Ervaringen loctite

Zojuist een extra (tweedehands) schakel in een stalenband gezet. Nu merk ik dat de schroef er wel erg makkelijk ingaat. Nu overweeg ik om de schroeven vast te zetten met loctite. Mijn twijfel is het risico op vlekken, en de vraag of het zoveel extra zekerheid geeft.

Overigens bij mijn stalen meistersinger band stond in de gebruiksaanwijzing dat de schroeven vastgezet moeten worden met loctite.

Mijn vraag is wat jullie ervaringen zijn. Nut / noodzaak / onzin?

Voor vlekken zou ik niet bang zijn.
Waar ik echter wel bang voor zou zijn is dat het niet weer los wil. Kijk dus goed voor je wat vast zet. Rood is permanent, groen is verwijderbaar bij verhitting en blauw is verwijderbaar zonder verhitting.

Succes

Ik zou dan voor de blauwe gaan, en zolang ie om mijn pols zit dan hoeft de band ook niet los.

Ik zou het niet doen, maar een andere lijmsoort gebruiken.
Probeer het eerst eens uit met een paar boutjes en moertjes, misschien gaat het wel met houtlijm of bisontix.
De schoefjes kunnen toch al weinig hebben, de kans op een “dolle” kop is wel erg groot bij gebruik van locktite…

Ik heb in het verleden Loctite gebruikt in verschillende kleuren. In het noodzakelijke geval verweken ze allemaal bij verhitting. De gewenste mate van uitharding wordt door de kleur bepaald, maar ook: hoe geringer de speling tussen de metaaldelen is, des te moeilijker is de verbinding los te schroeven. Voor horlogebanden is de blauwe kleur voldoende. De metaaldelen moeten wel van te voren goed ontvet zijn.

Ik heb slechte ervaringen met locktite en sinn banden!

Is dat zo? Op de loctite-site zie ik heel veel producten, kan het dus niet snel vinden, maar ik gebruik zelf een rood flesje voor niet-permanente hechting, voor hele kleine schroefjes. De zwakste variant, zeg maar.

Wat was de slechte ervaring?

Een keer stalen band met sleufschroeven, pen uit een deel, waar de sleuf van afbrak schakel er met een haakse slijper uit moeten slijpen (was nieuwe band met fabriekslocktite erop)!
tweede keer met stalen band met inbus kop waar de pin er niet uit wilde nadat de schroefkop wel gewoon los ging,was een pen uit twee delen, omdat er te veel locktite op zat (niet door mij gedaan )die maar laten zitten en er een andere schakel uitgehaald.

Ik werk zelf regelmatig met locktite ( om schroefjes vast te zetten) gebruik de rode flessen met groene locktite en heb daat nooit problemen mee.

maar dus al wel twee keer met sinn stalen band