Ervaring sluiting omega PO

Sinds eind vorig jaar geniet ik dagelijks van mijn PO 45 mm (nog geen dag zonder!), dus wat mij betreft een tophorloge!

Ik vraag mij af of andere PO-dragers onderstaande herkennen. De schakels welke aan de sluiting grenzen vertonen gebruiksporen, dit wordt veroorzaakt door het contact tussen de sluiting en de schakels.

Wellicht is dit een standaard iets, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat mijn vorige horloges allen een vlindersluiting hadden. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Natuurlijk zijn we hier allemaal een beetje getikt, dus misschien schop ik hier tegen schenen, maar… Een horloge is toch (ook) gewoon een gebruiksvoorwerp en zal dus gewoon gebruikssporen tonen bij gebruik?! Ik geloof dat ik het probleem niet helemaal begrijp :stuck_out_tongue:
Om overigens toch op de vraag te antwoorden:
Mijn Festina heeft ook een vouwsluiting en vertoont idd gebruikssporen bij de aansluiting met de band. Op de onderste foto is ook zeer goed zichtbaar waarom. M.I is dit inherent aan een vouwsluiting. Ook bij een duurder merk zoals Omega.

Prachtig horloge trouwens.(tu) misschien ben ik wel een beetje jaloers :wink:

Een beetje getikt? Dat spreekt voor zich :slight_smile:

Het is en blijft ook voor mij gewoon een gebruiksvoorwerp.

Misschien moet ik de vraag anders formuleren: is dit bij horloges met een dergelijk type sluiting veel voorkomend, of had een ingenieus ontwerp (wellicht al toegepast bij andere merken) dit euvel kunnen voorkomen?

Bij dit model (band en sluiting) idd gebruikelijk. De nieuwe Rolex Glide lock band heeft dit niet en is wat mij betreft de ultieme metalen band.

Zie het toch een beetje als een ontwerpfout. De vorige planet ocean en andere seamaster sluitingen hadden dit probleem bij mijn weten niet. En ook de speedmaster sluiting die er wel wat op lijkt niet. Mocht dat voor de starter van deze discussie reden zijn voor een ruilvoorstel, dan sta ik daarvoor open :slight_smile:

De mijne is van 2009 en heeft volgens mij de oude sluiting, geen enkel probleem

Eric

Op de oude modellen zat een andere sluiting.
Mijn POC uit 2008 heeft dezelfde sluiting als die van EricPP deze is perfect en heeft het probleem niet.
Jammer dat een top merk als Omega een dergelijk goedkoop ontwerp nu gebruikt.

Timebandit Schreef:

Op de oude modellen zat een andere sluiting.
Mijn POC uit 2008 heeft dezelfde sluiting als die
van EricPP deze is perfect en heeft het probleem
niet.
Jammer dat een top merk als Omega een dergelijk
goedkoop ontwerp nu gebruikt.

Nou, goedkoop zou ik 't niet noemen. Ze hebben een andere stijl toegepast, maar bij 't ontwerp bij dit stukje misschien iet stilgestaan. Had wat mij betreft ook mooier gekunt. De nieuwe sluiting is en oogt relatief wat kleiner, en daarmee wat eleganter. Ook de ovale drukknopjes dragen bij aan dat laatste. Maar het oude model vind ik ook beter in elkaar zitten. Het geheel sluit geheel op elkaar aan en is even dik als de rest van de band, cq de schakels.
De schroefje van de nieuwe band vind ik overigens wel weer een chiquer gevoel hebben dan de pinnen.

Maf inderdaad dat die nieuwe sluiting eigenlijk minder is op dit punt. Ik ken dit wel van goedkope seikos, maar bij omega verwacht je toch anders. Ik heb ook de oude sluiting, en inderdaad geen enkel probleem.

Ik heb exact hetzelfde met mijn nieuwe PO !! Lig er in ieder geval niet wakker van !

Ik had een Speedmaster Broad Arrow en die heeft ook een soortgelijke sluiting als de nieuwe PO. En bij mijn band zag ook sporen van de sluiting.

Vind ik persoonlijk niet zo erg… een band kun je snel met een schuursponsje of een beetje staalwol weer mooi krijgen… EN je moet niet vergeten, als je een horloge wilt zonder krasjes e.d. dan leg hem neer en draag hem niet. Ik vind zulke krasjes horen erbij. Dat maakt het hem tot MIJN horloge :slight_smile:

LUWE Schreef:

Ik had een Speedmaster Broad Arrow en die heeft
ook een soortgelijke sluiting als de nieuwe PO. En
bij mijn band zag ook sporen van de sluiting.

Vind ik persoonlijk niet zo erg… een band kun
je snel met een schuursponsje of een beetje
staalwol weer mooi krijgen… EN je moet niet
vergeten, als je een horloge wilt zonder krasjes
e.d. dan leg hem neer en draag hem niet. Ik vind
zulke krasjes horen erbij. Dat maakt het hem tot
MIJN horloge :slight_smile:

gebruikssporen horen er dan idd bij. de ouwe (en vermoed ook de nieuwe) seamastersluitingen zijn een krassenmagneet met die grote kale oppervlakte.

maar het ontwerp van de nieuwe sluiting werkt wel toe naar die kenmerkende schaafsporen op dat specifieke gedeelte. had dat ook graag anders gezien.

Oke ik geef toe… Mijn eerste reactie was kennelijk een beetje kort door de bocht.
Ik was me niet bewust dat er zo veel verschil in vouwsluitingen was en kan me de vraag van de topicstarter nu beter voorstellen.

Weer wat geleerd :slight_smile:

JanWillem Schreef:

Oke ik geef toe… Mijn eerste reactie was
kennelijk een beetje kort door de bocht.
Ik was me niet bewust dat er zo veel verschil in
vouwsluitingen was en kan me de vraag van de
topicstarter nu beter voorstellen.

Weer wat geleerd :slight_smile:

mn vader zegt wel es de onwetende denk alles te weten, terwijl de wijze weet hoeveel ie nog niet weet.

ik verbaas me er elke keer weer over hoeveel varianten er wel niet te maken valt op iets zo simpel als t dictmaken van een bandje. van t vouwmethode, tot sluitmechanisme. en van veiligheidssluiting tot fijnafstelling. en dan hebben we t nog niet eens over zaken als duikersextenties of andere complicaties.

Schuursponsje uit de keuken en klaar !

Elf.

Dank voor alle reacties. Voorlopig zit het er prima en blijft het er lekker zitten.

Ik blijf het horloge naar tevredenheid dragen maar zet wel m’n vraagtekens bij de ontwerper van de sluiting en eventuele draagtests (er van uitgaande dat hier naar gekeken wordt bij het ontwerp)?