Zoals sommigen van jullie ween ben ik een fan van (o.a.) Jeager-LeCoultre horloges. Het design, de historie en de uitvindingen die ze gemaakt hebben in de loop der tijd zijn echt indrukwekkend.
Maar ik hoor meer en meer verhalen die me zorgen geven over dit merk. En dit betreft voornamelijk de robuustheid van de horloges
Ik ga natuurlijk geen namen hier neerzetten maar de dingen die ik voorbij heb horen komen zijn onder andere:
een vriend die tot 2x toe een JLC van chrono gekocht heeft en beide waren DOA (dead on arrival). De eerste is teruggegaan naar de dealer, de tweede is naar het service centrum gestuurd en gefixed. Kennelijk zijn er onderdelen vervangen.
van de AD gehoord dat een klant vaak terug kwam in de winkel omdat een JLC niet meer goed liep. Samen hebben ze er over gesproken en kwamen er achter dat het horloge begon af te wijken na het rijden met zijn motor over keien (gehobbel) die in zijn straat lagen
ik zelf ben een keer rennend door ons gebouw gegaan op het werk omdat ik weer eens een afspraak vergeten was. Daarna ging het horloge van ± 2 sec naar +11 seconden !! (zelf gemeten) Dat vind ik veel. Mijn horloge is naar JLC gestuurd voor reparatie, kennelijk kon de AD het in zijn eigen service center niet oplossen
Dus mijn vragen: Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen en hoe robuust zijn JLC horloges precies ???
Ik weet ik dat JLC normaal gesproken dress watches maakt maar ze hebben natuurlijk ook de Polaris lijn wat dan weer een echt sporthorloge is. En ik weet dat JLC tegenwoordig 8 jaar garantie geeft maar als het horloge ingestuurd moet worden dan ben je het zo weer een tijd kwijt.
Off road motor rijden is ook niet de meest voor de hand liggende toepassing van een horloge als een JLC. Daar hebben ze vast niet op getest bij de ontwikkeling van het uurwerk.
Liep het horloge achter nadat je ging rennen omdat je te laat was, of was je juist te laat omdat je horloge al achter liep?
Je hebt het vooral over gelijkloop. JLC is mijn favoriete merk denk ik, maar qua gelijkloop over wat langere periodes is mijn ervaring dat ze minder goed zijn dan bijvoorbeeld de Rolex of Omega uurwerken. Nu is N=1, maar eigenlijk zijn het bij mij die twee merken die langjarig binnen de specs blijven lopen. JLC geeft afwijkingen. Bij mij geen heel grote afwijkingen, maar wel buiten de specs na een tijdje.
Mijn conclusie: prachtige horloges, prachtige uurwerken ook (ultra thin o.a.) maar geen echte werkpaarden.
Ik vraag me af welke merken dat wel zijn… ETA’s blijven in mijn ervaring ook niet gelijk lopen, Seiko’s al zeker niet. Mijn Tudor MT54 in mijn BB58 liep al na een paar maand een stukje trager en is sindsdien zo gebleven.
Rolex calibers zijn ervoor gekend om echte werkpaarden te zijn… Omega’s misschien ook? Grand Seiko spring drives zijn enorm precies en robuust ook.
Verder geen ervaring met JLC dus excuseer voor de lichte off topic. Ik relativeer maar een beetje. Op een motor op de kasseien met een mechanisch horloge lijkt me sowieso geen goed idee
Zelfde ervaring als @tompj… Heb een Reverso Grand Date, liep redelijk wat secondes voor per dag (zeg 10+). Laten servicen bij JLC, en bij terugkomst zelfde ervaringen. Omega en Rolex wel echt een stuk beter qua nauwkeurigheid, maar totaal andere uitstraling en soort horloge.
Ik zou de mindere nauwkeurigheid iig voor lief nemen, gezien wat je ervoor terugkrijgt.
Afgezien van het vollopen met water na het vervangen van de minutenwijzer in de polaris mariner loopt die wel lekker op tijd. Hele verhaal staat in het JLC only topic.
