Ervaringen/Eigenaren ?? - Union Glashutte

Andere eigenaren dan toch? Dan toen ze eigen uurwerken gebruikten bedoel ik.

1 like

Heb je mijn eerdere post gelezen?

1 like

Ja

1 like

Dan verwijs ik daarnaar voor het antwoord op je laatste vraag

2 likes

Okay…

1 like

Ik heb deze ruim 20 jaar. Geweldig horloge. Destijds was het nog een onafhankelijk merk dat de naam Glasshütte meer dan waardig was. Een direct vergelijk met GO en Lange is gezien de prijs natuurlijk niet eerlijk.

4 likes

Gezien de layout van de wijzerplaat zit hier wel een manufactuur caliber in met een chrono module. Dus deze mag je echt wel vergelijken met een GO. Heb je een foto van de achterkant?

2 likes

Ik weet nog wel toen DZVL nog actief was dat ze op een gegeven moment daar heel populair waren. Zeker toen bekend werd dat ze over gingen naar ETA. Toen probeerden velen er nog een te bemachtigen.

2 likes

GO heeft hetzelfde uurwerk met module gebruikt.
Dan is het de Glashütte 39-31 (er is een variant met en zonder datum, vanwege de modulaire opbouw wordt een loupe gebruikt, anders is de datum wel heel klein).

Als je daarop googled heb je wel een beeld.
De finish van Union is wel een stuk minder (veelal eenvoudiger en verguld), al was daar ook verschil in tussen aan het begin van de productie en het einde.

2 likes

Geen ervaring mee, maar ze maken wel fraaie horloges. Zoals deze:

5 likes

Deze inderdaad. Zelfde caliber

1 like

Sinds Die Wende is Union nooit een onafhankelijk merk geweest. Het was altijd de goedkopere tak van GO met in principe hetzelfde basisuurwerk. Later is GO natuurlijk zeer gaan diversificeren qua uurwerken en is Union de Eta kant opgegaan.

Maar goed, de GUB 10-30 is dus geëvolueerd tot Kal 39 van GO en Kal 26 van Union (de Kal 38 is weer een ander verhaal maar laten we de boel niet gaan compliceren). Er waren diverse verschillen in afwerking, maar twee essentiële dingen waren bv dat de Kal 39 altijd zwanenhalsfijnregulering had en een 24k gouden gewicht aan de rotor terwijl de Kal 26 gewone fijnregulering en een goedkopere rotor had.

Nog even over merknamen. Er is voor de oorlog een merk Union uit Glashütte geweest dat vooral actief was in de zakhorloges. Maar omdat Glashütte na de oorlog in de DDR terechtkwam werd alles genationaliseerd en gelijkgeschakeld. Dit resulteerde in de VEB Glashütter Uhrenbetrieb. Lange werd hier bijvoorbeeld ook in opgenomen.

Na Die Wende heeft Walter Lange, als nazaat, de merknaam Lange weer opgeëist en samen met Günther Blümlein nieuw leven ingeblazen. Het huidige GO is eigenlijk de voortzetting van de VEB met alle merknamen die daarin opgenomen waren. Pfeiffer heeft één van de merknamen dus uit de portfolio gelicht en gebruikt voor het nieuwe Union. Glashütte Original als zodanig was dus een niet bestaande merknaam maar geeft wel weer dat het eigenlijk de voortzetting van de VEB is.

Nomos is ook een merknaam uit Glashütte die al actief was voor de oorlog. Deze is dus ook nieuw leven ingeblazen. We weten allemaal waar dat toe geleid heeft.

Niet zo’n opgekocht merk waar nieuw leven in is geblazen en gebruik maakt van de “horloge-hype”.

Je zou dus kunnen zeggen dat dit ook op Nomos van toepassing is maar ik denk dat je hen daarmee op zijn zachtst gezegd tekort doet.

4 likes

Zoals Breguet, nietwaar? (de horloges werden een periode door LIP gemaakt en het was een Frans merk. nu is het feitelijk Nouvelle Lémania en in Zwitserland gevestigd).

Dit is wat sarcastisch, maar zoveel merken waren zo ongeveer overleden en zijn weer gereanimeerd.

1 like

‘Sarcasm is the lowest form of wit, but the highest form of intelligence.’

Dit is wat sarcastisch

Joh!!!

1 like

3 likes

@diverman, dit is de achterzijde.

2 likes

Mooi :+1:, enige verschil met GO is volgens mij het massief gouden gewicht van de rotor.

1 like

Bedankt voor de info. Je bent goed op de hoogte.

2 likes

En qua specs in ieder geval zoals ik eerder heb aangegeven de zwanenhalsfijnregulering. Verder zijn er minder zichtbare verschillen o.a. in de hoeveelheid handarbeid die is ingezet voor de finissage

3 likes

Nee, ook de fijnregulering (GO zwanenhals, Union reguliere fijnregulering) en sommige details van de afwerking verschillen.

2 likes