Laatst kwam ik de Hamilton American Classic Intra-Matic Auto tegen en het beviel me meteen. Echter zie ik deze zelden voorbij komen in tegenstelling tot de panda chrono die wel veel aandacht krijgt. Ik zou het horloge graag een keer van dichtbij bekijken, maar zie dat er geen enkele juwelier/winkel in de buurt deze in de winkel heeft liggen. Heeft iemand van jullie ervaring met of weetjes over dit horloge/uurwerk? Hoe draagt het/is het afgewerkt, etc?
Hieronder wat informatie en afbeeldingen: Movement: H-10 A three-hand movement with a date function and boasting a superior power reserve of 80 hours, the H-10 appears with intricate contrasting snail and pearled patterns for the American Classic models it drives and streamlined surfaces for the pilots’ watches. Case size: 40mm Case material: Stainless steel Crystal: Sapphire Lug width: 20mm Water resistance: 50m (5bar)
Dit uurwerk doet zijn werk al jaren super in mijn Hamilton Khaki Navy Scuba, zeer betrouwbaar en +/- 3 sec exact bij mij (onderhuids een ETA). 80 uur power reserve is ideaal, na een weekend wegleggen loopt ‘ie gewoon nog.
Hamilton is zeer goed afgewerkt en een goede bang-for-buck, maak je daar maar geen zorgen over.
Met het specifieke model hierboven heb ik helaas geen ervaring, wel het algemeen.
Ik vind hem dus ook prachtig, maar kan echt nergens een review of YouTube video o.i.d. erover vinden. En dat terwijl het hele internet vol staat over die chrono.
Sommige modellen hebben een plastic ankerrad en anker, weinig frictie en dus mede daardoor langere powereserve, echter is 't plastic gevoelsmatig voor mij een no go.
Mooi, dit nieuwe model. Het H-10 uurwerk is helemaal prima en af fabriek vermoedelijk ook netjes afgesteld is mijn ervaring. Dat hij iets langzamer loopt dan een standaard ETA heeft het voordeel dat je onderhoudsinterval groter wordt.
Het wordt tijd dat Hamilton die movements ook gaat voorzien van een silicium-balansveer net als hun broertjes en zusjes bij Tissot en Longines.
Voordeel bij dit uurwerk is dat iedere horloge maker die ook chronograaf uurwerken op de vakschool in Schoonhoven heeft gedaan er eenvoudig een nieuw ankerrad of anker in kan plaatsen:face_with_monocle:
Eigenlijk niet😬
Het uurwerk dat wordt ingezet om chronograaf techniek te leren op de vakschool is de ETA Valjoux 7750.
Het best grote aantal (inmiddels bekende) horlogemakers hier op het forum wordt gelukkig nog steeds aangevuld vanuit Schoonhoven en vanuit andere opleidingen en initiatieven. Overall wellicht minder in absolute cijfers maar juist door het gebruik van de 7750 tijdens deze opleiding zal het denk ik meevallen!?
Ik kan niet wachten om na de opleiding straks de 7750 uurwerkjes uit mijn eigen verzameling te kunnen servicen. Het vervangen van genoemde onderdelen, wellicht zelfs preventief, lijkt me dan goed te doen.
Maar corrigeer mij gerust als ik zaken over het hoofd zie🙃