Ervaring "stotterseconde" AVI-8 Flyboy ?

Wie eigenaar is van een AVI-8 Flyboy heeft het misschien al eens gemerkt, zodra je het horloge op z’n kant houd zie je de secondewijzer vanaf positie 12 uur inhouden en opeens weer een sprongetje maken of omlaag vallen,
Ik weet dat dit het gevolg is van de indirecte aandrijving van de secondewijzer ( Miyota 8215 uurwerk )
nu ik vraag me af, is dit bij jullie allemaal even erg of is het
zo dat er ook Flyboois zijn die om wat voor reden dan ook
hier geen of minder last van hebben ? ( beter afgesteld ofzo )

http://www.wristwatchreview.com/2013/12/23/avi-8-flyboy-automatic-review/

verder m.i. geen reden om hem evt. niet te kopen hoor
want het horloge valt afgezien van dit probleen best in de smaak.

grt. Gerard

niet super on-topic maar… leuke combi met die nato!

1 like

Heb ik ook gemerkt… normaal zou je groen niet met rood combineren, maar het komt m.i. typisch “Hollands” over
Zaans groen van die Zaanse houten huisjes gecombineerd met roodwitblauw :smile:

Het is me bij mijn exemplaar nooit opgevallen en nu ik er eens goed op let zie ik het ook niet. Zit dus blijkbaar toch wat verschil tussen verschillende exemplaren!

Dan houd je hem wel op z’n kant / verticaal
met de 6 beneden en de 0 boven ?

zo lang hij plat ligt of een beetje schuin,
dan merk ik het ook niet.
niet echt een probleem want hij houdt prima de tijd
alleen ik vraag me af of die “reviewers” dit effect nooit opgemerkt hebben, of ze hun filmpjes expres heel strategisch
geknipt hebben ?

Ik heb geen idee maar misschien heb je een maandagmorgen exemplaar :smile:

Destijds noodgedwongen de rose gold versie gekocht:
eenmaal in mijn handen, een "Lucky-decision"
Dit is een blijvertje, leuk te 'swappen’en loopt zo enorm precies:
geen last van stotterseconde, althans: ik denk het soms te zien, maar als ik langer kijk zie ik het toch weer niet.

Is natuurlijk een bekend problleem van het Miyota-uurwerk, kijk maar eens op Youtube

Dat zou betekenen dat productie van de 8215 door Miyota voornamelijk op Maandagen plaats vind. :smile: Gewoon bekend fenomeen en voor mij reden om nooit een horloge aan te schaffen met een dergelijk uurwerk. Ze kunnen er 100 mee worden naar het schijnt, maar ik trek dat gestotter niet.

2 likes

Toch zou ik hem zo weer kopen, hacking / handwinden / behoorlijke gangreserve,
en in dit geval goed genoeg om die stotter en rotorgeluiden
op de koop toe te nemen…
En mijn vermoeden lijkt juist, blijkbaar moet je net ’ t geluk hebben dat hij goed afgesteld is.

( het is bij mijne zelfs zo dat zodra je de 9 boven zet en de 3 onder
dat hij dan vanaf positie 9 uur begint te stotteren. )

ik hoor vaker over de Miyota stutter (in de 82xx movements). Nu heb ik de afgelopen jaren heel wat Citizen klokjes gehad, en een non-Citizen met allemaal een 8203 uurwerk. Geen van deze klokjes had een stotter.

Lijkt me dat ondanks dat dit blijkbaar voorkomt, echt niet hoort.

aan de andere kant, er schijnt een verklaring voor te zijn: http://members.iinet.net.au/~fotoplot/invicta/invicta.html

schiet mij maar lek…

Het schijnt dat je onderin bij het uurwerk ergens een plaatje hebt dat als een soort “rem” werkt
en dat kan een horlogemaker eventueel nog wat bij buigen
maar dan zou het weer de precisie van de andere wijzers beïnvloedden.

8215 van Miyota is allesbehalve hacking en handwinding :wink:

1 like

Deze is wel hacking & handwinding
dus dan zou er wat anders inzitten ?

edit : net geprobeerd … niet hacking wel handwinding

Dan zit er in ieder geval geen 8215 Miyota uurwerk in, want dat is non-hacking en non-handwinding…

Nog een no go wat mij betreft, heb al mijn non hacking horloges mede daarom verkocht, ja het zal wel aan mij liggen maar ben de laatste tijd nogal wat “pietluttig” qua wat ik wel kan pruimen en wat niet.

Volgens mij wel handwinding maar idd geen hacking.

Je hebt gelijk :+1:t5:

8215 is inderdaad wel handwinding (Artego)

Dacht even dat er misschien een NH35 in zou zitten maar na wat online speurwerk (waar overigens wel hier en daar over een NH35 wordt gerept) leert dat het toch een 8215 moet zijn, inclusief de bekende stotter. :wink:

Ik heb sinds een week ook deze Flyboy en ik zie de stotterende seconde ook. Lijkt inderdaad op onschuldige speling als gevolg van de indirecte aandrijving.
Maar wat me nog meer opvalt, is de erg rumoerige rotor. Dat ding lijkt te rammelen in de kast, een beetje een schraal blikkerig geluid. Zojuist toch maar eens gekeken of dat wel goed zat, ik heb de rotor even losgehaald en met een druppeltje olie op een wattenstaafje het kogellagertje gedept. Rotor weer stevig vastgezet en de herrie is verdwenen. Ik hoor hem nog wel, maar niet luider dan bij een NH35.
Hebben meer Flyboys dit, of zou het exemplarisch zijn geweest?