Overigens loopt het uurwerk wel strak op tijd, maar het horloge is dan ook pas een half jaar oud.
Heb trouwens weinig te klagen over de service en opvolging van JLC trouwens. Het duurde allemaal wel lang, maar dat heeft meer te maken met waar ik woon dan met JLC.
Zolang dat ik op het HF zit ben ik nog geen enkel merk tegengekomen waar niet eens kritisch naar werd gekeken. Op zich is dat prima. Ik denk wel dat je geluk en pech kunt hebben met ieder merk, lees de stukken op HF. Bij @Borracho was het dramatisch wat niet gebagatelliseerd hoeft te worden. Maar het werd blijkbaar keurig opgelost. Ik geloof wel, ondanks dat advertorials soms anders doen voorkomen, dat mechanische en filigrane uurwerken niet zo geschikt zijn voor harde actie. Je hoeft er natuurlijk niet mee het Kanaal over te zwemmen of te gaan mountainbiken. Ik denk overigens wel dat als je bij een nette AD koopt, over het algemeen problemen netjes worden opgelost. Maar ik hoorde ook al vaker van AD’s dat sommige horloges vervuild en deplorabel voor service worden aangeboden. Wat doen die mensen er dan allemaal mee ?!? Dan over JLC; ik kan er, ondanks dat ik er een heb, niet over oordelen of het al dan niet een werkpaardje is. Ik ben er zuinig op en doe er geen gekke dingen mee.
Tja, dramatisch vind ik wat sterk, vervelend is het wel. Echter ook daar werken mensen en kunnen foutjes gemaakt worden. Het feit dat het fout gaat vind ik persoonlijk minder spannend dan hoe het opgelost wordt. Hoe er voor wordt gekozen om een probleem op te lossen heb je als merk namelijk alle invloed op.
Maar in mijn specifieke geval heb ik wel het gevoel gekregen dat JLC/Richemont de ernst van de zaak inzag en netjes heeft gehandeld.
Gaaf zo’n wekker voor om de pols.
Het schijnt niet het meest nauwkeurige uurwerk te zijn van de nieuwere uurwerken. Maar het blijft natuurlijk wel raar dat hij binnen een paar seconden zoveel afwijking vertoont.
Heb je weleens gemeten hoeveel de afwijking is tussen verschillende posities op de timegrapher? Hij hoort in iedere positie min of meer wel dezelfde afwijking te hebben.
Het horloge dat het langste in mijn bezit is, is een JLC Geophysic 1958 (re-edition uit 2014).
Hier zit een caliber 898/1 in en vandaag het begin af aan vond ik het al een rammelbak. Zeker als de automaat helemaal tot stilstand is gekomen, dan lijkt het alsof alle onderdelen er los in liggen.
Maar, dit schijnt bij dit model uurwerk te horen en als er weer een beetje spanning is opgebouwd, dan klinkt het allemaal weer prima
Nu draag ik mijn horloges niet lang genoeg en dan wissel ik weer (of ze blijven niet lang genoeg in de collectie) om een oordeel te vellen over de afwijking of kwaliteit.
Wat ik wel doe, is alle horloges gewoon overal dragen. Niet alleen onder een pak of bij gelegenheid, maar ook tijdens het klussen, het tuinieren etc etc
Nooit problemen mee gehad.
Zegt dat iets over de kwaliteit van JLC? Wellicht wel.
Ik heb eens een motorkap van mijn auto dichtgegooid terwijl ik een Rolex Sub om had. Na die actie mocht de Rolex richting service (liep nog wel, maar geen reserve meer).
amvox 1 (titanium) top horloge. Liep perfect. Tot dat ik ging golfen. Dat had ik niet moeten doen. 3 weken later een complete service moeten geven. Nadien liep die weer perfect.
chrono compressor. Perfect. Nooit problemen mee gehad
JLC deep sea chrono. Perfect. Nooit problemen mee gehad. Mis deze zelfs!