Ervaringen delen: hoe draagt brons?

Al enige tijden kijk ik naar bronze horloges. Vind ze erg mooi maar twijfel ook tegelijk. Gewenste en ongewenste verkleuringen, etc.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de leden die een bronze horloges hebben.

Alvast dank voor het delen.

Daar ben ik eigenlijk ook erg nieuwsgierig naar. Ik ben al een tijdje gecharmeerd van een Helson maar ik vraag mij af of het horloge niet te snel voor goud wordt aangezien.

Let op de meeste Helson modellen zijn Brass, messing, en dat is weer anders dan brons…
Brass is na een week niet meer goudkleurig…

1 like

Dat was ik inderdaad al weer vergeten. Bedankt voor de heads-up!

1 like

Geen brons, maar ik heb inmiddels mijn 2e brass horloge en ben er zeer tevreden mee. De eerste was een zgan Armida A8, maar die was na een paar maanden toch weer verdwenen omdat deze veel te veel op een gouden horloge leek. Dat gele gouden glanzende, dat was niks voor mij, een iets te hoog bling-gehalte :wink:

Een bronzen (of brass) horloge is juist pas mooi als er een flinke patina op zit. Dan wordt de kleur van goud gevormd naar een veel mooier soort bruinige gloed. Nu wilde het toeval dat er hier op HF recentelijk een heel mooi exemplaar in het blauwe gedeelte stond en heb daarom snel toegeslagen. Deze Helson Brass was behandeld met Liver of Sulfur, een chemisch goedje dat wonderen verricht. Ik durfde het zelf niet aan op de Armida, blij dat iemand het voor mij op de Helson heeft gedaan!

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer gecharmeerd ben van de gepatineerde look. Staat mooi op de pols, lijkt echt niet op goud, en barst van het ‘karakter’. Geen idee hoe de patina zich verder ontwikkeld, maar ik hoop dat het hierbij blijft. Je ziet ook wel eens foto’s voorbij komen van patina met groene aanslag, alsof 'ie jarenlang op de zeebodem gelegen heeft. Je moet er van houden denk ik :wink:

Kortom, als je brass/brons mooi vind, maar de gouden looks niet dan zou ik op zoek gaan naar een mooie gebruikte of zelf genoeg lef hebben om te experimenteren met Liver of Sulfur / gekookte eieren / azijn / etc.

Mijn ex-Armida:

Mijn huidige Helson:

3 likes

Dit is mijn Brass Helson na 3 maanden zonder hulpmiddelen voor versnellen patina

2 likes

Dit was mijn Helson shark diver.

1 like

Ancon (2015)

Ik heb om te proberen aan de linkerzijde van de kast met een cape cod geveegd, patina is zo weg te poetsen.

Gr. Marc

1 like

Ik heb een Aevig Valkyr gehad. Heerlijk horloge, droeg niet veel anders dan staal. Fijn was wel dat er een doffe patina op verscheen waardoor je ook geen last had van vingerafdrukken enzo.

Bedankt voor de info ik dacht dat helsin ook brons was.

'K heb een staal/bronzen Regulateur. Brons blijft al bijna 30 jaar glimmend.

Wow, wat gaaf is hij geworden. Voor mij iets teveel patina.

1 like

Ik heb een Ventus Caspian gekocht omdat ik zin had om wat met Brons te klooien. Dat ding is eigenlijk van Messing, maar goed, het is een koper-legering in ieder geval.

Nu heb ik dat ding ooit zo’n 5 uur in een stoombadje van Azijn gehad om 'm te patineren. Daar kun je meningen over hebben, ik vond het het horloge niet om glimmend te blijven. Intussen zijn we een jaar verder, en douche ik er mee, werk ik er mee. Ik draag het zo eens in de twee weken.

Dit is hoe het er uit ziet:

Brons vind ik erg mooi, alleen die Ventus Caspian is natuurlijk lekker goedkoop, simpel en ook redelijk dik. Het is wel een tof horloge voor het geld, maar als ik 'm er ooit nog eens uit bonjour komt er eerder zoiets voor in de plaats:

http://www.archimede-watches.com/watches/pilot/automatic-42-bronze/pilot-42-bronze-light-brown-leather-strap-165.html

2 likes