Ervaringen geiger teller

Hoi,

Zijn er mensen die ervaringen hebben met een geiger teller ?

Zit te overwegen om er een aan te schaffen. Kun je dan wat vertellen over je ervaringen ?

Dat is nogal een brede vraag.
Waar wil je het voor gebruiken? Straling van een vintage wijzerplaat meten?

Zolang die radioactievestoffen op wijzerplaten je lichaam niet binnendringen, is er niets aan de hand.

Ja, echtheid vaststellen. De vraag is bijvoorbeeld of je tritium ook al kunt meten ?

Het is ook niet bedoeld voor veiligheid maar voor echtheid van vroege dials vast te stellen.

1 like

@vouwfietser weet er veel over/van en heeft nog niet zo lang geleden hier zo’n teller verkocht dacht ik.

Met radium werkt dat wel, maar met tritium volgens mij niet. Dit heeft een verval van ~12,5 jaar en daarna is het niet meer radioactief.

Tritium heeft een half-life van iets minder dan 12.5 jaar. Het is dan zeker nog wel radioactief, al is het in mindere mate, en kan ook nog wel meetbaar zijn.

2 likes

Ik heb zelf zo’n ding:

Kun je in de speakeraansluiting van je smartphone prikken. Stukken goedkoper dan een “echte” geigerteller, maar volgens mij ook wel minder gevoelig.
Ik gebruik hem ook voor het vaststellen of het om tritium of radium gaat; Tritium is met deze absoluut niet te meten, radium geeft wel een duidelijke verhoging.

Ik zou hem eigenlijk wel eens een keer naast een “echte” willen testen op een aantal horloges voor het vergelijk. :thinking:

Ik heb deze ‘kooptips’ een keer bekeken en vond hem wel informatief:


lekker meten en gelijk weer een horloge in de doos
:grin:

1 like

Waar ben je je Omega verloren?