Ervaring PVD Coating!

Hallo Automaatje,

Ik heb een TOROEN T1
Deze draag ik al een paar jaar(3?) tijdens div. activiteiten.

Het harde K1-cristal glas is al bekrast maar de PVD coating is zo goed als onbeschadigd.
Ik heb er zeer goede ervaring mee.

Dit geld ook voor mijn andere PVDers:)

http://www.freebits.nl/view.php?filename=721TORGOEN_T1_eham.jpg

Grt.

1 like

Waar heb je dat laten doen?

Is wel een hele oude koe…

1 like

Elke keer weer trap ik er in. Ik zie een schitterende zwarte/PVD voorbij komen, klikker-de-klak en hij zit om de pols. Maar dan ben ik er eigenlijk meteen weer klaar mee…
De MLc Olympians blijft voorlopig even de eenzame zwarte. Hoewel er nu toch weer een Omega lonkt in het blauwe gedeelte. Houd het dan nooit op…
Iets met haat liefde…

1 like

Monaco Dark Lord

Verzamelaars durven hem niet te dragen omdat het zwarte laagje
bij wijze van spreken met de nagel kan worden verwijderd.
Hij is wel geweldig natuurlijk.

1 like

Ik gebruik al jaren twee Cross pennen met 14k gouden pvd coating en ik ben niet voorzichtig. Bij mij zijn het echt gebruiksartikelen. Na jaren is er nog steeds geen krasje te zien. Een geweldige oppervlakte behandeling. Mijn advies, gewoon doen.

Groeten,

Coos

1 like

Via Nico Rijsman uit Culemborg

Ik kom via de zoekfunctie dit topic tegen, al is het niet erg recent. Toch maar even mijn vraag: zijn er recente ervaringen met PVD? Wellicht verbeterd qua sterkte, afschilferbaarheid (mooi woord wel, beetje duits), krasgevoeligheid etc. Ik zie het zitten op diverse modellen van Bulova. Iemand die meer weet (niet die ALLES weet natuurlijk, maar MEER zou ook al fijn zijn). Anders toch maar Ti aanschaffen.

@HansvV ik heb oa een Raven vintage trekker gold PVD, nou die kan zonder zorgen echt een stootje hebben. Totaal geen spoortje te merken. Heb contact met Steve de eigenaar van Raven Watches en die onderhoudt contacten met de meeste eigenaren van zijn horloges en er zijn wereldwijd uit zijn PVD gecoate horloges geen klachten dat de laag na jaren van normale dagelijkse activiteiten en wat hardere stoten en butsen beschadigingen of doorslijten van de goud PVD laag vertoont.

1 like

OK, dank voor je reactie. Ik twijfel een beetje inzake coatings op vlakken met veel randjes, hoekjes etc. Maar misschien ben ik overvoorzichtig.

1 like

@HansvV Voorzichtigheid is helemaal prima, dat ben ik ook. Als ik bv met de hand de auto was, tuinier met gereedschap , rommel in de schuur etc doe ik mijn horloge af, of deze nou goedkoop of wat kostbaarder is, staal of met pvd laagje, om maar aan te geven dat ik niet op zoek ga naar beschadigingen ook al zou een horloge dat volgens specs wel kunnen hebben. Ga uiteraard ook niet voor de lol een horloge over de straat heen trekken…je snapt me wel denk ik. Maar gewoon lekker dragen en je ding doen met een PVD gecoat horloge kan echt prima en die blijven tot in lengte van vele jaren harstikke mooi.

2 likes

Dank, bijna gerustgesteld. Maar mogelijk ga ik uiteindelijk toch voor Ti. We gaan het zien wat de verkopers te bieden hebben.

1 like

Als je een horloge zonder additionele laagjes koopt kan het er ook niet af :ok_hand:
Ik skip plated / pvd.

2 likes

Die elementaire overweging maak ik inderdaad ook: wat er niet op zit kan er ook niet af. Maar ja, ziet er anderzijds wel mooi uit. Ben nog zoekende dus.

Eens. Ik skip het zelfs voor m’n telefoon (gelukkig maakt apple tot nu toe steeds een variant zonder PVD).

Het zou best kunnen dat het tegenwoordig voor horloges weinig tot geen problemen oplevert, hoor. Maar ik vind de looks het risico niet waard.

Ik ga er bij DLC/PVD gewoon van uit dat het gaat slijten. Ik zie het dan gewoon als patina op een toolwatch. Volgens mij zit in dit geval nog een diashield coating overheen.

Een dresswatch met coating zou ik dan weer niet zo snel doen.

4 likes

Vind ik een goed uitgangspunt!
Ik heb ook zat PVD-coated horloges gezien met wat wear, die er eigenlijk ook wel weer heel gaaf uitzien.
Dat gezegd hebbende, ben ik met mijn PVD Seiko Samurai gewoon wel een beetje voorzichtig. Fan blijft ie zo lang mogelijk netjes. Maar dat geldt eigenlijk voor al m’n horloges.

wel laagjes erop en eraf of niet: de knoop is vandaag doorgehakt. Het werd Titanium, deze:

Lang getwijfeld aan die rubber band, maar draagt (tot nu toe) eigenlijk wel lekker, en hij past in dit geval mooi bij het model. Moet me nog van het hart dat ik een totaal verkeerd idee van PVD had, maar dankzij jullie info weer op het juiste spoor. En vervolgens tóch Ti gekozen, dat dan weer wel.

2 likes