Ervaring met reparaties

Graag hoor ik van degene die wel eens horloges rapareren of zij inmiddels voorkeur hebben voor bepaalde uurwerken waarvan je niet alles uit elkaar hoeft te halen als je een kleine raparatie wil doen.
Ik ben deze week bezig geweest met een AS 2063 degene die dit uurwerk hebben ontwikkeld heeft er alles aan gedaan om te voorkomen dat het makkelijk uit elkaar te halen is.
dit uurwerk liep de secondewijzer draait maar de uur en minuutwijzer niet. Wel als je de wijzers handmatig verzet maar hier zit totaal geen vrijving op. Ik dacht dus even de minuutpijp in knijpen. om bij de minuutpijp te komen moet bijna alles van de voorkant verwijderd worden incl de datumverzetting. toen bleek dat er een tandwiel in het uurwerk zorgt voor het draaien van de minuutpijp, en moest ik aan de achterkant verder. Natuurlijk de automaat eraf en vervolgens bleek dat ik ook aan de achterkant alles eraf moest halen om bij dat ene tandwiel te komen.
een neef had er een groot aantal gekocht om zelf kasten hiervoor de maken echter alle uurwerken hebben het zelfde probleem. Reparatie kost echter 3 keer zo duur als de aanschaf.
Wie kan vertellen welk kaliber zijn voorkeur heeft bij reparaties geeft er even bij aan of het hanwinder of automaat is.

Lijkt mij wel leuk om gezamelijk het fijnste uurwerk te kiezen.

Als alle uurwerken hetzelfde probleem hebben, valt het dan niet onder de garantie? Gewoon een productiefout, lijkt mij. Of heeft hij ze goedkoop ergens op de kop kunnen tikken zonder dat hij er garantie op heeft?

Hij heeft inderdaad 40 uurwerkjes gekocht in de orginele verpakking. zonder garantie. het zijn jaren 70 uurwerken. dus in feite moeten zijn toch schoongemaakt worden. maar 40 nieuwe tandwieltjes op de kop tikken (reparatie hiervan lukte niet) wordt wellicht duurder dan wat hij ervoor heeft betaald.

Bij een uurwerk is het zeker niet zo…van even dit rad er uit en dan een nieuwe erin. Je zal eerst moeten kijken waar zit de fout of defect, wat is de oorzaak en dan pas ga je demonteren,vervangen/repareren monteren,olieen en afregelen.

Het zogenaamde tandwiel waar jeover spreekt is het wisselrad (260) dat grijpt onderop in de minuutpijp (240) en bovenop in op het uurrad (250).

Mijn voorkeur gaat uit naar de ETA 2892-A2 en de ETA 7750 chronograaf. Waarom? Omdat hiervoor alle nieuwe onderdelen makelijk te krijgen zijn en ik deze calibers al wat meerdere keren heb gereingt.

kweenie zeker of het voor de 2063 geldt, maar de meeste van dit soort oude AS kalibers hebben gewoon een offset centrumrad (dus niet in het midden van het uurwerk) met daarop een tandwiel, wat erop geklemd zit als een normale “minutenpijp”.
Als we het over dezelfde konstruktie hebben, is volgens mij dit tandwieltje ook strakker te drukken als een gewone minutenpijp, al zal je misschien wel een speciale pons en aambeeld moeten maken (bijvoorbeeld passend in je Seitz stenenpers) om in dat groefje te komen.
Probleem is natuurlijk wel, dat je pas weet of je de passing goed hebt, als je het hele uurwerk weer in elkaar gebouwd hebt… idd niet echt slim ontworpen…

Wel heel erg grote pech dat al die uurwerkjes hetzelfde probleem hebben, heel vreemd, wellicht een afgekeurde partij :S

Groet,
Paul

Paul, zie je wel dat je heel goed bent! Je bent veel te bescheiden. Nogmaals dank voor de uitleg van het principe van een eenvoudig horloge. Heb ik waarschijnlijk een kleine voorsprong op de medeleerlingen in september! Groet, Ben.

Gert

Ik geef je groot gelijk dat eerst gekeken moet worden waar de fout zit.
in dit geval zat inderdaad de in het bewuste tandwiel als je er bij wijze van spreken tegen blies draaide het rad al rond. Inmiddels zit er een nieuw tandwiel in en draaien de wijzers als een tierelier.

Hiep hoi

Paul

Voor zover ik het kon bekijken (met een oog) zit er een taps hulsje om de as die je naar beneden moet drukken om het tandwiel strakker te krijgen. Aangezien ik dit slecht kan zien ben ik er mee naar een horlogemaker van 86 jaar geweest en zijn ogen waren niet veel beter Toen hij trachtte met de pons het hulsje naar beneden te drukken heeft hij de as beschadigd waardoor er toch een nieuwe moest worden gekocht

De spanning van het meeneemrondsel kan men vergroten zoals op een gewone minuutpijp, doe ik met een spiraalknippincet.
Wel oppassen bij het verwijderen van het rondseltje. De smering moet met sint a visco lube gebeuren.

Hoi Arie,
ik ben toch even verder gaan zoeken, de konstruktie zoals jij omschrijft ken ik niet, da’s natuurlijk goed mogelijk, want ik heb bij lange na nog niet alles gezien, maar ook omdat Freddy volgens mij hetzelfde bedoelt als ik heb ik toch maar dit plaatje van het “meeneemrondsel” ingescand:

Deze zijn dus wel knellend te maken; hopelijk is dit de konstruktie die in jouw uurwerkjes toegepast is en heb je hier wat aan, het zou toch zonde van het geld zijn om 40 nieuwe rad/rondsel setjes te moeten kopen.

Ik blijf het trouwens raar vinden dat 40 nieuwe uurwerkjes hetzelfde gebrek vertonen; daarom vraag ik me af (en misschien kan Freddy daar antwoord op geven): zou het kunnen dat gebrek aan smering in dat meeneemrondsel voor te weinig wrijving zorgt??

Edit: het boek waar deze scan uit komt geeft trouwens ook aan dat het knellend maken met een C-pincet (waarschijnlijk een spiraalknip-pincet) gedaan kan worden, zoals Freddy al aangegeven heeft.

Groet,
Paul

Is een bewerking die ik al veel gadaan heb, caliber bestaat ook al een 25 jaar.
Wanneer er geen of slechte smering is en men toch het rondsel verdraait, kan de as waar dit op draait of het rondsel zelf VLUG afslijten en valt de spanning weg.
In het spanningsrondsel zit ook een spoor van waar men de spanning heeft aangebracht zoals bij een chaussé of minuutpijp.

Dank je Paul voor de info

Ik heb het oude tanwiel nog liggen zal er komende week eens goed naar kijken,
De horlogemaker waar ik was ( al een heel oud baasje ) had dit in 60 jaar nog niet gezien. Hij heeft er met de lope naar gekeken en dacht dat het gestreepte smalle hulsje op jou plaatje naar beneden moest worden getikt om extra spanning te krijgen. als ik het plaatje zo zie lijkt het mij inderdaad dat je het gewoon moet kunnen inknijpen.
Zo zie je maar : een halve blinde en een oude man bakken er weer niks van.
Ben nog steeds blij met dit forum.

Groet
Arie