Ola !:)-D
Via via kan ik een fortis official cosmonaut uit 2006 overnemen.Met papieren en doos. Het horloge ziet er prima uit en is zo goed als zonder gebruikssporen.:~
Het betreft de day-date dus niet de chrono. Aangedreven door een Eta 2836-2 caliber. Het betreft het model met blauwe wijzerplaat en zwart lederen band. Echter, en dat schrikt me een beetje af, is hij ondanks uitzonderlijk duidelijke afleesbaarheid, slecht 38 mm groot ex lugs.
Nu, voor ik de knoop doorhak.
Heeft iemand onder jullie hier ervaring mee ?:#
Op dit forum wordt bijzonder weinig over fortis gesproken heb ik de indruk.
Dank voor het lezen, ben benieuwd naar jullie reacties
Als jij je, zonder te passen, niet op je gemak voelt, met een kastdiameter van 38mm, dan zou ik 'm toch echt eens omdoen. Ook even voor de spiegel gaan staan, dan lijkt 't allemaal wat meer in verhouding. Zelf laat ik me niet afschrikken door kleinere horloges, een van mijn favoriete horloges is 36mm GROOT ;).
Uiteraard zal ik hem eerst passen maar moet er wel wat kilometertjes voor bollen.
Vraag daarom ook naar eventuele ervaringen.
Mijn grootste horloge is 49 mm. En die zit me dankzij een doordachte constructie toch leuk om de pols, mijn 2 kleinste zijn 36 mm. De een is zeer goed te doen de andere is niet om aan te zien. Vandaar de vraag. Dank voor je reactie overigens.
er is hier al regelmatig veel over gezegd en geschreven, diameter is soms helemaal niet relevant, lug to lug en bandaanzet is veel belangrijker, voor mij althans wel, maar ja, ik heb vrij dunne polsen, zoals gezegd, zeker passen.
Daarbij is het ook gewenning, ik ken iemand, beer van een vent, formaat bouwvakkerpolsen, draagt “gewoon” simpel plat seikootje, niets mis mee maar ik vind het bij hem net een damesklokkie maar goed, hem boeit het niet en hij begrijpt waarschijnlijk niet waarom ik met een “wandklok” (Magrette) om mijn pols loop:-)
er is hier al regelmatig veel over gezegd en
geschreven, diameter is soms helemaal niet
relevant, lug to lug en bandaanzet is veel
belangrijker, voor mij althans wel, maar ja, ik
heb vrij dunne polsen, zoals gezegd, zeker
passen.
+1 probeer na te gaan wat de lug2lug afstand is en kijk of er iets in de buurt zit om n idee te krijgen. daarnaast hangt t 1 en ander ook af v andere design elementen, zoals de opbouw vd wijzerplaat. de pellikaan is behoorlijk plat met dunne lijnen op de plaat. deze bezel is relatief niet heel dik. het horloge oogt daardoor optisch veel groter dan n magrette regattare chrono, welke weer n hele dikke bezel heeft en n drukkere wijzerplaat.
Ik ben erg te spreken over het merk Fortis. Zijn goed gebouwde horloges met (voornamelijk) degelijke ETA uurwerken. Heb veel modellen in mijn bezit gehad, maar nog geen cosmonauts. Geen nare ervaringen / gebreken gehad met één van de Fortis horloges. Momenteel heb ik alleen een klassieke 40mm Flieger chronograph, welke ik regelmatig draag.
Mijn ervaring met mechanische Fortis horloges is heel positief en dit specifieke horloge is er één waar ik na aankoop nog nooit één tiende van een seconde spijt heb van gehad…
De mijne loopt als een chronometer, de blauwe wijzerplaat is ronduit schitterend en in alle omstandigheden perfect afleesbaar, de afwerkingsgraad is prima en het formaat voor dit soort horloge is voor mij perfect (alle dimensies kloppen perfect voor een dergelijke klassieker en draagcomfort is top).
Kan hem overnemen van een particulier en als dusdanig enkel met de standaard lederen band. Zou er dan idd graag een metalen band bijkopen alhoewel ik graag leder draag. Echter, is dit verkrijgbaar en tegen welke prijs. Of kan er een mooie aftermarket band op ?
Dank voor de reacties, helpt me een heel eind op weg.
Nog één vraagje als het kan.
Wat is een realistische prijs voor een in zeer goede staat verkerend exemplaar uit 2006 ?
Nog één vraagje als het kan.
Wat is een realistische prijs voor een in zeer
goede staat verkerend exemplaar uit 2006 ?
Het is altijd moeilijk om een prijs te plakken op iets dat je niet in handen hebt gehad.
Maar ter info:
Ik heb de mijne overgenomen van een forumlid voor 550 Euro (werkelijk nieuwe staat, bijna niet gedragen, stalen band, alle dozen en papieren incl en aangeschaft bij een bekende officiele Fortis dealer) . Misschien duur op het eerste zicht, maar werkelijk elke euro waard.
Voor een exemplaar zonder stalen band (en afhankelijk van gebruikssporen) lijkt me een bedrag tussen 430 en 470 Euro dus realistisch. Zonder dozen en papieren zou ik wat lager mikken.
Dan zit ik ongeveer in de buurt. Verkoper vraagt (in eerste instantie 565 en zegt dat het horloge 1500 nieuw heeft gekost) 450 maar vraagt me een tegenbod te doen. Denk dus op 400 uit te komen. Volgens wat ik hier mag vernemen van de meer ervaren horlogekenners dan ikzelf ben lijkt dit dan aanvaardbaar ?