Ervaring PVD Coating!

goedenavond.

Mijn interesse gaat al een tijd uit naar de:

Moana Pacific Diver Pro Rose Gold PVD.

PVD???

Wat ik begreep word de horlogekast gebombardeerd met microscopisch kleine deeltjes zodat er een beschermende laag ontstaat, die erg hard en krasvast is.

Nu is mijn vraag aan jullie:

• wat is jullie ervaring met pvd ongeacht materiaal.?

• hoe krasvast is het en waar mee is het te vergelijken?(is het bijvoorbeeld harder als aluminum of staal?

• Pvd kan bij krassen of deukjes niet gepolijst worden is mij verteld,maar bij een aantal lichte krasjes door dragen zou je die kunnen verwijderen met bijvoorbeeld een cape cod doekje? of een andere manier.

• Dragen jullie je PVD horloges altijd en overal ongeacht de bestemming of activiteit of houden jullie er rekening mee dat het PVD is?

• als iemand op dit forum een Moana Pacific Diver Pro
    Rose Gold PVD heeft en er wat over zou kunnen vertellen zou dat helemaal geweldig zijn.

IK twijfel al heel lang en vind het wederom een geweldig horloge van Magrette en hoop daarom met jullie adviezen en ervaring dan eindelijk de knoop door te kunnen hakken.

Groetjes Automaatje.

Ik heb ooit eens heel lang nagedacht over een PVD MeisterSinger , die ik echt optisch prachtig vond.

Alle voor en nadelen voor zover ik dat toen kon overzien overwogen, en besloten het toe te doen.

PVD : voor mij 1 groot fiasco.
Na 3 weken liep ik al met watervast zwart Eddingstiftje in de rondte.( of dat helpt):sunglasses:
Werkelijk ELK miniem pitje schitterde je tegemoet vanonder dat laagje.

Nu is een MeisterSingerkast vrij “glad” en leent het model zich niet zo voor e.v.t beschadigingetjes. Ziet er vrij vlug armoedig uit.

Kan mij voorstellen dat dit met een volledig gesatineerde toolwatch minder erg kan zijn. Dan word het een soortemet van stoer

Je kan met die beschadigingetjes geen bal aanvangen. Zeker niet met die smerige CapeCod doekjes.

Nogmaals : optisch was ik er (ook) weg van , maar in de praktijk werd ik er echt niet goed van

Maar dat was zwart. Volgens mij is rose weer net wat anders

Dat houd zich gewoon wat beter. Op zich gaan de klachten ook meestal over zwart PVD.

1 like

meistersingerfan

dank voor je eerlijk mening, als er meerdere zijn met de zelfde ervaringen als u gaat het hem niet worden of rose gold is een heel ander verhaal.
In ieder geval bedankt tot dus ver!

Hoi automaatje,

Dat ging inderdaad meer om zwart PVD.

Zie in jouw keuze met die Moana Pacific Diver Pro in rose in het geheel geen probleem!

Dit :

is dan zwart PVD, en zoals hier KAN stoer zijn, maar moet je tegen kunnen.

Maar dit heb je met rose gewoon niet. Of gewoon niet heel vlug,
Of het moet (bijv.) een vintage van rose-laagje voorzien horloge zijn waar je dan een gelijkmatige slijtage van het “double” gaat zien.

Maar ik heb mij meer gericht in mijn verhaal op de “horror” van zwart PVD op een horloge wat je het liefst gewoon in nette staat houd.

Dit probleem ga je met die Magrette niet krijgen. Anders dan als het de zwart PVD uitvoering zou zijn.

Maar wellicht weten anderen weer meer.

Heb zelf een Steinhart Nav B-Uhr 47 met DLC coating? Maar vooralsnog zijn er nog geen beschadigingen zichtbaar.

Heb een Seiko in zwart pvd/dlc, het glanst en blijft prachtig nu na een half jaar. Ik heb het idee dat het heel wat kan hebben, hetzelfde verhaal als bijv. saffier glas. Het is krasvaster, maar ga je er met een bulldozer overheen dan beschadigt het natuurlijk. Eerder geplaatste foto van die Enicar lijkt mij bijna een af-fabriek bewerkt model waar juist de “beschadigingen” aangebracht zijn

DLC is weer wat anders dan PVD.

