Ervaring met Valjoux 7733?

Ben bezig om de chronograaf weer werkend te krijgen van mijn Tissot Navigator maar kom er écht niet uit. Voor ik onnodig een nieuw onderdeel bestel kan ik het beter aan de experts vragen…
Wanneer de chrono loopt en ik hem met de pusher (linksonder) wil stoppen, ‘pakt’ het palletje (zie rode pijlen) niet de juiste afslag.
Schoonmaken en beetje olie heeft nog geen enkel resultaat opgeleverd. Is dit slijtage? Of is hier iets anders aan de hand?

Bedankt!

Dennis

(plaatje geleend van google)

Dag,
Ik zal proberen te uitleggen.
Jij moet proberen met een punt te duwen op de hamer om die uit de twee harten te brengen.
Dan op de “knie” van de arm, juist achter de kroon. (Pas op, de boven kant ervaan is een veer !) Duwen en trekken om te kijken of de arm de hele beweging zonder probleem doet.
Als het goed terug komt moet het normaal van in tot uit schakkelen. Als het niet doet komt het van de einde deel van de arm, na de knie. Mischien teveel olie, vuilnis…
Maar dat alles alleen maar als de excentrische schroeven goed geplaats zijn.
Sorry voor mijn slecht Nederlands…
BD
Edit : een echte foto zou misschien helpen om te zien wat slecht doet. :wink:

2 likes

Geloof het of niet, maar deze delen van een chronograaf olien is vragen om problemen, door de olie plakt alles aan elkaar en werkt niet meer OK; gewoon schoonmaken in reinigingsapparaat en droog monteren, hooguit een beetje vet op de montageschroef waar de hevel op scharniert.

Het niet werken kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, maar het aan de brug plakken van de hevel (A) op de brug door olie of vuil (zoals Brunod ook al aangaf) is er eentje van. (deze oorzaak ligt het meest voor de hand)
Een tweede oorzaak (als alles schoon is) kan zijn dat de veer (B) niet genoeg kracht heeft om de hevel in de juiste positie te drukken, makkelijk te checken door te kijken of hevel A in de juiste positie komt…
Succes!
Paul

2 likes

Top ik geloof dat ik je begrijp. Ga ik zeker even proberen!

Hoi Paul,

Ik heb ik hem inderdaad eerst even in een sonisch badje gereinigd en zonder olie getest. Aangezien dit niet hielp heb ik hem daarna (alleen op de plek die jij ook aangaf) een licht drupje olie gegeven.

Daarom wist ik dus even niet meer wat ik doen moest. De tip met de veer (B) heeft me weer verder geholpen! Ik heb hem even voorzichtig opgetild en een beetje terug gebogen. En nu doet hij het weer als vanouds!

Weer wat geleerd :grinning:


1 like

Proficiaat :+1:
Op cousinsuk kan jij de technische bladzijden vinden over 7733, en er is een tekening voor fijn olie, dikke olie en vet. Hier is een screencopy ervan.

Dank! Die ga ik eens heel goed bestuderen!
Ik gebruik nu nog slechts twee oliën: Moebius D5 en 9010.
Voor de kennis en kunde die ik heb, voorlopig nog even voldoende.
Een Valjoux helemaal uit elkaar halen en in elkaar zetten is letterlijk nog een brug te ver. Hou het nog maar even bij de simpele uurwerkjes haha.

Stuk per stuk, en foto maken dat is mijn trick :smile:


Hier is het een 7734 = 7733 + date.

1 like