Het mooie was dat ik ze naast alle andere merken kon bekijken en ze sprongen er in positieve wijze uit.
Mijn mening is natuurlijk subjectief, maar voordat ik over ga tot eventuele aankoop ben ik benieuwd naar ervaringen.
Kan me niet herinneren eentje gezien te hebben op het forum. Al moet ik zeggen dat bij het zien van oudere modellen, ik dit wel begrijp
Dat denk ik dus ook. Nu al helemaal met de Glashutte standaard.
Naam van Duits horlogemakersdorp Glashütte wordt beschermde kwaliteitsnorm
Ik weet niet goed wat je bedoelt met ‘oprecht’, maar het is volgens mij een prima merk. Kwaliteit van gebruikte uurwerken en ook kastmateriaal en dergelijk is voor de prijsrange heel goed. Maar in tegenstelling tot een aantal stadgenoten, is het niet een heel ambachtelijk merk.
Uiteraard stellen ze zich zo wel een beetje voor op hun website en in hun marketing. Maar horlogemarketing is nu eenmaal ook gewoon mooipraterij. Ik zou het zeker aanraden als je modellen mooi vindt.
Wat @tompj zegt, niets mis mee en ze maken handig gebruik van de hoog aangeschreven naam Glashutte. Maar verder zijn het prima horloges en zul je je er geen buil aan vallen.
Ze horen bij de Swatchgroup dus zullen ook de bekende uurwerken daarvan gebruiken. Kwalitatief volgens mij verder allemaal prima, wat minder bekend hier in Nederland net als Mido.
Om Glashutte op het horloge te mogen zetten zullen ze wel aanpassingen moeten doen aan de uurwerken anders mag dat niet zomaar.
Volgens mij is dit inderdaad helemaal correct. Ze maken gebruik van bestaande uurwerken, ingekocht dus, maar om de naam Glasshütte te mogen voeren moeten ze voorzien zijn van modificaties en in-house geassembleerd zijn. Dat is dus wat ze doen. Verder een prima merk.
Zo doet Muhle het ook nadat ze een rechtzaak van Nomos aan de broek hadden. Made in Glashutte moet staan voor een bepaalde mate van ambachtelijkheid en vraagt om een inhouse uurwerk, of een aanpassing van een ingekocht uurwerk.
Nadat de muur in 1990 was gevallen werd het DDR conglomeraat VEB Glashütter Uhrenbetrieb door de Treuhand van de hand gedaan aan zakenman Heinz W. Pfeiffer. Die zette dit voort met als merknamen Glashütte Original en Union Glashütte. De laatste fungeerde als een soort instapmerk. Het uurwerk dat gebruikt werd was een afgeleide van het DDR kaliber GUB 10-30. De beter afgewerkte en uitgevoerde versie kreeg de naam Kaliber 39 en werd gebruikt voor GO. De eenvoudiger versie kreeg de naam Kaliber 26 en werd gebruikt door Union.
Op dit moment waren het dus beide Manufaktur uurwerken en stonden ook als zodanig bekend.
In 2000 verkocht Pfeiffer de hele boel aan Swatch. Onder Swatch ging Union nog even door met het Kaliber 26 maar na een aantal jaar werd besloten om voor Union over te schakelen op Eta uurwerken uit de Swatch stal. Dit wil geenszins zeggen dat Union, ook nu nadat Glashütte i/Sa beschermd is, deze kwalificatie niet mag dragen of dat hier mee gesjoemeld zou worden.
Dat beweren veel merken, maar zelden is het echt zo.
In het verleden dus zeker het geval.
Daar vergelijk ik ze absoluut niet mee, maar wilde graag weten of het een “oprecht” merk is.
(Tot nu toe lijkt het mij zo)
Niet zo’n opgekocht merk waar nieuw leven in is geblazen en gebruik maakt van de “horloge-hype”.
Het merk is zeker oprecht, het is onlosmakelijk verbonden met GO.
Wat @tompj zegt, niets mis mee en ze maken handig gebruik van de hoog aangeschreven naam Glashutte.
“Handig” geeft zo’n negatieve connotatie, er is niets handig aan, het is feitelijk correct.
Hier een foto van mijn Union Glashütte met Kaliber 26…
Simpel gezegd: spul van rond 2000 is top. Daarna is mijn interesse totaal weg.
Er waren trouwens ook geweldig afgewerkte handopwinders die los stonden van de oude GUB uurwerken. Dat bleek helaas beperkt tot een aantal gelimiteerde edities.
Bij mijn weten in de praktijk niets. GO is waarschijnlijk de grootste werkgever in Glashütte en zal een grote vinger in de pap gehad hebben bij het definiëren hiervan. Ze zullen wel gek zijn als dat ten koste van Union gegaan was