig wat je bedoelt. Ik neem altijd even contact op of de geïndiceerde levertijd klopt. Dat antwoord geeft me tevens een eerste indruk als ik iemand niet ken :wink:

1 like

Mits op de hoogte dat dit soort praktijken plaatsvinden is het vrij makkelijk te herkennen op Chrono, vind ik. En wat @lencoth aangeeft; vooraf concreet vragen naar de levertijd helpt ook. Persoonlijk vind ik het jammer dat aardig wat handelaartjes op een ‘dropshipping’ manier geld bij elkaar scharrelen. Geeft toch een slechter imago aan het platform en zou daardoor ook effect kunnen hebben op de omzet van de “eerlijke” dealers, vooral als er steeds meer en grotere van deze partijen op het platform opereren.

Ik informeer altijd eerst even bij de verkoper op C24 naar de levertijd. Hierna kun je beslissen of je wilt wachten of dat je liever een (duurdere) verkoper kiest die het horloge gelijk kan uitleveren…
Mijn ervaring is dat een trusted dealer (ook de Italiaanse) met eigen foto’s of veel goede recentie gewoon snel kunnen leveren. Vaak al binnen een paar dagen via DHL / UPS maar dit kun je ook beter op voorhand even checken :slight_smile:

1 like

Zelf vorige week een horloge gekocht via chrono24.

Je moet de verkoper gewoon vragen om wat meer foto’s van het aangeboden horloge.

Je kan ook nog licht onderhandelen over de prijs bij de meeste. Ik heb er zeker een goede ervaring mee

Buy the seller inderdaad

2 likes