En op sommige horloge’s zie ik soms ook PVD/DLC laagjes , die mij gevoelsmatig dan weer meer overtuigen.

Vind een zwart horloge ook nog steeds mooi, maar ze zouden “gewoon” door en door zwart staal uit moeten vinden
:smiley:
Ben je van het hele probleem af

Bij die MeisterSinger leek het net of ze de kast in een inktpot hadden gedoopt en toen hadden laten drogen
 mooi , maar erg fragiel en besmettelijk.
Zeker op scherpe randen.
Voor de “eenwijzerlezers” ; ‘op vijf over half twaalf’ zie je bijv. een pitje zitten met Edding-camouflage.:smiley:

Die Enicar is natuurlijk een ietwat onbehouwen voorbeeld en na jaren

Ik vind zwart ook een stoere look hebben, maar net als wat meistersingerfan heeft, heb ik ook. Krasvrees
 glimmende metaalkleurige stukjes die je onder de coating tegemoet stralen.

Heb een Citizen en Casio met PVD waarbij dat al het geval is. Geen ervaring met DLC, wat een stuk bestendiger schijnt te zijn.

Bij sommige modellen kan het idd wel stoer staan. Zo is er een merk (ben de naam ervan vergeten) die zelfs express de PVD laag bekrast, zodat je net als met peperdure spijkerbroeken vroeger gelijk een worn look hebt.

Maar ik probeer coatings tegenwoordig zoveel mogelijk te vermijden. En als ik ze draag, hou ik rekening met de gelegenheid.

DLC is andere techniek, is veel krasvaster en wordt ook o.a. voor coaten van gereedschappen gebruikt, ik heb recent mijn Breitling laten coaten, dat is een heel chemisch proces, tot op heden geen slijtage sporen, maar goed, ik doe er ook geen extreme dingen mee.
dlc zou kunnen slijten al heb ik nog geen problemen gezien met de coating van de Magrette’s, ik heb zowel de zwarte chrono als de rosĂ© gehad, worden nu vaak gedragen door een collega, vooralsnog geen probleem, maar ja, je moet natuurlijk wel een beetje normaal met een horloge omgaan, alles kan slijten en stuk, voor het grove werk draag ik gewoon een g-schock:)

Ik heb een zwarte Champion en na 5 maanden wel krasjes maar niet tot op de stalen onderlaag,
gek genoeg lijkt het meer alsof hij inclusief schakelband eerst gemonteerd was en daarna met spraypaint is bespoten,
want van begin af zat er tussen de schakels nauwelijks "zwartsel"
Je zou toch verwachten dat je ieder onderdeel afzonderlijk rondom zo’n badje moet geven.

Allen dank voor uw mening, ik zie toch helaas van de aankoop af. Erg jammer maar heb er geen goed gevoel meer bij, tenzij iemand met nog op andere gedachten kan brengen.

:)-D

Hoi Automaatje,

Ik heb zelf de mmpdprg en ik kan deze van harte aanbevelen. Ik heb nog yeen krasje of slijtplekje kunnen ontdekken terwijl ik niet overdreven voorzichtig ben op mijn horloges.

Ik had eerst ook wat bedenkingen en heb geĂŻnformeerd bij Stephan. Hij gaf aan dat de pvd laag zelf erg hard en krasbestendig is. Wat er wel kan gebeuren als je het erg bont maakt is het zogenaamde eierschaal effect. Dwz door een deuk in het onderliggende staal vervorming en scheurtjes in de pvd laag.

De mmpdprg is denk ik wel mijn favoriete horloge momenteel. Ik zou zeggen: informeer even bij stephan en bestel em.

P.S. de D-strap (mid brown) maakt het horloge nog mooier!

Goedemorgen automaatje.

Nee , zou zonde zijn. Vind die Magrette wel wat hebben hoor.

Nogmaals , ik heb mij misschien (veel) te veel gericht op jouw vraag : ervaringen met PVD.

Zie in die Magrette in rose uitvoering geen enkel probleem.

euh
 komt ie weer , maar moet je beetje hetzelfde zien als een rose-kleurige Seiko Sportura.(ofzo) Mijn vrouw had er 1. Perfect. Dat is gewoon anders.

