Er staat me vaag wat bij van Steltman meen ik die Rolexen zwart pvd maken kan .
En dat proces is omkeerbaar heb ik begrepen !
Dat lijkt me ook een keiharde laag .
pvd I iets anders dan Vergulden enz. (Pot Ver Dorie)
Dat gaat galvanisch !
Als ik de foto zo bekijk, dan lijkt het erop dat ze dit vergulden gedaan hebben door de schakels omgekeerd in een badje te dopen, of door een badje te trekken. De onderkant van de schakels is niet bedekt, het lijkt erop dat ze een draadje door de schakels gedaan hebben en ze dan ergens in gedoopt hebben. Als het met opdampen zou zijn gegaan, dan had je niet zoān grens tussen het wel en niet behandelde deel.

Als het goud is dan is het bij elke juwelier te testen!
Die hebben het zo getest.
Dan kan je het ook met Konings water oplossen!
Dat is een mix van Salpeterzuur enz. Zie google.
Werkt goed stikt wel.
Weet ook niet of je dat nog kan krijgen vroeger wel!
Door een goudbadje trekken lijkt mij stug hecht moeilijk
E zou dikte verschil hebben voor en achter van de sleep!
Ik ga een dezerdagen wel eens even langs bij juwelier maar dat gaat pas als ik uitgeziekt ben, ik zal dat hier terug melden
Beterschap in ieder geval
Heeft even geduurd maar ik heb een schakel achter gelaten bij juwelier en kreeg te horen dat in koningswater het erg lastig te verwijderen was. Polijsten zou nog optie zijn alleen weet ik niet of ik zo ver wil gaan voor een matig resultaat.
Iemand nog andere ideeƫn?
Goldplate kun je er electrogalvanisch wel afkrijgen. Zoān setje kun je bv bij Conrad voor weinig kopen. Dat is dan om te vergulden, maar als je je vergulde materiaal aan de andere electrode hangt wordt het goud wel weer opgelost. Voor het geld wel te proberen denk ik. Succes!