In de post v max http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2883582,2886122 kwam n junghans chrono naar voren. Die schijnt net als de max bill modellen plexiglas te hebben met n harde coating om krassen tegen te gaan.
Iemand ervaring met deze plexi? Al krassen gemaakt? Of krassen nog kunnen wegpoetsen? Etc.
En zijn er eigenlijk meer merken die dit toepassen?
Ik kan je niet vertellen wat een plexi van Junghans doet qua krassen en dergelijke.
Maar wel dat ik een plexi met harde coating in een vintage Certina heb laten zetten en ik moet zeggen het is een stuk krasbestendiger dan het originele plexiglaasje keihard spul waardoor krassen aan de oppervlakte blijven waardoor ik denk dat het er ook een heel stuk makkelijker uit te poetsen is.
Junghans is Duits dus die denken daar meestal wel goed bij na welke kwaliteit plexi ze in hun modellen gebruiken lijkt me.
Ik kan je niet vertellen wat een plexi van
Junghans doet qua krassen en dergelijke.
Maar wel dat ik een plexi met harde coating in een
vintage Certina heb laten zetten en ik moet zeggen
het is een stuk krasbestendiger dan het originele
plexiglaasje keihard spul waardoor krassen aan de
oppervlakte blijven waardoor ik denk dat het er
ook een heel stuk makkelijker uit te poetsen is.
Thx4sharing. Das apart. Hoor verhalen dat t met zo n coating juist weer niet meer te poetsen valt. Ben benieuwd naar nog meer ervaringen. Waar blijven die toch? :+
Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar de logica zegt me dat je bij het polijsten eerst de coating eraf poetst. Dus het zal best werken qua krasbestendigheid, maar polijsten lijkt me geen goed plan.
Bij horloges heb ik hier nog geen ervaring mee, wel bij brillenglazen.
Ik weet niet of de ‘techniek’ hetzelfde is, maar ook plexiglas brillenglazen worden -al geruime tijd- voorzien van een kraswerende laag. En ik heb al een aantal van deze brillen versleten.
Ik ben er niet echt laaiend enthousiast over; in mijn huidige bril zit inmiddels weer echt glas.
De kraswerende laag scheelt wel, maar is erg dun (in de orde van grootte van micrometers); gaat iets door de laag heen (en dat gaat best), dan heb je evengoed een kras. Het zal, naar mijn idee, waarschijnlijk vooral helpen in situaties waarin het ‘krasveroorzakende object’ niet al te scherp is en met niet al teveel kracht op het glas komt. Wegpoetsen is geen optie, omdat je daarmee inderdaad juist de kraswerende laag verwijdert/beschadigt.
Een verbetering ten opzichte van gewoon plexiglas dus, dat wel, maar zeker geen ideale oplossing. De krasbestendigheid van glas (en dan heb ik heit niet eens perse over saffier) blijft stukken beter!
Bij horloges heb ik hier nog geen ervaring mee,
wel bij brillenglazen.
Ik weet niet of de ‘techniek’ hetzelfde is, maar
ook plexiglas brillenglazen worden -al geruime
tijd- voorzien van een kraswerende laag.
Herkenbaar. Ik heb ze ook. Maar misschien dat t op horloges dikker/beter kan. Maar denk toch dat ik in die prijsklasse liever saffierglas wil. Ik bedoel, op n seagull 1963 v n paar honderd euro vind ik t wel zn charme hebben. Maar boven de 1k wil ik liever saffier.