Dus als je hem mooi vind. Niet eens meer over de vraag PVD nadenken!

Automaatje, goed dat je je vraag stelt op het forum. De ervaringen zijn divers, zeker met zwart. Ik zie oudere horloges terug die perfect zijn maar heb ook zwaar gebutste exemplaren gezien met krassen, swirls, schaafplekken, etc. Dat geldt voor horloges met en zonder PVD.

De PVD laag zelf is hartstikke hard, harder dan het staal waar op het zit. He is ook dun en mijn “eierschaal-verhaal” waar hierboven aan gerefereerd wordt is waar.

Uiteindelijk komt het aan op hoe je het horloge draagt. En RG/staal is een heel ander contrast dan Zwart/staal.

Belangrijkste is of je met een RG aan je pols ineens schizofreen rond gaat lopen en een dikke trui over het horloge trekt voor het geval dat
 Dan moet je het niet doen.

Bovendien: ze zijn ook in staal te koop. Met blauwe plaat of (nieuw) grijze plaat. Ook geheel niet verkeerd!

Stephan
(even vanuit Magrette Timepieces pet)

Ik heb een steinhart DLC gehad en heb nu een squale 50 Atmos PVD, beide horloges heb ik goede ervaringen mee.

Maar het is wel dat je geen smetvrees moet hebben, smetvrees en een stoere PVD klok past ook niet bij elkaar :smiley:

stevo Schreef:

Automaatje, goed dat je je vraag stelt op het
forum. De ervaringen zijn divers, zeker met zwart.
Ik zie oudere horloges terug die perfect zijn maar
heb ook zwaar gebutste exemplaren gezien met
krassen, swirls, schaafplekken, etc. Dat geldt
voor horloges met en zonder PVD.

De PVD laag zelf is hartstikke hard, harder dan
het staal waar op het zit. He is ook dun en mijn
"eierschaal-verhaal" waar hierboven aan
gerefereerd wordt is waar.

Uiteindelijk komt het aan op hoe je het horloge
draagt. En RG/staal is een heel ander contrast dan
Zwart/staal.

Belangrijkste is of je met een RG aan je pols
ineens schizofreen rond gaat lopen en een dikke
trui over het horloge trekt voor het geval dat

Dan moet je het niet doen.

Bovendien: ze zijn ook in staal te koop. Met
blauwe plaat of (nieuw) grijze plaat. Ook geheel
niet verkeerd!

Stephan
(even vanuit Magrette Timepieces pet)

idd, die stalen vind ik erg mooi. zou ik eerder voor gaan dan n pvd. maar das puur persoonlijk. en hangt ook v je werkzaamheden af. mn seiko monster werkpaardje heeft krassen, deuken, butsen, losgeraakte stukken lak, en weet ik t al niet meer. dat zou ik niet graag zien op n pvd klokje. maar ik heb ook nette klokjes met coatings en die zien er ook nog netjes uit. maar die draag ik dan ook niet bij grovere werkzaamheden.
dus als je meer deskwerk hebt is de kans kleiner.
maar tja, n ongelukje zit in n klein hoekje

Heb ooit een Sinn Military gehad uit de jaren 80 met een PVD-coating. Ondanks dat het horloge veel was gedragen zag de PVD-laag er nog goed uit. Alleen op kwetsbare plekken zoals de randen van de kast, pushers van de chrono en de kroon was de laag door slijtage iets dunner geworden maar dat zag er gelijkmatig en stoer uit. Ik denk dat de laag zelf erg hard is (carbon), en dat je gekke dingen moet doen om die te beschadigen.

Hey, volgens mij is dat mijn oude Sinn geweest.

McDonalds Amsterdam-Noord langs de A10, paar jaar geleden?

Hallo Automaatje,

Ik heb een TOROEN T1
Deze draag ik al een paar jaar(3?) tijdens div. activiteiten.

Het harde K1-cristal is al bekrast maar de PVD coating is zo goed als onbeschadigd.
Ik heb er zeer goede ervaring mee.

Dit geld ook voor mijn andere PVDers:)

http://www.freebits.nl/view.php?filename=721TORGOEN_T1_eham.jpg

Grt.