Ervaring

In de jaren dat ik gefascineerd ben door horloges heb ik aardig wat leuke en minder leuke dingen ervaren. Van criss crossing horlogetours door 't land tot het verkeerde horloge binnenkrijgen. Van het on-hands ontdekken hoe een uurwerk werkt tot een teleurstellend bandje waar je meer van had verwacht.

Maar er is nog zo veel meer te leren voor me. En zo veel meer te ervaren. Zo heb ik onlangs het Magrette rubber bandje om gehad. Het voelde zo anders aan dan de rest, dat ik twijfelde of het wel rubber is (zonder Magrette’s integriteit in twijfel te willen trekken!!!). Maar het is gewoon zo anders dan bijvoorbeeld rubber op Casio’s, praktisch het enige rubber wat ik ken (geen flauwe grappen a.u.b.;)). Magrette’s oogt wel als rubber, maar het voelt zachter aan. Het gaat soepeler om de pols. Maar ook blijven stofjes makkelijker aan het bandje ‘kleven’. Ja, zo voelt het ook aan, alsof het een beetje kleeft.

En toen besefte ik me dat ik zo weinig ervaring heb met rubber-achige bandjes. Ik noem ze maar zo, omdat ik met mijn beperkte kennis op dat gebied geen betere naam kan bedenken. Tuurlijk “weet” ik er het 1 en ander over. Je hebt sommige die gevulkaniseerd zijn. Of van een speciale brand als Isofrane, die volgens velen heerlijk zitten. Of welke speciaal voor een merk als Rolex gemaakt zijn, zoals RubberB en Everest Horlogy. Maar ervaring ermee hebben is toch wat anders.

Tot sinds kort ging mijn voorkeur altijd uit naar metalen banden, mede vanwege de duurzaamheid. M’n interesse is langzaam wat breder geworden. En ik zou eigenlijk wel eens willen ervaren wat nou de verschillen zijn tussen de soorten rubber-achtige bandjes.

Wat is voor jullie een ervaring die je graag eens wilt meemaken?

Ik zou graag nog een keer bij een bekend horlogemaker de assemblage van horloge willen mee maken vanaf het begin tot het eind, waarschijnlijk gaat dit nooit gebeuren, dus blijft het denk gewoon bij het passen van mooie klokken.

Magrette banden zijn een soort van siliconen rubber.

AlcoS Schreef:

Ik zou graag nog een keer bij een bekend
horlogemaker de assemblage van horloge willen mee
maken vanaf het begin tot het eind, waarschijnlijk
gaat dit nooit gebeuren, dus blijft het denk
gewoon bij het passen van mooie klokken.

Dichter dan een Youtube filmpje (al dan niet van How it’s made) zal het niet lukken denk ik.

Hoewel, was er niet een merk waarbij je je horloge kon laten samenstellen, waarbij je via een webcam elke stap kunt volgen?

Tom Koerts Schreef:

Magrette banden zijn een soort van siliconen
rubber.

Siliconen rubber heb ik niet eerder van gehoord. Is dat een combi van de 2 :S Wat zou ik me daar evt bij moeten voorstellen? En wat is er anders aan dan gewoon rubber of siliconen?

Rubber…het lijkt allemaal hetzelfde maar er zijn zoveel verschillende soorten rubberen horlogebanden verkrijgbaar dat het moeilijk is zaken van elkaar te onderscheiden.

Er zijn de rubberen banden van merken als Omega en Panerai, erg duur en aan de andere kant heb je een standaard rubberen bandje van een van onze sponsoren voor minder dan € 10,00. En dan heb je nog alles wat daar tussen zit. Sommige samenstellingen zijn soepel, anderen stijf, sommigen trekken stof aan als een dolle, anderen totaal niet, somiggen ruiken naar vanille, anderen naar een autoband…maar er zit een heel groot verschil in comfort en duurzaamheid tussen al die verschillende samenstellingen rubber. Goede kwaliteitsbanden van echt natuurlijk rubber (vaak Italiaans) vind je in colecties van merken als Hirsch, Bonetto Cinturini en natuurlijk Isofrane.

Hier een leuke vergelijkingstest van 6 verschillende banden die er op het ook allemaal hetzelfde uitzien, de goedkoopste kost ca. € 20,00 en de duurste meer dan € 150,00:

http://forums.watchuseek.com/f74/comparative-review-new-isofrane-strap-370805.html

Eric

Ik zou graag willen ervaren hoe het is om de staatslotterij te winnen om vervolgens naar de juwelier te gaan en te zeggen:“Doet u mij maar 3 Breitlings, twee Rolexen een JLC, drie IWC’s, 5 Tag Heuers en een emmertje G-Shock’s voor de kleine.” :smiley:

:d:d:d:d

EricPP Schreef:

Rubber…het lijkt allemaal hetzelfde maar er
zijn zoveel verschillende soorten rubberen
horlogebanden verkrijgbaar dat het moeilijk is
zaken van elkaar te onderscheiden.

Er zijn de rubberen banden van merken als Omega en
Panerai, erg duur en aan de andere kant heb je een
standaard rubberen bandje van een van onze
sponsoren voor minder dan € 10,00. En dan heb je
nog alles wat daar tussen zit. Sommige
samenstellingen zijn soepel, anderen stijf,
sommigen trekken stof aan als een dolle, anderen
totaal niet, somiggen ruiken naar vanille, anderen
naar een autoband…maar er zit een heel
groot verschil in comfort en duurzaamheid tussen
al die verschillende samenstellingen rubber. Goede
kwaliteitsbanden van echt natuurlijk rubber (vaak
Italiaans) vind je in colecties van merken als
Hirsch, Bonetto Cinturini en natuurlijk Isofrane.

Hier een leuke vergelijkingstest van 6
verschillende banden die er op het ook allemaal
hetzelfde uitzien, de goedkoopste kost ca. € 20,00
en de duurste meer dan € 150,00:

http://forums.watchuseek.com/f74/comparative-revie
w-new-isofrane-strap-370805.html

Eric

Thx. Maar irl is toch anders dan alleen te lezen.

dreski Schreef:

Ik zou graag willen ervaren hoe het is om de
staatslotterij te winnen om vervolgens naar de
juwelier te gaan en te zeggen:“Doet u mij maar 3
Breitlings, twee Rolexen een JLC, drie IWC’s, 5
Tag Heuers en een emmertje G-Shock’s voor de
kleine.” :smiley:

Doe ik ook wel eens. En dan roep ik 1 april en loop ik snel weg! :wink:

1 like