Ervaring met kopen horloge uit de VS

Hallo,

Ik ben op dit moment druk in de weer met de aanschaf van een horloge vanuit de vs. Niet mijn dagelijkse hobby, ik zie ze liever eerst in het echt, maar in dit geval is dat niet echt een optie. Aangezien het toch wel om een klokje met wat waarde gaat, is mijn vraag of mensen me tips en info kunnen geven over het douane verhaal, want als ik op de belastingdienstsite kijk beland ik in een wirwar van regels en uitsluitsels, maar wordt het me nergens duidelijk wat ik nou aan meerkosten voor mijn kiezen krijg. En heeft iemand ervaring hoe lang onze ambtenaarvrienden aan de grens hier mee bezig zijn? Hoor het allemaal graag!

Btw ovr het bedrag + verzendkosten, en een paar tientjes behandel kosten die fedex/ups/dhl berekend ivm de douane formaliteiten , deze duren een of 2 dagen als eerder genoemde verzendbedrijven het doen , USPS (PostNL) kan wel eens veel langer duren

Meestal laat ik een horloge een service beurt geven door mijn horlogemaker , hij doet er een rekening bij voor de service beurt en ik betaal dus alleen btw over zijn rekening , niet de aankoop rekening

Al met al is dat goedkoper EN is het klokje meteen geserviced

1 like

Uh, betaal je op die manier geen invoerrechten over de waarde van het horloge?
Geniaal! :slight_smile:

Hendrik

Hallo ReneJK. Dat klinkt inderdaad behoorlijk geniaal. Maar hoe werkt dat precies? Doe je dat dan bij een horlogemaker aldaar die de rekening bijvoegd? En als je dan onder de €460 uitkomt, moet je dan uberhaupt nog invoerrechten betalen?

Het is veel makkelijker dan mensen denken:

Uit EU land, geen extra kosten
Niet EU onder de 22 euro, geen extra kosten
Niet EU boven de 22 euro tot max 150 euro, alleen omzetbelasting
Niet EU boven de 150 euro, omzet belasting en invoerrechten.

spiffie Schreef:

Hallo ReneJK. Dat klinkt inderdaad behoorlijk
geniaal. Maar hoe werkt dat precies? Doe je dat
dan bij een horlogemaker aldaar die de rekening
bijvoegd? En als je dan onder de €460 uitkomt,
moet je dan uberhaupt nog invoerrechten betalen?

inderdaad , de horlogemaker haalt de aankoop rekening eruit en voegt een eigen rekening toe , ook aan de buitenkant vh pakket zit zijn ‘pro forma’ rekening zodat de doaune kan zien wat het bedrag is waarover btw betaald moet worden (dus het arbeidsloon vd horlogemaker) en niet het complete aankoop bedrag

geniaal ? , geen idee… :wink: maar je moet wel even rekenen ! beetje horlogemaker kost $200 USD voor een servicebeurt , dus :

zeg $1000 aankoop + verzend = 200 euro btw , is dus 800 euro + 200 euro = 1000 euro

$1000 aankoop + verzend + $200 service = 950 euro + 35 euro BTW over service = 985 euro

dus vanaf zo’n $1000 prima te doen als je een horlogemaker hebt die wil meewerken

460 euro geldt alleen als je ZELF de douane doorloopt , dus zelf het horloge op gaat halen en het horloge niet MEER waard is dan 460 euro, het is niet zo dat je 460 euro van de waarde mag aftrekken en alleen BTW betaald over de ‘rest’ waarde

skylge Schreef:

Het is veel makkelijker dan mensen denken:

Uit EU land, geen extra kosten
Niet EU onder de 22 euro, geen extra kosten
Niet EU boven de 22 euro tot max 150 euro, alleen
omzetbelasting
Niet EU boven de 150 euro, omzet belasting en
invoerrechten.

En de invoerrechten zijn 0% voor horloges.

Dus boven 22 euro is het 10-12 euro administratiekosten + 21% BTW.

De €460.- die wordt genoemd is alleen als je met het vliegtuig zelf de spullen naar binnen brengt. Hier dus niet van toepassing.

De teller begint dus pas echt te lopen bij b.v. een gouden G.P. world timer :slight_smile:
Bedankt voor de tip.

Hendrik