Ervaringen gevraagd: Marathon TSAR

Ik zal binnenkort de stalen band op maat maken om te beoordelen hoe deze zit. Vwb de prijs zal ik het archief in moeten duiken, maar kocht destijds de TSAR gebruikt van een inwoner van onze benedenburen.

1 like

Erg benieuwd hoe dat voelt/zit met de stalen band. Je hoeft van mij niet per se het archief in te duiken hoor, op de website van Marathon kost 'ie 240 dollarā€¦ zal ook wel ong. de prijs in Euroā€™s zijn.

BTW: Volgens mij heb jij de GSAR als ik het goed zie. Daā€™s een ETA-2824 automaat, een tikje duurder dan de TSAR.

Ik vond de Marathons te klein en iets te duur voor tweedehands en quartz. Ik ben gegaan voor een ā€œlookalikeā€. Maar dat gaat geen blijvertje worden. Wel mooi gemaakt ding met tritium tubes, Saffier en Seiko TMI NH35 uurwerkje. Nieuw goedkoper als een second hand Marathon.

2 likes

Wat is het voor merk?

1 like

Het is een Praetorian.

http://praetorianwatches.com/product/praetorian-signifer-automatic-diver-divertec-strap/

2 likes

Zeer gaaf, hoog, zwaar (maar niet hinderlijk) maar bovenal: erg duur (geworden) voor wat je er voor krijgt. Twee jaar geleden kostte eentje op staal tweedehands nog 450 euro, nu betaal je dat al voor een versie op rubber. Soms zelfs meer. En die stalen band is behoorlijk duur om er los bij te halen. Dus dat is eigenlijk geen optie.

Ik vond het destijds al een stevige prijs voor een quartz, maar nu is het mij echt te gortig geworden. Onlangs nog even met een schuin oog naar gekeken (want het blijft ontegenzeggelijk een topper), maar laten liggen in verband met de prijs/kwaliteit verhouding.

Volledig mee eens, ik heb ze nl beiden overgenomen. :joy:
De 36mm siert nu permanent de pols van mā€™n vriendin en de 41mm vond ik erg leuk omdat de kast weliswaar wat groter is maar alles achter het glaasje nog steeds lief klein oogt.:ok_hand: Het is verder een stoere en noeste werker maar nieuw zeker fors aan de prijsā€¦

3 likes

Ik heb dit in levende lijve kunnen aanschouwen en inderdaad een ontzettend leuk model in 36mm om een vrouwenpolsā€¦erg lief :ok_hand:

1 like

Ziet er geslaagd uit! Ik heb alleen niet direct ā€˜de kriebelsā€™, die ik met de Marathon wel heb. Kan ook door het bandje komen wat je op de foto laat zien. Dank je wel dat je deze ook even hebt laten zien! :+1:

@anon50762135EV, thanks! Helder verhaal. Dat ā€˜zwaarā€™ ben ik ook wel even benieuwd naar, hoewel ik wel wat gewend ben is mijn Sinn nu best een licht horloge (zeker op de Erika) en dat bevalt me prima. De prijzen, tjaā€¦

Wat voor een quartz zit er eigenlijk in? Kan daar weinig info over vinden. In dat een in-house ontwikkeld uurwerkje of ingekocht bij de Zwitsers of bij Seiko ofzo?!

@ThaPapper, ā€œlief kleinā€ haha. Dat is het aantrekkelijke! :rofl: ā€¦dank je wel voor je feedback en de foto.

2 likes

Praetorian! Heerlijke klatser :sunglasses:

2 likes

Dat dus, ā€¦ :wink:

Snap ik. Het is toch een beetje alsof je voor een Renault Talisman gaat kijken en uiteindelijk met een Dacia Logan naar huis rijdt. :wink:

2 likes

Hoe kan het. Op de website van Praetorian wordt toch het volgende aangegeven:

They are no longer only worn by members of the military, police and a range of other emergency services, but have become the preferred watch for men with high expectations and demands.

Waarschijnlijk beetje overmoedige marketing afdelimg :wink:

In alle eerlijkheid: Ik krijg van beiden geen kriebels. :slight_smile: maar de Marathon is in ieder geval the real deal.

2 likes

Klopt, mijn vergissing. The TSAR is ā€œQuartz movementā€, the GSAR is ā€œautomatic movementā€.

De GSAR ligt daarmee een tikje buiten het budget wat ik er aan wil besteden.

Ik draag niet heel vaak quartz, heb laatste 20 jaar eigenlijk alleen maar automaten gekocht. De afwisseling vind ik nu eigenlijk ook wel leuk. Vandaar dat mijn keuze op de ā€˜Tā€™ terecht is gekomen. Ben nog wel benieuwd, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben, wat voor een quartz er in zit. Zal verder prima zijn, maar ik ga er nog wel even een zoektochtje aan bestedenā€¦ :wink:

Inside the TSAR is a Swiss made, 3 jewel ETA F06 high torque quartz movement

1 like

Dank je wel, doe je snel! Ik heb ergens niet zitten opletten denk ikā€¦ :wink:

1 like

Denk ik ookšŸ˜…

En wat voor automatisch uurwerk zit er in de GSAR voor de vraagbaak?