Ervaring Verkopen oud horloge aan retailer?

Iemand die weleens een van zijn klokjes verkocht heeft aan een retailer als Spiegelgracht Juweliers of een soortgelijke partij? Ben benieuwd naar de ervaringen.

1 like

Jazeker.

Als een professionele handelaar jou een nette prijs wil betalen kan ik het alleen maar aanraden.

Snelle betaling, geen 1000 vragen, geen smoesjes dat het toch niet mocht van de vrouw, niet voor niks 60minuten wachten in de mcdonalds op 60 minuten rijden…

*edit: overigens is het wel leuker om een mede-liefhebber een plezier te doen met je horloge.

4 likes

Zoals @Emilio zegt, waar ik wel aan wil toevoegen dat je bij een handelaar/ winkelier (bijna) altijd minder voor je klokje terugkrijgt dan wanneer je het zelf direct aan de particulier verkoopt. Soms scheelt dat heel veel. Die retailer moet er namelijk zelf aan verdienen en de kosten van zijn winkel op tafel krijgen. Hij moet het horloge zelf dus met winst aan die particulier kunnen doorverkopen, :relaxed:

De opmerking is juist met dit verschil dat er bij de handelaar resp. winkel geïnteresseerde kopers binnen komen wandelen en of het horloge in de etalage ziet liggen. Bij de vraagsteller Caspert79 zal er niemand in zijn huis binnen komen wandelen om een horloge te bekijken. Conclusie, een snelle verkoop tegen een redelijke prijs die bevredigend is voor de verkoper is dan een goede optie.

Dat lijkt me overduidelijk. Wanneer je zelf- particulier zijnde- aan een particulier wilt verkopen, zal je dus ook zelf actief moeten proberen om die particulier te vinden. Dan heb je zelf de ‘heisa’ van het adverteren, vragen beantwoorden, etc. Dat hoort er dan bij.

Het is de afweging maken: zelf de ‘heisa’ hebben en een hogere prijs kunnen krijgen voor je horloge, of de ‘heisa’ uit handen geven aan de winkelier- die dat gewend is- maar dan een lagere prijs voor je klokje krijgen. Dat is verder persoonlijke keuze.:sunglasses:

Wanneer je iets hebt wat kwalitatief hoogwaardig is dan betalen handelaren er “top dollar” voor. Zij hebben hun netwerk van low profile (rijke) verzamelaars die hen nog meer betalen. Dit zijn kopers die je zelf meestal niet weet te vinden.

Het gezeur dat ik de laatste tijd heb met verkopen op marktplaats riep de vraag bij me op. Ik had onlangs een Girard Perregaux te koop staan waarvan ik 3x de toezegging had dat men hem wilde en men op het laatste moment ongezien afhaakte. Verkopen op grote afstand (Ebay) is ook niet zonder risico’s; ik kan niet altijd beoordelen of elk detail aan het horloge 100% origineel is. Als een of andere Amerikaanse purist stampij gaat maken, ben je goed de klos.

Het valt me op dat gerenommeerde huizen vraag best forse bedragen vragen, dus ik kan me voorstellen dat ze soms redelijk goede bedragen bieden als je kwaliteit levert. Hun clientèle bestaat ook niet uit pingelaars en gelukszoekers denk ik.

2 likes

Soms redelijk goede. Je zegt het zelf. Ik zou er niet al te hoge verwachtingen van hebben…

Ik verkoop ook af en toe horloges aan 2 Duitse vrienden die een winkel hebben, omdat zij onder garantie verkopen vragen zij dubbel zo veel voor horloges als ik vraag dus dan krijg ik er nog best een redelijke prijs voor.

1 like

Helemaal mee eens! Soms heb je veel ‘heisa’ met het verkopen via b.v. Marktplaats. Zelf heb ik door de jaren heen best wel een aantal vervelende (en soms zelfs bijna gevaarlijke) ervaringen met ‘Marktplaats kopers’ meegemaakt. Dan kan een handelaar een heel goed alternatief zijn.

Bijkomend punt is wel dat ‘de handelaren’ meestal niet in alle merken horloges geïnteresseerd zijn. Je moet toch wel iets min of meer ‘bijzonders’ aan te bieden hebben; iets waar de betreffende handelaar een winst in kan zien. Volkomen logisch natuurlijk.

Ik heb best vaak heel goed zaken met handelaren kunnen doen, echt naar volle tevredenheid. Daar ging het dan wel meestal om het inruilen van b.v. mijn Rolex op een ander (duurder) merkhorloge, dus niet alleen verkopen zonder inruil. Qua het aankopen van een duurder horloge, zoals b.v een Rolex ga ik sowieso liever naar een bekende handelaar. Het hangt allemaal van de situatie af, van de betreffende handelaar, en van wat je hebt aan te bieden.