Recentelijk ben ik begonnen met een aantal vintage horloges te verzamelen. Met name Gruen vind ik interessant, omdat dit merk in Zwitserland zijn uurwerken maakte maar verder een Amerikaans bedrijf was. Bij het faillissement is de toenmalige fabriek gekocht door Rolex en vroeger maakte ze zelfs gebruik van dezelfde uurwerken als Rolex. De Rolex 200 is gelijk aan de Gruen 881 en zo hebben ze nog een paar dezelfde uurwerken.
Kort verhaal lang, ik heb recent een Gruen 510 gekocht. Deze heeft een gouden rug, maar de voorkant is plastic met goudverf. Heeft iemand anders dat al eens gezien? Alles lijkt verder origineel, maar ik ben erg verbaasd hierover.
Gruen heeft best leuke horloges gemaakt. De geschiedenis van het merk heeft veel reorganisaties en naamveranderingen gekend. Het staat op de Engelstalige wiki duidelijk op een rijtje. https://en.wikipedia.org/wiki/Gruen_Watch_Co.
Plastic met een laagje metaal zag je vanaf de jaren zestig al wel, grootschaliger in de jaren 70, maar horlogekasten uit die tijd heb ik nog niet gezien. Het zat op speelgoed, bedieningsknoppen voor bruin en witgoed, en bijvoorbeeld autospiegels of ‘autogrills’. Vanaf halverwege de jaren zeventig zag je het op goedkopere horloges, vooral op digitale horloges. In de late jaren 70 en begin jaren 80 steeds meer op goedkope analoge kwartshorloges, daarna ook op ana digi horloges. In de jaren 90 en 00 op mobiele telefoons bv. Het is overigens wat anders dan goud- of chroom- verf
Het design van dit horloge is in mijn ogen jaren vijftig, met o.a. deze kastpoten. Ik heb even gezocht maar ‘metal plating on plastic’ is pas in de jaren 60 commercieel toegepast.
“Plating on plastic is not a new concept – the commercial practice originated in the 1960s in North America and Europe. However, the process did not gain widespread acceptance at first, as it was difficult to achieve a strong bond between the plastic substrate and the metallic coating”.
Misschien zou je het toen dus al ‘retro’ genoemd kunnen hebben met het jaren 50 design. Als je weet welk kaliber er in zit kun je wat beter dateren, heb je hem al open gehad?
Mogelijk is de kast opnieuw te platen mocht je dat willen. Met autoklassiekers wordt het wel gedaan.
Bedankt Hieronimus,
Het calibre wat er in zit is de Gruen 510 (geen N ervoor of R, RR, RS, RRS erna). Wat ik er over kan vinden is dat het een calibre is wat gemaakt werd rond 1958 - 1962, maar er is weinig wat er rond die tijd terug te vinden is hierover. Er schijnt een brand te zijn geweest waardoor de hele administratie in vlammen op is gegaan. Ik heb ook de Gruen Watch Repairer’s Reference doorgebladerd, maar daar wordt de 510 weinig in genoemd. Tip; dat boek heb je niet heel veel aan. Het gaat meer over de diverse componentjes die er zijn, glaasjes die werden gebruikt en etc. Probeer met die typenummers nog maar iets te kopen. Het meest interessant zijn de ‘compatible met’ pagina’s, dat is iets van 10 pagina’s. http://www.gruenwristwatches.com/gruen-book-descriptions.php.
Leuk horloge, 10 karaat verguld “rolled gold plate”.
Meestal is het achter deksel van staal en de rest van de kast " een soort metaal" (vaak messing) dat dan verguld is. Ik denk echt dat het geen plastic is.
Dan moet @Sandy zich vergissen wat betreft de kast. Ranfft dateert het kaliber op 1950. Toen was er inderdaad nog geen plating. Daarnaast is teruggrijpen op design in de jaren zestig ook niet zo gebruikelijk.
Als je aan binnenzijde kast kijket, hoe ziet het materiaal er daar uit?
Hier twee foto’s van de binnenkant. De achterkant kan is een legering, messing denk ik inderdaad. De voorkant heeft groene tinten, wat zou kunnen duiden op koper of een legering met koper. Het voelt echter heel plastic aan, direct warm bij aanraking. Een metaal zou de warmte van de vingers weg geleiden en dus koud moeten voelen. Zou het anders misschien een soort verf kunnen zijn die erop zit?
Ik denk dat ik het weet, ik heb twee Fero pen anker horloges met zo’n soort materiaal, is grof, grijzig materiaal. Het lijkt hier wel op. Is ook heel licht.
Wow, bijzonder dat je dit zo snel paraat hebt aan de hand van de foto’s. Ik denk dat je gelijk hebt. Zink (waar Zamak grotendeels uit bestaat) is volgens mij inderdaad ook een minder goede geleider als koper, staal of andere metalen. Dat verklaart waarom het warmer voelt bij aanraking.
De horloge kast lijkt me idd iets van een koperlegering gezien de groene corrosie.
Zamak wordt ook gebruikt voor de brug van een elektrisch gitaar ( Gibson oa) en ik heb er ook één met een groenige aanslag het en der. Dus zou best kunnen
Zamak is hetzelfde materiaal waar carburateurs van gemaakt worden. En inderdaad waren er vroeger een aantal penanker horloges oa van Fero en Basis die dit materiaal gebruikten om horlogekasten van te maken. Deze werden dan gegoten, omdat zamak eigenlijk ontwikkeld is om makkelijk te kunnen (spuit)gieten.
Hm, dat zou inhouden dat ik hem opnieuw moet laten platen…
Tips hiervoor en iemand een indicatie van de kosten? Ik lees dat er kits voor beschikbaar zijn, maar ik denk dat een professional het beter en mooier aflevert.